FEDORA nominatie Juanjo Arques

Het nieuwe ballet Ignite van Juanjo Arqués, Young Creative Associate bij Het Nationale Ballet, is genomineerd voor de FEDORA - VAN CLEEF & ARPELS Prize for Ballet. Deze prijs wordt toegekend aan veelbelovende teams van coproducerende partners en kunstenaars die meewerken aan de creatie van nieuwe ballet coproducties.

In dit project gebruikt Arqués het meesterwerk van de Britse schilder William Turner, ’The Burning of the Houses of Lords and Commons’ als belangrijkste inspiratiebron. De inspiratie voor dit project komt voort uit de analyse van het meesterwerk, waarbij de kleuren worden vertaald naar choreografie.

“Turner baseerde het schilderij op een werkelijke gebeurtenis waarbij een brand de Kamers van het Parlement overspoelde, terwijl de Londenaren zich verzamelden langs de Theems om vol ontzag naar dit verschrikkelijke spektakel te kijken. Hij gebruikte kleur om het prachtige licht en de hitte van het brandende gebouw over te brengen.” – Juanjo Arqués

In samenwerking met de rest van het artistieke team – componist Kate Whitley, dramaturg Fabienne
Vegt, decor- en kostuumontwerper Tatyana van Walsum en lichtontwerper Bert Dalhuysen - wil Arqués een ballet maken met daarin “de muziek als canvas voor de choreografie, met bewegingen als penselen in verschillende kleuren. “

Stem hier op dit bijzondere nieuwe ballet van Juanjo Arqués.

The European Circle of Philanthropists of Opera and Ballet, oftewel FEDORA (Fédération Européenne des Amis de l’Opéra), werd in januari 2014 opgericht met als doel opera en ballet levend te houden door de volgende generatie getalenteerde artiesten te ondersteunen. Dit bereiken ze door fondsen te werven voor nieuwe coproducties. FEDORA heeft twee prijzen te vergeven aan veelbelovende teams van coproducerende partners en kunstenaars die samenwerken aan de creatie van nieuwe opera of ballet coproducties: de FEDORA - VAN CLEEF & ARPELS Prize for Ballet en de GENERALI Prize for Opera. Voor deze laatste is de nieuwe opera Fin de partie genomineerd, geregisseerd door Pierre Audi, artistiek directeur van De Nationale Opera.