- Roos Bruinsma
- 14 Jan 2020
- Leestijd: 3 minuten
10x de witte kostuums in Giselle
Wie aan Giselle denkt, ziet vooral de magische tweede akte voor zich. De volledig witte kostuums hebben een groot aandeel in de sfeer die deze akte uitstraalt. Wij vertellen je 10 dingen die je nog niet wist!

1. De Wili’s, de personages die deze witte kostuums dragen, zijn geesten van meisjes die gestorven zijn van verdriet. Ooit is hun hart gebroken door een ontrouwe man. Nu zorgen ze ervoor dat andere bedriegers zich dooddansen.
2. De Wili-kostuums die nu bij Het Nationale Ballet worden gebruikt zijn gemaakt in 2009 en dus al elf jaar oud!

3. De mooie, witte kostuums hebben al vele reizen doorstaan. Sinds 2009 zijn ze naar Izmir (Turkije), Bogota (Colombia), Madrid (Spanje), Göteborg (Duitsland) Shanghai, Beijing en Hangzhou (China) gereisd.
4. Er wordt voor gezorgd dat de afstand tussen de onderkant van de jurk en de vloer bij elk kostuum hetzelfde is. Zo ontstaat er een mooie lijn als alle danseressen naast elkaar staan. Als de Wili’s op toneel staan, wordt er ook rook over de vloer van het toneel gespoten. Tijdens de voorstelling lijkt het dan net alsof ze zweven. Dat geeft een heel sprookjesachtige en mysterieuze sfeer.
5. De allereerste keer dat Giselle op het podium stond bij Het Nationale Ballet was in 1966. Ook toen raakte het publiek al betoverd door de danseressen in deze geheimzinnige witte gewaden.
6. Omdat alle danseressen in de tweede akte helemaal in het wit zijn, wordt de tweede akte in Giselle ook wel 'de witte akte' genoemd. Giselle is niet het enige ballet met een witte akte: ook Sylphide, La Bayadere en Het Zwanenmeer staan erom bekend.


7. De rokken van de kostuums worden gemaakt van tule, een héél dun, doorzichtig stofje. Voor de rok van een Wili worden vier lagen van deze stof gebruikt.
8. De jurken moeten natuurlijk regelmatig gereinigd worden. De lijfjes worden gestoomd en de rokken worden ontsmet met ozon; een sterk ruikend gas. Tule kan namelijk niet gewassen worden.

9. De schrijver van Giselle liet zich via een gedicht van de dichter Heinrich Heine inspireren door een Slavische legende: die van de Veela’s. Veela’s zijn volgens die legende een soort nimfen die meestal vriendelijk en zelfs behulpzaam kunnen zijn, maar als je ze beledigt juist heel kwaadaardig worden. Sommige Slavische volkeren eerden de Veela’s door bloemen, eten en drinken neer te leggen op plaatsen waarvan ze dachten dat de Veela’s leefden.
10. Deze kostuums zijn ontzettend ingewikkeld om te maken. Dit vraagt heel veel vakkennis over balletkostuums. Dat geldt voor zowel de lijfjes als de rokken. Het duurt dan ook minstens 60 uur om één kustuum te maken.

- Leestijd: 10 minuten
Universeel en tijdloos: Giselle door de eeuwen heen
De allereerste voorstellingen van Giselle, in Parijs in 1841, waren zó’n succes dat het ballet binnen vijf jaar zowel in Rusland en Amerika, als in een groot aantal West-Europese steden te zien was. Bijna 175 jaar later trekt de choreografie nog altijd volle zalen. Niet alleen vanwege de betoverende en compositorisch volmaakte ‘witte’ akte, ook door het verhaal over bedrog, waanzin, vergeving en liefde die voorbij het graf reikt.
- Ballet
- Longread

- Leestijd: 4 minuten
Herkomst van de 'witte aktes'
Luchtgeesten, schimmen, schaduwen, feeën, nimfen en dryaden: vanaf de jaren dertig van de negentiende eeuw waren de balletpodia ermee gevuld.
- Ballet
- Longread

- Leestijd: 7 minuten
Geschiedenis van De Notenkraker
De Notenkraker-gekte is in Nederland weliswaar niet zo hevig als in Amerika, maar ook hier vat de gedachte steeds meer post: een decembermaand zonder Notenkraker is als een kerstboom zonder piek.
- Ballet
- Longread