Recensie Ballet: The New Classics

The New Classics is een moderne, energieke balletvoorstelling, bestaande uit drie sterk verschillende stukken. Niet alleen de 2 uur die deze voorstelling duurt, maar ook de ballerina’s vliegen letterlijk voorbij!

De voorstelling begint met het stuk Dances at a Gathering. Dit stuk gaf me een beetje schoolplein-vibes: jongens en meisjes die in steeds wisselende combinaties en groepen samen spelen. Soms heeft iemand geen partner maar probeert hij of zij toch met de rest mee te doen, een andere keer probeert iemand even indruk te maken op de rest. Tegelijkertijd heeft het stuk ook een soort dromerigheid door de pianomuziek, de lichte zomerkleuren en de vele langgerekte liften, waardoor de ballerina’s over het toneel lijken te zweven. Interessant om op te letten: in het ballet gaan de dansers telkens op gekke manieren af van het toneel, bijvoorbeeld ondersteboven.

Hierna kwam het tweede ballet Serenade after Plato’s Symposium. Dit stuk was heel anders dan het eerste stuk: het werd voornamelijk gedanst door mannen, en de onrustige, snelle muziek werd door een orkest gespeeld. Het verhaaltje dat in mijn hoofd ontstond over dit stuk, vooral door de titel en door de toga-achtige kostuums, was een soort marktplein waar filosofen met elkaar discussieerden. Het coolste deel van dit ballet was naar mijn mening toen een smalle baan uit het achterdoek omhoog verdween en daarachter een ballerina in het zicht kwam. Het leek een soort goddelijke verschijning, die in een visioen aan een van de filosofen haar boodschap kwam overbrengen. De vormgeving van dit moment was zo mooi gedaan dat het een bijna magisch effect gaf.

Tot slot werd het laatste stuk Chroma opgevoerd. Het eerste wat opviel toen het doek omhoogging, was het witte decor: het leek op een soort grote kijkdoos met twee smalle openingen aan de zijkanten en een open achterkant. Tijdens de voorstelling veranderde de kleur van het licht een paar keer, wat door de witte ondergrond extra goed naar voren kwam, en wat samen met de muziek en de dans een heel sterk effect gaf. De dans en de muziek waren beide intens en overdonderend, met veel hoge benen, vreemde sprongen, liften en draaien. Bij dit stuk was het ook bijzonder dat mannen en vrouwen allemaal dezelfde kostuums aan hadden.

Opvallend aan dit ballet:

• Drie compleet verschillende danservaringen in één avond
  • Stukken die je fantasie triggeren