Magazine Communiceren in de taal van de muziek
  1. Magazine
  2. Communiceren in de taal van de muziek
  • Rosalie Overing
  • 08 Dec 2020
  • Leestijd: 3 minuten

Communiceren in de taal van de muziek

De Israëlische mezzosopraan Maya Gour is een van de jonge talenten die dit seizoen beginnen aan hun avontuur bij De Nationale Opera Studio, het talentontwikkelingstraject voor jong operatalent.

Het begin van dit operaseizoen markeert tevens de start van alweer het derde jaar van De Nationale Opera Studio, ook in een bewogen jaar als 2020. Binnen de Opera Studio krijgt een groep getalenteerde jonge operazangers en repetitoren de kans om zich gedurende een periode van twee jaar te ontwikkelen als artiest en professionele ervaring op te doen. Mezzosopraan Maya Gour is een van de vier nieuwe leden die zich bij de start van dit ongebruikelijke seizoen bij het programma aansloten.

Van jazz naar opera

Waar sommige zangers al heel jong hun hart verliezen aan de operamuziek, was dit moment voor Maya nog niet zo heel lang geleden. “Op de middelbare school hield ik me vooral bezig met jazzmuziek en zong ik als jazz-zangeres tijdens internationale festivals. Met opera kwam ik pas echt in aanraking toen ik twintig was en, net als alle jongeren in Israël van die leeftijd, in militaire dienst zat. Ik werd verliefd op deze muziek en begon operazanglessen te nemen, in het begin nog voor de lol.” Toen Maya zich klaarmaakte om naar New York te vertrekken voor een studie in jazz, adviseerde haar operadocente haar om zich ook aan te melden voor klassieke zang. “Ik kon toen nog helemaal niet echt opera zingen, maar blijkbaar zagen ze daar toch potentie, want ik werd toegelaten. Op dat moment kende ik wat Wagner en wist ik wat Le nozze di Figaro was, maar daar bleef het ook wel bij. De vier anderen in mijn klas hadden al veel meer

 

Een stem voor Europa

Tijdens haar studietijd in New York bloeide Maya’s liefde voor opera verder op en na haar opleiding ging ze verder als freelance operazangeres. “Bij een van de zangcompetities waaraan ik meedeed, bleek Rosemary Joshua in de jury te zitten. Zij dacht dat mijn stem goed zou passen in Europa. Door het coronavirus was het een tijd lang onzeker of het programma van de Opera Studio door zou gaan, maar toen bleek dat dit wel het geval was, besloot ik ervoor te gaan. Al snel zat ik in het vliegtuig naar Amsterdam.”

Palet vol kleuren

De overgang van maandenlang niet kunnen werken naar elke dag repeteren, ervoer Maya als intens. “Het ging echt van nul naar honderd, maar het is wel precies wat ik nu nodig heb: elke dag zingen, veel optreden en het gewoon doen. De eerste week werd ik vooral geïnspireerd door het niveau van de andere zangers. Toen ik hen voor het eerst hoorde zingen viel mijn mond open.” Het eerste optreden met de Opera Studio was al in Maya’s eerste week. “Iedereen was nerveus omdat we pas net waren begonnen, maar omdat de energie in de groep zo goed en positief is, hebben we het samen gered.” Van onderlinge competitie is er dan ook vrijwel geen sprake. “Er zijn geen diva’s of grote ego’s en het helpt waarschijnlijk dat we ieder totaal andere dingen zingen. De groep is als een palet vol prachtige, verschillende kleuren. Iedereen inspireert elkaar.”

Muziek als taal

Opera betekent voor Maya muziek gebruiken om te communiceren met de mensen voor wie ze zingt. “De taal van de muziek overstijgt alle andere talen. Mensen van over de hele wereld kunnen er een emotionele verbinding mee vinden. Door te communiceren in de taal van de muziek wil ik mensen raken en ze iets laten voelen.” Zingen bij de Opera Studio draagt bij aan dit doel. “Door masterclasses te volgen en te leren van de coaches en de andere zangers, helpt dit programma ons om onze volledige emotionele capaciteit in de muziek te kunnen leggen.”