Algemeen Directeur Els van der Plas vertrekt

Algemeen Directeur Els van der Plas vertrekt 1 november bij Nationale Opera & Ballet. Ze wordt zakelijk directeur van het museum Bonnefanten in Maastricht. Begin dit jaar besloot Els van der Plas zich na acht jaar en afronding van haar kernopdrachten, te oriënteren op een nieuwe uitdaging en informeerde zij de Raad van Toezicht hierover.

Van der Plas werkt sinds augustus 2012 bij Nationale Opera & Ballet, waar zij als eerste algemeen directeur de fusie begeleidde van De Nederlandse Opera, Het Nationale Ballet en Het Muziektheater Amsterdam.
Van der Plas kende naast de fusie nog veel andere hoogtepunten, zoals de sterke groei van het aantal bezoekers, de toenemende naamsbekendheid van Nationale Opera & Ballet, de bouw en introductie van de Odeonzaal, verbouwing van de foyers, de lancering van het Nationale Opera & Ballet Fonds en de ontwikkeling en introductie van de Young Patrons Circle. Ze zorgde in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam voor de Pierre Audi Leerstoel, waardoor een wetenschappelijke basis wordt gelegd onder Opera als kunstvorm.

Els van der Plas: “Terugkijkend ben ik heel trots op wat we samen met artiesten, zangers, dansers, collegae, donateurs, vrienden en sponsoren aan fantastische dingen voor elkaar hebben gekregen” zegt Van der Plas. “Met een goed gevoel over de ontwikkeling van de educatieprojecten die meer dan 20.000 kinderen per jaar trekken en de nieuwe, jongere en diverse doelgroepen die we in het theater hebben mogen verwelkomen. Wat allemaal niet mogelijk zou zijn geweest zonder de onverminderde steun van het ministerie van OCW en de Gemeente Amsterdam en particuliere Fondsen. Ik kijk met vertrouwen naar de toekomst, Nationale Opera & Ballet staat als een huis, heeft een fantastische reputatie en bereidt zich nu voor op de nieuwe werkelijkheid die deze crisis met zich meebrengt.”

Met haar rol bij Bonnefanten komt voor Van der Plas een grote wens in haar loopbaan uit: “Werken voor een kunstmuseum stond altijd hoog op mijn lijst. Het Bonnefanten volg ik al vele jaren en ik heb al lange tijd een enorme bewondering voor het internationale en inclusieve beleid dat Stijn Huijts hiermee voert. Het is bijzonder dat dit museum zo diepgeworteld is in Maastricht en de regio maar ook uitblinkt in zijn (inter)nationale exposure. Ik kijk er dan ook naar uit om samen met Stijn Huijts het Bonnefanten nog meer op de nationale en internationale kaart te zetten.”

“Gedreven en verbindende directeur”
Jean-François van Boxmeer en Tom de Swaan, voorzitters van de Raad van Toezicht en het Nationale Opera & Ballet Fonds noemen Van der Plas “een gedreven en verbindende directeur” en hebben veel waardering voor hetgeen Van der Plas voor Nationale Opera & Ballet heeft gerealiseerd. “Zij heeft aan de wieg gestaan van wat Nationale Opera & Ballet vandaag de dag is, heeft de derde geldstroom laten groeien, en onder haar leiding vonden jonge bezoekers steeds meer de weg naar opera en balletvoorstellingen. Ook moderniseerde zij, met kennis van de kunsten, de organisatie.”

Tot haar vertrek eind oktober zal Van der Plas zich onverminderd inspannen voor Nationale Opera & Ballet waarbij haar prioriteit het afronden van de aanvraag voor rijkssubsidie is. Samen met haar collega’s werkt ze eraan om Nationale Opera & Ballet tijdens en na de coronacrisis weer glansrijk voor het voetlicht te laten treden.

Naar een opvolger wordt gezocht.