Recensie Opera: Oedipe

Een vader, een zoon en een voorspelling.

Het verhaal volgt Oedipus, de zoon van koning Laïus en koningin Jocaste. Bij zijn geboorte verwijt de blinde ziener Tiresias de ouders dat ze niet geluisterd hebben naar de eis van de goden om kinderloos te blijven. Het kind zal getekend worden door een zwaar noodlot: Oedipus zal zijn vader vermoorden en zijn moeder huwen. Laïus geeft het kind daarom aan een herder een draagt hem op het kind te doden.

De herder doodt het kind niet, maar legt het te vondeling. Uiteindelijk wordt hij verwisseld met het kind van koning Polybus van Cortinthe en zijn vrouw Merope. Zij voeden hem op en noemen hem Oedipus.

Jaren later - Iemand noemt Oedipus een ‘vondeling’ en het orakel van Delphi heeft hem voorspeld dat hij zijn vader zal doden en zijn moeder zal huwen. Dit spookbeeld achtervolgt Oedipus tot in zijn dromen. Hij besluit zijn noodlot te ontlopen en vlucht uit Corinthe. En zo begint Oedipus aan een reis waar hij zijn noodlot mee probeert te ontlopen. Of dit ook lukt is echter nog maar de vraag.

Deze opera heeft een prachtig decor: in de eerste akte staat de hele cast op het podium in een soort geraamte met vakken, het paleis van koning Laïus. Het een erg bekende, oude verhaal heeft in deze productie een moderne twist gekregen. De teksten van de opera zijn soms moeilijk te volgen, maar als je het verhaal van tevoren even doorleest, is het goed te volgen. Zo kun je je beter richten op de opera zelf en hoef je niet te veel op na te denken over de verhaallijn.

Tot slot waren wij ook erg onder de indruk van de details van het decor. In de laatste akte was er bijvoorbeeld een waterval nagemaakt! Er was ook een groep kinderen geselecteerd om mee te doen aan deze opera (die het erg goed deden al zeg ik het zelf).

Deze opera heeft een oud verhaal op een hele mooie manier in een nieuw jasje gestoken. Het is een vrij heftig verhaal, maar desondanks zeker het bezoeken waard voor opera-groentjes. Ook voor mensen die vaker naar de opera gaan is deze opera een interessante belevenis.

Opvallend aan deze opera:

• Er doen ook kinderen mee aan de opera.
  • Een groot deel van de belangrijkste rollen worden door vrouwen gespeeld, dat gebeurt niet zo vaak.