Met dit magazine willen we meer achtergronden en verdieping bieden over de kunstvormen en onze producties. Daarnaast krijgt u een nadere kennismaking met de medewerkers door middel van een kijkje achter de schermen. We hopen u te informeren en te inspireren met de korte en lange artikelen, video's en podcasts.

meer info

  • Leestijd: 4 minuten

Homo Instrumentalis: Een huzarenstukje

Artistiek leider van Silbersee Romain Bischoff en videokunstenaar Frederik Jassogne over het ontstaan van Homo Instrumentalis. Romain Bischoff windt er geen doekjes om: Homo Instrumentalis was voor Silbersee de grootste uitdaging van de voorbije jaren.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 10 minuten

Enrico Caruso: een leven als een opera

In Caruso a Cuba, de nieuwe opera van Micha Hamel die tijdens het Opera Forward Festival in première gaat, is een hoofdrol weggelegd voor Enrico Caruso. Caruso was wellicht de meest iconische tenor uit de operageschiedenis.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 8 minuten

PETER SELLARS: ‘GIRLS OF THE GOLDEN WEST DRAAGT OOK HET DNA VAN ONZE TIJD IN ZICH’

‘Denk maar niet dat het een makkie wordt’, grijnst Peter Sellars op zijn allerbeminnelijkst. ‘We gaan helemaal opnieuw beginnen hier in Amsterdam. Ik wil alles afbreken wat we in San Francisco hebben opgebouwd en dan opnieuw beginnen.’ Lees het interview met Peter Sellars.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 4 minuten

Gaëlle Arquez over Juditha Triumphans: "Ik zit graag buiten mijn comfortzone"

Lees het interview dat Hein van Eekert had met mezzosopraan Gaëlle Arquez, een van de rijzende sterren aan het operafirmament. In Juditha Triumphans zingt ze de titelrol: "Het is als vuurwerk."

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 6 minuten

Interview Eric Owens (Porgy) en Adina Aaron (Bess): ‘INLEVING MOET BOVENAAN STAAN’

Toen George Gershwin in 1935 zijn Porgy and Bess componeerde, schreef hij voor dat de opera altijd door zwarte zangers moest worden uitgevoerd. Hij liet dat zelfs testamentair vastleggen.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 8 minuten

de veelzijdige partituur van porgy and bess

In dit interview spreekt de New Yorkse dirigent James Gaffigan over zijn debuut bij De Nationale Opera: Porgy and Bess, het etnische en sociale drama van zijn stadgenoot George Gershwin. De jazzachtergrond van de componist en de veelzijdigheid van de partituur spreken hem aan: “Gershwin heeft ons veel moois te bieden.” 

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 8 minuten

Interview Floris Visser: 'Vivaldi is een van de meest onderschatte componisten'

De jonge Nederlandse regisseur Floris Visser maakt zijn officiële debuut in de zaal van Nationale Opera & Ballet met Juditha Triumphans, een werk dat hem na aan het hart ligt. ‘Ik kreeg in 2000, toen ik een jaar of 18 was, voor het eerst een opname in handen van Juditha. Al vanaf het openingskoor was ik verkocht.’

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 12 minuten

De oorsprong van Porgy and Bess

In The Gershwins' Porgy and Bess combineerde hij jazz met de westerse operatraditie en Afro-Amerikaanse en Russisch-Joodse muziek. Lees in dit artikel over de ontstaansgeschiedenis van deze opera - van Samuel Smalls, de man op wie het verhaal gebaseerd is, tot hoe de Porgy and Bess door de tijd heen is ontvangen.

  • Opera
  • Longread

Pagina's