Het Nationale Ballet presenteert
BALLET MET EEN SHOT ADRENALINE
Ze wonen in New York, Londen, Berlijn en Amsterdam, maar delen eenzelfde passie: vertrekkend vanuit de klassieke techniek leiden ze het ballet nieuwe, ongekende richtingen op. In Transatlantic brengt Het Nationale Ballet vier jonge ‘rebellen van de dans’ van beide kanten van de Atlantische Oceaan samen. Justin Peck, George Williamson, David Dawson en Ernst Meisner tonen u met Transatlantic de ‘state of the art’ van het eenentwintigste-eeuwse ballet.
Inleiding
Door: Lin van Ellinckhuijsen
Justin Peck
‘Rising star’ Justin Peck is de nieuwe huischoreograaf van het New York City Ballet. Pas 27 jaar oud, heeft hij toch al meer dan twintig werken gecreëerd waarin hij de kunstvorm ‘van een shot adrenaline voorziet’. Year of the Rabbit, op muziek van singer-songwriter Sufjan Stevens, wordt alom geprezen vanwege het pure dansplezier. Een ode aan de verbeeldingskracht.
George Williamson
De Brit George Williamson sleepte in 2013 – hij was toen 22 jaar – met Firebird een nominatie in de wacht voor een Benois de la Danse (‘Oscar van de dans’). Williamson heeft een onmiskenbaar eigen stijl. Dat was al te zien in Dawn Dances, dat hij vorig jaar voor de Junior Company maakte, een prachtig ensemblewerk waarin hij tegelijkertijd iedere danser afzonderlijk liet schitteren. De choreografie was zo’n succes dat Williamson nu een nieuw werk maakte voor Transatlantic, getiteld CRANE.
Ernst Meisner
Als derde in Transatlantic de wereldpremière van Merge van Nederlander Ernst Meisner. Hij verruilde in 2013 zijn dansloopbaan bij Het Nationale Ballet voor de functie van artistiek coördinator van de Junior Company. Meisner heeft inmiddels laten zien dat hij ook een uitzonderlijk getalenteerd choreograaf is, onder meer met Axiom of choice, dat in seizoen 2014-2015 te zien was in het programma Back to Bach.
David Dawson
Overture, door David Dawson in 2013 gecreëerd voor Het Nationale Ballet, werd genomineerd voor de Zwaan voor Meest Indrukwekkende Dansproductie. Het bruisende ballet laat achttien dansers excelleren in gratie, kracht en virtuositeit. Maar het kent ook een kwetsbare kant. Net als in T.S. Eliots gedicht The Four Quartets – Dawsons inspiratiebron – zoomt het in op gevoelens van lijden en liefde.
Muziek
Year of the Rabbit - Justin Peck
Sufjan Stevens - Enjoy Your Rabbit
In een arrangement voor strijkorkest van Michael P. Atkinson
CRANE - George Williamson
Donnacha Dennehy – Crane
Merge - Ernst Meisner
Lowell Liebermann - Gargoyles, Opus 29
Overture - David Dawson
Szymon Brzóska - Overture
DANSERS
onder voorbehoud
Year of the Rabbit
woensdag 22 juni, donderdag 23 juni
Robbie Remi Wörtmeyer
Craig Jozef Varga
Joaquin Young Gyu Choi
Tiler Qian Liu
Tess Anna Tsygankova
Janie Erica Horwood
6 women Maria Chugai 6 men Nathan Brhane
Wendeline Wijkstra Martin ten Kortenaar
Krista Ettlinger Wentao Li
Nadine Drouin Skyler Martin
Jingjing Mao Bastiaan Stoop
Saya Okubo Peter Leung
zaterdag 25, zondag 26 juni
Robbie Matthew Pawlicki-Sinclair
Craig Nathan Brhane
Joaquin Edo Wijnen
Tiler Nadia Yanowsky
Tess Kristina Lind
Janie Sasha Mukhamedov
6 women Laura Rosillo 6 men Nathan Chaney
Antonina Tchirpanlieva Remy Catalan
Clotilde Tran-Phat Clemens Fröhlich
Yuanyuan Zhang Oleksey Smolyakov
Michaela DePrince Dario Elia
Riho Sakamoto Chanquito van Hoeve
Crane
woensdag 22, donderdag 23, zaterdag 25, zondag 26 juni
4 women Suzanna Kaic 5 men James Stout
Wen Ting Guan Jared Wright
(22 en 23 juni) Emanouela Merjanova
Aya Okumura Sho Yamada (Chao Shi 26 juni)
Jessica Xuan Daniel Montero
Sem Sjouke
Merge
donderdag 23, zaterdag 25, zondag 26 juni
Igone de Jongh - Martin ten Kortenaar
woensdag 22 juni
Anna Tsygankova – Artur Shesterikov
Overture
woensdag 22, zaterdag 25, zondag 26 juni
Clara Superfine Jozef Varga (Nathan Brhane 25 en 26 juni)
Michaela DePrince Artur Shesterikov
Jingjing Mao Vito Mazzeo
Sasha Mukhamedov James Stout
Suzanna Kaic Edo Wijnen
Yuanyuan Zhang Sebastien Galtier
Nadia Yanowsky Young Gyu Choi
Aya Okumura Jared Wright
Riho Sakamoto Clemens Fröhlich (Daniel Silva 26 juni)
donderdag 23 juni
Clara Superfine Jozef Varga
Michaela DePrince Matthew Pawlicki
Jingjing Mao Sébastien Galtier
Riho Sakamoto Skyler Martin
Naira Agvanean Edo Wijnen
Yuanyuan Zhang Dario Elia
Clotilde Tran-Phat Sem Sjouke
Nadine Drouin Daniel Montero Real
Saya Okubo Clemens Fröhlich
MUZIKALE BEGELEIDING
Het Balletorkest onder leiding van Matthew Rowe
Ryoko Kondo, piano (Merge)
Barbara Drążkowska, piano (Overture)
Het Balletorkest
Het Balletorkest viert dit jaar haar 50-jarig bestaan. Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater.
Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling.
De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: ongekend flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit.
Het Balletorkest is een orkest met een missie: ultieme synergie bereiken tussen dans en muziek.
Inleidingen
Drie kwartier voorafgaand aan Transatlantic is er een inleiding in de foyer. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen in Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag.
Foyeravond
Op 23 mei is er een speciale avond rondom Transatlantic in de foyer van Nationale Opera & Ballet waar u door middel van optredens en interviews meer verdieping vindt in deze balletproductie.
COCKTAIL NIGHT
Tijdens de avondvoorstellingen van Transatlantic, op vrijdag 17, woensdag 22, donderdag 23 en zaterdag 25 juni, openen we in Nationale Opera & Ballet een speciale cocktailbar! Geniet van heerlijke gin-tonics met een speciale ballettwist. De bar, middenin de foyer op zaalniveau, is geopend vóór de voorstelling en in de pauze.
''Crane' ... gaat richting science-fiction. Het duister, de flonkerende kostuums die wel gebodypaint lijken, een wolk van mist, de voortdurende hergroeperingen van de kluit dansers: het zijn sferische, maar vluchtige beelden. Een flikkering in de nacht.'
...; uit complex ensemblewerk, ondersteboven uitgevoerde lifts en ultrasnelle verplaatsingen, borrelen sferen en sentimenten op: liefde en lijden, welkomst en afscheid.
'Nationale Ballet sluit seizoen af met flinke dosis aan talent. Dynamisch en speels Transatlantic.' 'De in wezen kleurrijke choreografie (Year of the Rabbit) wordt daarbij nog eens naar een hoger niveau getild door de dansers, die zichtbaar plezier hebben in de uitvoering.'
De symbiose van beweging en beeld wordt in Overture verder vervolmaakt met de muziek.
It was a triumph not just for Mr. Peck but also for the New York City Ballet (...). The audience responded with ovation after ovation. I'm sure I wasn't the only person who wished the whole 30-minute dance could have been encored immediately.