Dutch Doubles: verrassend en goed

Zaterdag 24 maart ging Dutch Doubles in première. Een rijk balletprogramma met wereldpremières en balletten van onder andere Hans van Manen.

Een greep uit de recensies:

Alexander Hiskemuller voor Trouw
4*

“Het ballet heeft de kracht van een videoclip met de intimiteit van het theater”
“Het loont om buiten je comfortzone te treden. Dat laat Het Nationale Ballet (HNB) zien met het programma Dutch Doubles waarin choreografen zijn gekoppeld aan spannende muzikale sparringpartners.”
“Wat is het toch belangrijk verrast te worden in het theater.”
“Fantastisch is Het Balletorkest onder leiding van Matthew Rowe. Wendes indieband, live op tineel, wordt tot symfonische proporties gestuwd met een kirrend plezier van het onverwachte.”
“Over solisten gesproken: de charmante Marijn Rademaker is nu een langdurige blessuretijd nu écht helemaal alive and kicking. Behalve in Hans van Manens duet met Igone de Jongh ‘Dejà Vu’, glanst hij van zelfverzekerdheid in Wubkje Kuindersma’s duet ‘Two and Only’ op de doorleefd gezongen country van de 22-jarige singer-songwriter Michael Benjamin. Ook al zo verrassend, dit ultra-sensitieve duet met wit uitgelichte naakte mannentorso’s. Én goed.”

Nanska van de Laar voor Gooi- en Eemlander e.a. (Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad)

  • “Het Ballet rockt met Wende”
  • “Intens was de samenwerking tussen harpist Remy van Kesteren en choreograaf Ernst Meisner, die de persoonlijke verhalen van dansers en musici in ‘Impermanence’ weten te vatten in een ‘Gesamtknunstwerk’.”
  • “Muzikaal weet Van Kesteren met ‘Impermanence’ door contrasterende motieven- de ene keer intiem en dan weer explosief- een opwindende spanningsboog te creëren. Muziek en dans gaan in dit werk een gewaagde en gelijkwaardige dialoog aan die inspireert.”
  • “Een meer ingetogen werk is ‘Two and only’ van Wubkje Kuindersma. Dit intense duet, gedanst voor Marijn Rademaker en Timothy van Poucke, dat live begeleid en ondersteund wordt door het prachtige stemgeluid van singer-songwriter Michael Benjamin toont zowel de fragiele kant van de mens als de wilskracht om te overleven in een liefdevolle uitvoering.”
  • Igone de Jongh en Marijn Rademaker excelleren in deze uitvoering, waarin het paar de dynamiek van Arvo Pärts compositie ‘Fratres’ nog meer aanzwengelt. De spanning in zowel de gelaagdheid van de muziek als de choreograaf krijgt hierdoor een wonderschone diepgang.”
  • “Met een weergaloze energie stampt, kronkelt en swingt Wende Snijdes over het toneel. Rond de zangeres bewegen de dansers in sierlijke en soepele passen. Het is juist het contrast in ‘Last resistance’ dat deze creatie van choreograaf Annabelle Lopez Ochoa voor ‘Dutch Doubles’ zo fascinerend maakt.”
  • “Het ballet rockt met Wende en omgekeerd danst de zangeres met het ballet; twee verschillende werelden botsen en strijden met elkaar, maar gaan ook in elkaar op en vloeien samen.”

Ruben Brugman voor Cultuurpersbureau

  • “Wende Snijders zet ballettempel op zijn kop in Dutch Doubles”
  • “Halverwege Impernanence komen alle diverse experimentele impulsen en muzikale invloeden bij elkaar in lyrische adagio dans. Dan krijgt alles meer kleur en betekenis. Choreograaf Ernst Meisner laat dansers als Igone de Jongh, Martin ten Kortenaar, Maia Makhateli en de jonge Salome Leverashvili vakkundig stralen.”
  • “De pas de deux Two and Only van Wubkje Kuindersma op muziek van Michael Benjamin is beeldend en origineel.”
  • “De wereld veranderen, dat willen Wende en Annabelle. Daarom begint en eindigt de groep van zo’n dertig dansers op een rij, vooraan het podium. Met hele simpele bewegingen zetten ze de denderende muziek kracht bij.”
  • “Wende zelf bouwt intussen een feestje op het podium waarbij ze de klassiek geconditioneerde dansers uitdaagt los te komen. Het is razendknap dat de twee outsiders, Snijders en Lopez Ochoa het ensemble zo mee weten te krijgen in dit dansverhaal van kracht en compassie. De wereld veranderen is ze gelukt, althans, voorlopig op het toneel van Nationale Opera & Ballet.”

NRC
Impermanence en Last Resistance **, Two and Only en Déjà Vu ****

  • “Van Kesteren creëert afwisselende sferen, van verglijdende klankvelden, ijle zang en meanderende duduk, tot romantische strijkersklanken onder een ‘minimal’ plukkende harppartij.”
  • “Een intiem en expressief portret van voorbije liefde, prachtig ‘herinnerd’ door Marijn Rademaker en élève Timothy van Poucke en van een sterke muzikale bodem voorzien door singer-songwriter Michael Benjamin.
  • “Muzikaliteit, helderheid, zeggingskracht, handschrift, persoonlijkheid – inderdaad, ook Hans van Manen is vertegenwoordigd in Dutch Doubles. Déjà Vu (1995) schetst in tien minuten het verloop van een relatie, waarbij de dans zich opvallend dicht tegen Arvo Pärts Fratres beweegt. Rademaker en Igone de Jongh vormen met Van Manen én Keso Dekker een schitterend Dutch Quartet.”

Isabella Zijp voor Bachtrack
3*

  • “New and exciting collaborations in Dutch Doubles by the Dutch National Ballet”
  • “The star studded cast shows different emotions, from excitement to fear and from calm to resistance, variations playfully related to the discovery of new paths, just as Meisner and van Kesteren intended to do.”
  • “It is van Kesteren's thrilling score, which creates different atmospheres with not only the harp but a whole orchestra, accompanied with synthesizers, that gives Impermanence its tension.”
  • [Two and only] “Two and Only by Wubkje Kuindersma is the most affectionate work of evening. She created the piece especially for soloist Marijn Rademaker and élève Timothy van Poucke, an interesting partnership between a young dancer who is just starting his career and an experienced dancer who is at the top.”
  • “The duet between the two man combines power and masculinity with tenderness, and there is a sense of warmth and pain at the same time. Perhaps it is a memory of a relationship that once was. Singer and songwriter Michael Benjamin performs his touching songs live with the dancers on stage, adding to the intimate atmosphere.”
  • [Déjà vu] “Van Manen’s muse Igone de Jongh knows how to portray the powerful woman in his [van Manen] works, and Marijn Rademaker is an equal match.”
  • “The dancers of the Dutch National Ballet perform van Manen's works at their best, and tonight is no exception.”
  • “When the ensemble makes place for duets and parts for 3 or 4 dancers the focus on the choreography gets stronger and it’s time for the soloists to shine in expressive choreography with a lot of beautiful lines and playful jazzy influences"

Financial Times
4*

  • “Last Resistance closed Dutch Doubles, a well-crafted programme pairing Amsterdam-based choreographers with local composers or designers. Earlier, a new name to watch, Wubkje Kuindersma, made a splash with Two and Only, set to songs by Michael Benjamin. Musical and never sappy, this duet for two men, Marijn Rademaker and Timothy van Poucke, portrayed emotional intimacy with a light touch. The piece held its own next to a wry, tongue-in-cheek pas de deux by Dutch master Hans van Manen, Déjà vu — no small achievement for Kuindersma.”
  • “Dutch Doubles opened with another world premiere, Ernst Meisner’s Impermanence. The female dancers’ solo turns had texture and individuality, with Maia Makhateli’s protective turn alongside the young Salome Leverashvili a highlight"
  • “The ballet world could learn from Dutch Doubles: here is one way to do prestige collaborations right.”

Zelf ervaren? Lees meer over Dutch Doubles