Recensie Opera: Das Floss der Medusa

Deze voorstelling is perfect voor iemand die een opera wil zien die anders dan anders is!

Das Floss der Medusa gaat over het fregat Medusa tijdens de tocht naar Afrika. Op deze tocht loopt de Medusa onverhoopt vast op zandbanken. De elite verlaat het schip met reddingsboten terwijl de rest van de schipbreukelingen (het zijn er 154) aan hun lot worden overgelaten. Na acht nachten zijn er nog maar 28 mensen in leven. Wanneer de overgebleven schipbreukelingen uiteindelijk gered worden, keren ze terug naar de bewoonde wereld en zijn ze vastbesloten om de maatschappelijke orde omver te werpen.

De opera is op een bijzondere manier vorm gegeven. Allereerst zit het enorme koor (100 zangers) op een grote, golvende tribune. Dit symboliseert de schipbreukelingen op een vlot drijvend over de golven. Tegelijkertijd met de zang wordt er een film vertoond van een man die gedurende vier dagen in totaal 24 uur in zee zwemt. Hiermee laten ze zien hoe moeilijk de schipbreukelingen het gehad moeten hebben.

Het was erg interessant om te zien dat de regisseur de schipbreukelingen van de Medusa aan de huidige boottochten van vluchtelingen verbond. De film die getoond werd, deed bijvoorbeeld denken aan een gestrande bootvluchteling die zwemmend de kust alsnog probeert te bereiken. Verder werd de Dood in het verhaal gespeeld door een cameravrouw. Zij staat voor iedereen die toekijkt maar niet ingrijpt, zoals ook geldt voor velen bij de vluchtelingencrisis.

De muziek van deze opera is op bepaalde  momenten erg heftig. Het voelt dan alsof iemand in je gezicht schreeuwt, om je op de een of andere manier iets duidelijk te maken. De opera roept je dus letterlijk tot de aandacht om de boodschap van het verhaal aan het publiek over te brengen.

Opvallend, deze opera bevat:

• Een bewegende tribune die de beweging van golven op zee nabootst
  • Een enorm koor
  • Er wordt tijdens de opera ook een film vertoond
  • Vliegende mensen, lichtgevende buizen

Het leuke van het Opera Forward Festival is dat je opera’s te zien krijgt die anders zijn dan het gewoonlijke repertoire. De OFF-opera’s zijn vaak erg vernieuwend, en daar is Das Floss der Medusa een goed voorbeeld van. Wij waren erg onder de indruk van dit stuk en liepen sprakeloos de zaal uit. Neem de tijd om even te verwerken wat je gezien hebt!

Bekijk de trailer van Das Floß der Medusa