Met dit magazine willen we meer achtergronden en verdieping bieden over de kunstvormen en onze producties. Daarnaast krijgt u een nadere kennismaking met de medewerkers door middel van een kijkje achter de schermen. We hopen u te informeren en te inspireren met de korte en lange artikelen, video's en podcasts.

meer info

  • Leestijd: 2 minuten

Theater na de Dam: De Macht van Rouw

“We zijn heel goed in feesten. Iedereen moet het maar leuk hebben, op sociale media elkaar voortdurend ‘liken’, van het leven een feest maken; elke dag is er ergens wel een nieuw festival.” Regisseur Marcel Sijm houdt van feesten, maar vindt dat we meer aandacht zouden moeten hebben voor verdriet en verlies. Zijn voorstelling De macht van Rouw is in Nationale Opera & Ballet te zien in het kader van Theater na de Dam.

  • Beide
  • Longread
  • Leestijd: 3 minuten

Theater na de Dam: Igone de Jongh en Pierre Bokma in Carré

De Dans Ontsprongen heet de voorstelling, die gebaseerd is op het levensverhaal van Edith Eger, ‘de ballerina van Auschwitz’. Als jong meisje, gevangen in het concentratiekamp Auschwitz, redde ze haar leven door te dansen voor Josef Mengele.

  • Beide
  • Longread
  • Leestijd: 10 minuten

Sigi Giesler maakt aus LICHT mogelijk

Sigi Giesler is een gepokt en gemazeld producent. Ze werkt al 34 jaar bij Holland Festival, waarvan 12 jaar als hoofd productie. ‘Mrs. No Problem’ wordt ze gekscherend genoemd: geen idee zo gek of Sigi zorgt ervoor dat het lukt. Officieel is ze al gepensioneerd maar dit jaar werkt ze aan het grootste en meest alomvattende project uit haar rijke carrière ooit: aus LICHT.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 8 minuten

Stockhausen in de eenentwintigste eeuw

‘Toen ik voor het eerst muziek van Stockhausen hoorde, ging er een wereld voor me open. Het was alsof de definitie van wat muziek kon zijn, werd opgerekt,' aldus de Britse producer Darren Cunningham over de invloed van Karlheinz Stockhausen op zijn eigen muzikale ontwikkeling. Lees de achtergrond bij aus LICHT over de invloed van Stockhausen.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 8 minuten

Damià Carbonell Nicolau: een kennismaking

Zijn uitzicht vanuit het Teatro Real in Madrid op de Plaza de Isabel II ruilde hij voor dat op het Amsterdamse stadhuis. De 41-jarige Damià Carbonell Nicolau is het nieuwe hoofd artistieke zaken bij De Nationale Opera. Gepokt en gemazeld in het operavak is hij: Een eerste kennismaking met Damià Carbonell Nicolau.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 5 minuten

Julietta en Lucas zingen in De Nationale Opera Studio

In september 2018 is De Nationale Opera Studio van start gegaan, een nieuw talentontwikkelingsprogramma voor zes aanstormende operazangers en een repetitor. In de laatste Odeon van het seizoen vertellen de Nederlands-Canadese tenor Lucas van Lierop (30) en de Armeense sopraan Julietta Aleksanyan (23) over hun ervaringen tot nu toe.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 6 minuten

Sopraan Elena Stikhina: 'Butterfly is een krachttoer'

De ster van de Russische sopraan Elena Stikhina is rijzende. In de afgelopen twee jaar debuteerde ze bij grote operahuizen in Parijs, Boston, Berlijn, München Dresden en New York. Nu maakt ze haar Amsterdamse debuut in de titelrol van Madama Butterfly. Een interview over haar carrière en de rol van Butterfly.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 8 minuten

Madama Butterfly: geen sentimentaliteit, maar oprechte gevoelens

Het loopt meestal niet goed af met de heldinnen in Puccini’s opera’s. Mimi kwijnt weg op een ijskoud zolderkamertje, Tosca springt haar dood tegemoet, Manon Lescaut sterft verarmd en ver van huis en Butterfly neemt haar vaders rituele dolk om zich van het leven te beroven. Van al deze tragische heldinnen is Butterfly, als exotisch speeltje misbruikt en verlaten door haar Amerikaanse minnaar, misschien wel het meest tragisch. Lees de achtergrond bij Madama Butterfly

  • Opera
  • Longread

Pagina's