ARTISTIEK TEAM EN CAST Hondenhartje

MARCEL SIJM (concept en regie) maakt opera in al zijn verschijningsvormen, waarbij hij het niet schuwt om verschillende stijlen en uitvoerders met elkaar te laten interacteren. Naast het barokke, klassieke, en romantische opera- repertoire heeft hij een grote voorliefde voor hedendaagse werken, bij voorkeur in de Nederlandse taal. Hij heeft veel jeugdvoorstellingen gerealiseerd, onder andere als artistiek leider van Orkest MaxTak. Met zijn ervaring in de kleinkunst, jazz en lichte muziek weet hij in samenwerking met tekstschrijvers en componisten voorstellingen op maat te maken voor een gedifferentieerd publiek. DNO-producties: Legende, Kopernikus en Reimsreisje

BINDERVOET & HENKES (libretto) staan onder meer bekend om hun zeer leesbare vertalingen van minder toegankelijke klassiekers als Ulysses en Finnegans Wake van James Joyce. Maar het duo, bestaande uit Erik Bindervoet en Robbert-Jan Henkes, waagt zich ook aan alom bekende liedteksten van bijvoorbeeld The Beatles, Bob Dylan, Queen, David Bowie en de Kinks. Daarnaast treden ze samen veel op, op festivals, in boekhandels, op scholen en universiteiten. In 1995 publiceerden zij bij uitgeverij De Harmonie samen met Frans Bakker Wijdlopige, brede en waarachtige beschrijving van de ongelukkige reizen van het schip de Visstick en haar gezagvoerder, kapitein Iglo, met tekeningen van René Windig en Eddie de Jong. In 2013 verscheen van hen een eerste kinderboek De Mannen van Minsk, dat tegelijkertijd als muziektheatervoorstelling in première ging aan de vooravond van de Kinderboekenweek. Met regelmaat publiceren zij ook zelfstandig: van Robbert-Jan Henkes verscheen in 2017 zijn kinderpoëziedebuut Jij met mij (Querido) na zijn bekroonde vertalingen van Russische kindergedichten (Bij mij op de maan, Van Oorschot, 2016); Erik Bindervoet publiceerde dit jaar zijn negende dichtbundel voor volwassenen en andersdenkenden De olifant van Oostzaan (De Harmonie, 2018). DNO-productie: Reimsreisje

ESMÉE THOMASSEN (kostuums) is afgestudeerd als Theatervormgever in 2010 aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Sindsdien heeft ze kostuums en decors ontworpen voor gezelschappen als Jakop Ahlbom, Schweigman&, de Toneelmakerij, Toneelschuur Producties en Het Toneel Speelt. In samenwerking met muziektheatergezelschap Circus Treurdier is onlangs, naast de samenwerking in het theater, ook de tv-serie TREURTEEVEE uitgezonden door de VPRO. Met Hondenhartje werkt zij voor de derde keer samen met Marcel Sijm en DNO. DNO-producties: Kopernikus en Reimsreisje

FLORIAN MAGNUS MAIER (muziek / Kurt - gitaar) is een in Nederland wonende en werkende Duitse componist, gitarist en metalmusicus. Hij won o.a. de Paul Jacobs Memorial Award en hij werd genomineerd voor de Gaudeamus Prijs en Unesco International Rostrum of Composers. Hij werkte met vooraanstaande musici, ensembles en orkesten in prestigieuze huizen en concertzalen en hij was wereldwijd te gast op belangrijke festivals. Hij trad als solist op met onder meer het Radio Filharmonisch Orkest, Metropole Orkest, Nieuw Ensemble, Doelen Ensemble, ASKO|Schönberg en Amsterdam Sinfonietta. Maier combineert in zijn werken verschillende stijlen en werkt ook samen met filmmakers, dansers en theatermakers. Als componist en uitvoerder is hij verbonden aan de metalbands Alkaloid, Dark Fortress en Noneuclid. DNO-debuut

OENE VAN GEEL (muziek / Heintje – viool/altviool) staat bekend als muzikale avonturier. Hij is een improvisatiespecialist op de altviool en gebruikt hierbij vele onorthodoxe speeltechnieken. Het speelveld tussen jazz, kamermuziek, pop en wereldmuziek heeft zijn grote interesse. Ook werkt hij graag samen met dansers en choreografen. Als componist schreef hij o.a. voor: Amsterdam Sinfonietta, de Amsterdamse Cello Biënnale, Amstel Quartet, Matangi Quartet, Calefax, Duo Tebbe-Junge, Tetzepi, het Ricciotti Ensemble en vele eigen formaties. In het theater werkt(e) Oene met Boukje Schweigman, Theun Mosk, Kenzo Kusuda, Lottie Hellingman, orkest Maxtak, De Wereldband, Holland Opera en jeugdtheater Sonnevanck. Samen met Marcel Sijm maakte Oene van Geel Bewogen Bewegen, de openingsperformance van de Tinguely expositie in het Stedelijk Museum. DNO-debuut

LEONARD EVERS (muzikaal leider) studeerde Literatuurwetenschap in Leiden en behaalde aansluitend een diploma Compositie/Arrangeren aan het Codarts Conservatorium Rotterdam. In zijn muziek – waaronder werken voor orkest en koor – vind je elementen uit de jazz, wereldmuziek en eigentijdse muziek. Zijn literaire achtergrond maakt dat hij graag voor theater schrijft. Zijn werk werd uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouw Orkest, Gelders Orkest, Residentie Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Ensemble Windstreken, Nederlands Kamerkoor en Jeune Choeur de Paris. Sinds 2013 is hij dirigent en artistiek leider van het Ricciotti Ensemble (bestaande uit 41 jonge musici) waarmee hij optrad in Nederland, Duitsland, Bosnië-Herzegovina en Brazilië. Als dirigent werkte hij samen met o.m. Rosanne Philippens, Rita Yahan-Farouz, jazz-trio Kapok, Ellen ten Damme en Ceumar. DNO-debuut

ROEL VAN BERCKELAER (decor) studeerde scenografie (Kunstacademie Maastricht/ Institut del Teatre Barcelona) en kostuumontwerp (Antwerpen). Als assistent-scenograaf van Jan Versweyveld verwierf hij ervaring bij De Munt in Brussel, Opéra national de Paris, het Teatro Real in Madrid, Opera Vlaanderen en Toneelgroep Amsterdam. Hij werkte samen met regisseurs als Ivo van Hove, Johan Simons, Jim Lucassen en Thibaud Delpeut. Samen met Jim Lucassen werkte hij aan Werther (Salzburger Landestheater); met Guy Joosten aan Frühlings Erwachen (International Opera Studio) en met Pierre Audi aan And you must suffer (Klara Festival, DNO) en Mariavespers (juni 2017 - DNO). DNO-productie: And you must suffer

ERIK VAN RAALTE (licht) is freelance licht- en decorontwerper. Hij is begonnen als belichter bij mimegroep Griftheater die locatievoorstellingen maakte in oude industriële gebouwen in binnen- en buitenland. Later verzorgde hij daar de licht- en decorontwerpen. Hij is specialist in het bedenken van bijzondere projectietoepassingen en heeft dat bij een groot aantal van zijn decor- en lichtontwerpen, onder meer voor Griftheater, Calefax en Aya, in de praktijk gebracht. Hij is de vaste licht- en decorontwerper van o.a. danstheater Aya. Daarnaast heeft hij ontwerpen gemaakt voor Michel van der Aa, het Concertgebouw Amsterdam, Dox, Ish, de Meekers, Space, Elshout & Händler, Nederlands Philharmonisch Orkest, Beemstervarken, Don’t Hit Mama, Squeezz, Erik Kaiel, Marcel Sijm, Peter Zegveld, St. Pra, Calefax, Slagwerk Den Haag en het Grachtenfestival. DNO-debuut KLAUS BERTISCH (dramaturgie) werkte van 1979 tot 1987 bij Oper Frankfurt, aansluitend voor Siemens Kultur Programm (München), voor operahuizen en festivals in Duitsland, België, Frankrijk en Oostenrijk. Als regisseur realiseerde hij onder meer geënsceneerde recitals. In Het Concertgebouw regisseerde Klaus Bertisch Die lustige Witwe en De spelers. Hij was docent bij Opera Studio Nederland en aan de Universiteit van Amsterdam. Met regisseur Willy Decker werkte hij als dramaturg in Dresden, Barcelona en bij de Salzburger Festspiele, met Dale Duesing in Berlijn, met Pierre Audi in Amsterdam, Brussel, Salzburg, Madrid, bij de Ruhrtriennale en in Parijs, met Floris Visser in Moskou. Hij is sinds 1990 dramaturg bij DNO.

ISABEL SCHRÖDER (assistent regie) debuteerde 1999 als toneelregisseur bij het Staatstheater Schwerin en ensceneerde vervolgens in o.a. Hamburg, Darmstadt en Braunschweig. In 2005 behaalde ze haar master in performing arts aan de AHK, waar zij Moniek Toebosch ontmoette. Geïnspireerd door de dialoog met deze performance-kunstenaar opende ze haar werk voor andere kunstdisciplines. Vanaf 2009 sloeg ze de weg in naar muziektheater. Ze assisteerde bij Nationale Opera & Ballet en het Holland Festival o.a. Pierre Audi, Katie Mitchell en Marcel Sijm. Daarnaast regisseerde zij o.a. bij de Diamantfabriek (Sisters, i.s.m. componist Anna Mikhailova), bij Silbersee (Sarah´s Passion en Love Fail) en bij NJO (Songbook #2). DNO-producties: Orest, Rheingold, Kopernikus, Dialogues de Carmélites, Reimsreisje

ANTHONY HEIDWEILLER (Captain) studeerde aan het conservatorium van Utrecht. Heidweiller zong diverse rollen in Macbeth, Nabucco, Rigoletto, La Traviata en Strauss’ Elektra. In 2002 zong hij de wereldpremière Rostam en Shorab in Teheran. In 2012 werkte hij mee aan een cd-opname van Kyteman Orchestra en aan de opera Join (Wiener Festwochen). Met groot succes zong hij in 2013 Alberich in Wagners Rheingold en in 2015 Wozzeck. In juli 2018 zingt Heidweiller de titelrol in de opera Thijl van Jan van Gilse. Heidweiller heeft de Prins Bernhard Cultuurprijs voor educatie (2008) en de Cultuurprijs van de stad Utrecht (2011) mogen ontvangen. DNO-productie: Die Meistersinger von Nürnberg

GABLE ROELOFSEN (Sjarikmans) studeerde aan de Toneelacademie Maastricht en The Lincoln Center Theater Director’s Lab NYC. Hij verrichtte een onderzoek naar hedendaags muziektheater bij Apt-Apass. Roelofsen werkte als acteur bij onder meer Orkater, Toneelgroep Amsterdam, DNA en La Mama. Hij zong de rol van Toby in Sweeney Todd bij de Nederlandse Reisopera en maakt deel uit van de dagelijkse leiding van muziektheatercollectief Het Geluid Maastricht. Als maker toonde hij werk bij of in samenwerking met onder andere Veenfabriek, Nederlandse Reisopera, Oper Neukölln en La Monnaie/ De Munt. Onlangs won hij de Prins Bernhard Cultuurfondsprijs Limburg en de Berliner Opernpreis. DNO-debuut

JEROEN DE VAAL (Slau) studeerde aan het Utrechts Conservatorium en wordt momenteel gecoacht door Valentin Jar en Margreet Honig. De Nederlandse tenor debuteerde bij Opera Vlaanderen in Salome en zong daar rollen in Die Zauberflöte, Die lustige Witwe, Prova d’orchestra en Falstaff. Verder zong hij Die sieben Todsünden, Don Curzio Le nozze di Figaro, Scaramuccio Ariadne auf Naxos (Lyon), Hänschen Frühlings Erwachen (Brussel, Straatsburg), Camille Die lustige Witwe (Opera Zuid), Carlo Der Turm (Luxemburg), Shon Wilmu Katibu di Shon (De Nederlandse Reisopera) en Pastore/ Spirito/Eco L’Orfeo (Wenen, Lyon, München). Onlangs debuteerde hij bij De Koninklijke Deense Opera in Il viaggio a Reims (co-productie DNO). DNO-producties: Samson, Capriccio, L’Orfeo, Il ritorno d’Ulisse in patria, Adam in Ballingschap, Die Soldaten, Billy Budd, Parsifal, Die Meistersinger von Nürnberg, Il viaggo a Reims, Der Rosenkavalier, Theatre of the World, Le nozze di Figaro en Parsifal Bas-bariton

ALEXANDER DE JONG (Eiso) rondde in 2016 de bacheloropleiding Klassiek Muziektheater af aan het conservatorium in Tilburg, waar hij rollen zong in o.a. Macbeth, Così fan tutte en Die Fledermaus. Tijdens zijn studie werd hij genomineerd voor de Jacques de Leeuw-prijs, een talentenprijs van Fontys Hogeschool. De Jong speelde rollen bij Operafront (Traviata Remixed), Opera Spanga en is in het kader van DNO talent verbonden aan De Nationale Opera, met verschillende kleine rollen in opera’s en concerten zoals tijdens de Uitmarkt. Daarnaast is De Jong actief als oratoriumzanger en geeft hij regelmatig liedrecitals (Grachtenfestival 2017). DNO-producties: Bewogen Bewegen (i.s.m. Stedelijk Museum), The New Prince (OFF), Gianni Schicchi, Clemency (OFF)

MITCH RAEMAEKERS (Arie) studeerde zang aan het Conservatorium van Maastricht alsook musicologie aan de KU Leuven (BE) en wordt momenteel gecoacht door zangpedagoog Manuela Ochakovski. In Aldeburgh (UK) werkte hij binnen het Britten-Pears Young Artist Programme aan liederen van Britten met Dame Ann Murray en Roger Vignoles en zong hij Bach o.l.v. Mark Padmore. Een serie recitals volgde aldaar, in The Red House, Snape Maltings en de historische Jubilee Hall. In samenwerking met Stichting Grote Zangers verzorgde Mitch bovendien een voorprogramma in het Muziekgebouw aan ’t IJ als ook een liedrecital met o.a. Schumanns Dichterliebe in de nieuwe Odeonzaal van Nationale Opera & Ballet. Afgelopen maart was Mitch niet alleen te horen als vertolker van de virtuoze tenor-aria’s in J.S. Bachs Johannes- en Matthäuspassies (kamerkoor Maastricht en Dudok Ensemble), maar ook met een solistische verschijning in Hans Werner Henze’s Das Floß der Medusa (DNO). DNO-producties: Les Mamelles de Tirésias en The New Prince en Das Floß der Medusa

JAN WILLEM BALJET ( Padde) studeerde bij Udo Reinemann in Utrecht en word op dit moment gecoacht door Margreet Honig. Hij vertolkte vele rollen in befaamde huizen van Gran Canaria tot Tokyo, werkte met ensembles als Camerata RCO, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Residentieorkest, het Nieuw Ensemble, Tokyo Chamber Orchestra en het Ictusensemble en met dirigenten als Ingo Metzmacher, Maurizio Kagel, Ed Spanjaard, Martyn Brabbins, Nicholas MacGegan en Ivor Bolton. Jan Willem zingt vanaf het eerste uur in vocaal ensemble Frommermann, is aangesloten bij Amsterdams nieuwste en leukste muzikantencollectief Splendor en verzorgt voor st Diva Dichtbij regelmatig concerten voor ouderen met dementie.
DNO producties: Tea, Wagner Dream, Francois d`Asisse, Billy Budd

MARC PANTUS (Tim de Timmerman) is thuis in zowel opera- als oratoriumrepertoire. De bas-bariton zong in Rossini’s opera’s Il Turco in Italia met het Nederlands Blazers Ensemble, Il barbiere di Siviglia bij Opera Holland Park in Londen en La Gazzetta bij Opera Basel. Met het Nederlands Kamerorkest vertolkte hij vier uiteenlopende rollen in Max Knigge’s opera Help Heksen Hexen! In oktober van dit jaar maakt hij zijn debuut bij het Koninklijk Concertgebouworkest in Kurt Weill’s Die Sieben Todsünden. Na een zangstudie in Nederland en de VS, trad Pantus op met uiteenlopende ensembles als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Nederlandse Bachvereniging, Asko|Schönberg, acteurscollectief Wunderbaum en cross- over dansgezelschap ISH, onder leiding van dirigenten als Jan Willem de Vriend, Kenneth Montgomery, Ed Spanjaard, Reinbert de Leeuw en Jos van Veldhoven. DNO-productie: Reimsreisje

NANETTE EDENS (Vrouw van de Dierenbescherming en Milieudefensie) studeerde in 1994 af aan de Arnhemse Toneelschool. In de daaropvolgende jaren werkt ze nauw samen met Leonard Frank en Frans Strijards. In de acht jaar die ze bij Het Zuidelijk Toneel doorbracht, heeft zij samengewerkt met regisseurs als Olivier Provily, Matthijs Rümke, Peter de Graef en Gerardjan Rijnders. In 2010 won zij de Colombina (meest indrukwekkende vrouwelijke bijdragende rol) voor haar rol van Weduwe Edens in Amora van Peer Wittenbols in regie van Rob Ligthert. Edens regisseert en geeft les op o.a. Acteursopleiding ArteZ. Naast tv-series als Penoza II, Petticoat, Fenix en Zuidas was zij onlangs nog te zien in de telefilm Gelukszoekers. Komend seizoen speelt ze een vaste rol in een nieuwe 16-delige dramaserie en zal ze in verschillende toneelproducties te zien zijn in regie van o.m. Madeleine Matzer en Gijs de Lange. DNO-debuut De Roemeense

GEORGE DUMITRIU (Felix, (alt)viool-gitaar) heeft meer dan 15 nationale en internationale prijzen gewonnen als klassieke violist. Als jazzgitarist studeerde hij in Groningen, New York en Amsterdam. In 2007 sloot hij zich aan bij de European Jazz Academy Big- Band en in 2011 was hij een van de vier finalisten van de Brussels Jazz Orchestra International Composition Contest. Belangrijke samenwerkingen zijn onder andere die met Ambrose Akinmusire en Theo Loevendie. Internationaal treedt Dumitriu op in verschillende ensembles, waaronder Sanem Kalfa, het Romanian Jazz Collective en het Alex Simu Quintet. Daarnaast was hij een van de oprichters van het I/O muziektheaterplatform, waar hij experimenteert met live electronica, compositie en improvisatie. DNO-debuut

BART DE KATER (Klarinet/ basklarinet - scheepskat) sloot zijn Bachelor en Masteropleiding cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij studeerde bij o.a. Harmen de Boer en Arno Piters. Als muzikant slaat hij graag een brug naar muziektheater en werkte hij samen met theatergezelschappen zoals het Speeltheater Holland, de Toneelmakerij en Ulrike Quade Company. Met het Nederlands Blazers Ensemble is Bart regelmatig te horen in onder andere de Nieuwjaarsconcerten in het Concertgebouw en ging hij op tournee naar Jordanië, Israël, Turkije en Polen. Verder speelt hij regelmatig bij het Radio Filharmonisch Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, Ensemble LUDWIG, het Koninklijk Concertgebouworkest en maakt hij deel uit van het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet. Verder is De Kater aangesloten bij het innovatieve muzikantencollectief Splendor Amsterdam. DNO-debuut als solist

ANDREAS KÜHNE (IJsbrand, slagwerkscheepslier) startte in 2007 aan het Conservatorium Tilburg en later aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij nam actief deel aan diverse masterclasses en workshops van bijvoorbeeld John Riley, Dick Oatts, John Clayton, Adam Nussbaum, Antonio Sanchez en SF Jazzcollective. Door de jaren heen speelde Andreas in tal van bands en orkesten, (TV-,radio-) opnames en concerten. Hij toerde als percussionist en bestuurslid met het Ricciotti Ensemble in Europa en Zuid- Amerika en was tevens geluidsman voor de documentaire Area C, System D van Polina Medvedeva. Momenteel is Kühne onder meer actief in de vrije improvisatie en als drumdocent bij diverse muziekscholen en aan de afdeling ODM van het Conservatorium van Amsterdam. DNO-debuut

NIELS BEUNE (live-regie, Maatjes) studeerde cognitieve psychologie in Maastricht. Hij kwam in 2007 terecht bij Nationale Opera & Ballet als figurant, waar hij sindsdien aan een twintigtal opera's (waaronder Dr. Atomic, Carmen, Billy Bud, Faust, Die Zauberflöte) en een tiental balletten (waaronder Het Zwanenmeer, Don Quichot, Cinderella) heeft meegewerkt. De laatste jaren is hij ook als assistent stagemanagement/begeleider betrokken bij participatieprojecten van de afdeling Educatie & Participatie van Nationale Opera & Ballet (Zingen bij de Opera: Die Zauberflöte, Dialogues des Carmélites, Kinderkoren Festival). Als student is hij geïnteresseerd geraakt in theater, later in partneracrobatiek en van daaruit in dans. Recente DNO-producties: Faust, L’étoile, Die Zauberflöte, Chovansjtsjina en Manon Lescaut

GINGER de labradoodle (kruising tussen een labrador en een poedel) speelt de hoofdrol in Hondenhartje. De labradoodle is een vriendelijk en intuïtief hondenras. Honden van dit ras zijn dan ook lief, enthousiast, vrolijk en speels, maar gaan vooral goed overweg met kinderen. De hond beweegt zich gemakkelijk en is slim, kenmerken die goed van pas komen bij de hoofdrol in een jeugdopera. Ginger is geliefd bij iedereen en wordt vaak liefkozend Choeki of Poesjkin genoemd, naar de beroemde Russische dichter. DNO-debuut

CIRCUSWERKPLAATS BOOST  Circuswerkplaats Boost geeft onder meer eigenwijze circus- en theaterlessen aan kinderen en jongeren. Wekelijks worden er lessen gevolgd in de eigen historische gymzaal in Amsterdam: technieken in de lucht, acrobatiek, jongleren en balanceren. De Boostlessen zijn uitdagend, verhalend, fysiek en creatief. De aanpak van Boost is een breuk met het imago en de wetten van het traditionele circus. Circuselementen worden geïntegreerd met andere disciplines, zoals theater en dans. De doelstelling van Boost is dan ook het ontwikkelen van Circus als kunstvorm. De Circuswerkplaats biedt verder lessen voor volwassenen, trainingsmogelijkheden, workshops en voorstellingen.