De Spektakelaars

Wij zijn de Spektakelaars

Wij zijn de Spektakelaars, de jonge ambassadeurs van Nationale Opera & Ballet. We willen de middelbare scholieren in Nederland enthousiasmeren voor opera en ballet. Zelf zitten we ook op de middelbare school of zijn net klaar. Wij hebben allemaal een passie voor kunst en willen ons graag inzetten om Nationale Opera en Ballet aantrekkelijk te maken voor jongeren. Benieuwd of je met ons mee kunt doen? Stuur een bericht aan spektakelaars@operaballet.nl.

Instagram & meer

Wij hebben erg veel ideeën over de manier waarop we meer jongeren willen aanspreken. Er is onder andere al een Instagram-account, genaamd ‘spektakelaars’, waarop te zien is wat we zoal uitvoeren. Daarnaast lopen we mee met rondleidingen, kijken we achter de schermen en ontdekken het educatieve programma van Nationale Opera en Ballet. Ook krijgen we de gelegenheid om elke voorstelling te bekijken tijdens de generale repetitie.

Volg ons op Instagram

Wat gaan we doen?

De toekomst van de Spektakelaars biedt veel. Jong Nederland moet zich bewust worden van de pracht van opera en ballet én de vele kortingen die Nationale Opera en Ballet biedt. Dit proberen de Spektakelaars te bereiken door middel van social media. Ook zullen we in de nabije toekomst events en rondleidingen organiseren aansluitend aan een voorstelling, om jongeren de gelegenheid te geven alles rondom opera en ballet te ontdekken.

Agenda

28 november 2018 | Opera Il Barbiere di Siviglia

Meer informatie

 

27 januari 2019 | Opera Porgy & Bess

Afgelopen events

- 18 september 2018 - How to Wilhemus
- 20 juni 2018 - Tristan & Isolde (opera)
- 14 maart 2018 - We Shall not be Moved (Opera Forward Festival)
- 23 februari 2018 - Don Quichot (ballet)
- 3 februari 2018 - The Rake’s Progress (opera)

Tips voor opera en ballet groentjes

Als je nog nooit bij een opera- of balletvoorstelling bent geweest, weet je nog niet zo goed hoe alles werkt. Bereid je daarom voor en lees onderstaande tips.

  • Voordat de voorstelling begint moet je applaudisseren als de dirigent binnenkomt.
  • Als alleen de lichtjes op de rug van de stoelen aangaan, is er een minipauze. In deze pauze wordt waarschijnlijk het decor omgebouwd en sta je niet van je stoel op.
  • Als het grote licht aangaat is er een echte pauze of is het stuk afgelopen. Een pauze duurt meestal ongeveer 20 minuten.
  • Wees niet bang om te hoesten als dat nodig is. Wees stil, maar blijf leven.
  • Gebruik tijdens de voorstelling je telefoon niet, nooit.
  • Voor het begin van het stuk kan je bij de bar drankjes 'reserveren' voor in de pauze.
  • Bij opera's is er 'boventiteling' boven het toneel. Lees mee met de tekst, maar vergeet niet te genieten van de opera.
  • Er zijn wc's tussen de garderobes en op de eerste, tweede en derde verdieping.
  • Aan het einde van de stuk moet je langdurig applaudisseren. Oefen als het nodig is even thuis om het zo lang vol te houden.

Vlogs

How to Wilhelmus door de Spektakelaars
Spektakelaars Winterevent #2 - Don Quichot
Spektakelaars Winterevent #1 - The Rake's Progress

Interview

“Deze voorstelling is gewoon fucking cool”

We zijn zo blij dat we leven. Dat was het eerste wat De Spektakelaars zeiden toen we uit de unieke balletvoorstelling Dutch Doubles kwamen. We waren overrompeld. We voelden ons zo sterk! Het was een magische voorstelling. Wende had hetzelfde. “Toen ik dit maakte had ik dat gevoel al”. Een interview van Spektakelaar Josephine Borst met zangeres Wende Snijders over de voorstelling Dutch Doubles.

Lees verder

Minirecensies

Bij elke voorstelling van Nationale Opera en Ballet kan je op vertoon van je CJP- of Studentenpas korting krijgen op de kaartjes. Maar hoe weet je nou welke voorstelling jij écht niet mag missen?

 

La Dame aux Camélias

Als je naar dit ballet toe gaat, hopend op de eenvoud van een sprookjesverhaal, dan zul je op z’n zachtst gezegd verbaasd weer naar huis gaan. Want waar ook wij een sprookje verwachtten, kregen we een complex opgebouwd verhaal, wat meer weghad van gelaagde literatuur. Het is geen makkelijk ballet, maar het was het desondanks zó waard.

Het eerste wat je te zien krijgt is een veiling waar spullen van een huis verkocht worden. Iedereen draagt zwarte kleding, de sfeer is somber en de kleuren zijn donker. Er blijkt iemand te zijn overleden. Dan komt er een man op, die koste wat het kost een jurk voor zichzelf wil houden. Met die jurk in zijn handen neemt hij plaats en dan word je, als in een flashback, meegevoerd in het onstuimige verhaal: de spullen behoorden namelijk zijn vroegere geliefde toe.

In de vormgeving is het decor alleen al beeldschoon. Tijdloos, klassiek en simpel. De vormgeving is precies simpel genoeg om het verhaal perfect tot zijn recht te laten komen. Het benadrukt des te meer hoe gedetailleerd en dramatisch het verhaal is. Maar als zelfs de laatste attributen van het decor verdwijnen, en er alleen een ligstoel en een tafeltje overblijven, dan daalt ineens dat gevoel van leegte over je neer. Alles aan dit stuk ademt pure passie, liefde en pijn van verliezen wat je lief is. En laat je genadeloos verslagen achter.

Bijzonderheden:

  • Er zitten 450 (!) fantastisch mooie kostuums in dit ballet
  • Er speelt zich een ballet in een ballet af
  • Het verhaal gaat in enorme pieken en dalen

Door: Nina Rakic, Spektakelaar

De drie generaties vrouwen v.l.n.r.: Stařenka (Hanna Schwarz), Kostelnička (Evelyn Herlitzius) en Jenůfa (Annette Dasch). Foto: Ruth Walz

Jenůfa

Een heftig familiedrama dat toch best goed eindigt.

Het verhaal volgt een zware tijd in het leven van Jenufa: ze wordt zwanger voordat ze getrouwd is, de vader van het kind laat haar in de steek, en dan, als het kind in het geheim geboren is, besluit haar pleegmoeder Jenufa’s kind om het leven te brengen om Jenufa zo voor de schande te beschermen. Gelukkig eindigt het verhaal nog relatief goed voor Jenufa, best knap na alle drama in haar leven.

Vergeleken met andere opera’s is deze voorstelling lekker vlot en duidelijk. Geen ontzettend lange aria’s waar geen einde aan lijkt te komen, of teksten die je twee keer moet lezen voordat je begrijpt wat ze bedoelen. De opera gaf het publiek het gevoel dat ze naar een dramaserie zaten te kijken. Dit komt mede door de muziek; dat was een mooie en goede toevoeging aan de sfeer in de scènes.

Tot slot waren wij onder de indruk van het decor, het gaf een beetje het gevoel van een kijkdoos, die heel gedetailleerd was gemaakt. Ook het licht was prachtig en heel natuurlijk nagebootst. Niet alleen het daglicht was heel geloofwaardig, maar ook ’s nachts zag je de schaduwen van bomen op de gordijntjes.

Kortom, zeker een aanrader voor de opera-groentjes onder ons. Ook voor de al wat ervaren operabezoeker is het zeker de moeite waard, want we vonden de opera erg verfrissend ondanks het zware verhaal.

Opvallend aan deze opera:

  • Het is een verhaal dat wél goed eindigt, gebeurt vrijwel nooit in een opera.
  • De meeste rollen zijn vrouwelijk, gebeurt ook niet zo vaak.

Door: Juliëtte de Groot, Spektakelaar

The New Classics

The New Classics is een moderne, energieke balletvoorstelling, bestaande uit drie sterk verschillende stukken. Niet alleen de 2 uur die deze voorstelling duurt, maar ook de ballerina’s vliegen letterlijk voorbij! 

De voorstelling begint met het stuk Dances at a Gathering. Dit stuk gaf me een beetje schoolplein-vibes: jongens en meisjes die in steeds wisselende combinaties en groepen samen spelen. Soms heeft iemand geen partner maar probeert hij of zij toch met de rest mee te doen, een andere keer probeert iemand even indruk te maken op de rest. Tegelijkertijd heeft het stuk ook een soort dromerigheid door de pianomuziek, de lichte zomerkleuren en de vele langgerekte liften, waardoor de ballerina’s over het toneel lijken te zweven.
Interessant om op te letten: in het ballet gaan de dansers telkens op gekke manieren af van het toneel, bijvoorbeeld ondersteboven.

Hierna kwam het tweede ballet Serenade after Plato’s Symposium. Dit stuk was heel anders dan het eerste stuk: het werd voornamelijk gedanst door mannen, en de onrustige, snelle muziek werd door een orkest gespeeld. Het verhaaltje dat in mijn hoofd ontstond over dit stuk, vooral door de titel en door de toga-achtige kostuums, was een soort marktplein waar filosofen met elkaar discussieerden. Het coolste deel van dit ballet was naar mijn mening toen een smalle baan uit het achterdoek omhoog verdween en daarachter een ballerina in het zicht kwam. Het leek een soort goddelijke verschijning, die in een visioen aan een van de filosofen haar boodschap kwam overbrengen. De vormgeving van dit moment was zo mooi gedaan dat het een bijna magisch effect gaf.

Tot slot werd het laatste stuk Chroma opgevoerd. Het eerste wat opviel toen het doek omhoogging, was het witte decor: het leek op een soort grote kijkdoos met twee smalle openingen aan de zijkanten en een open achterkant. Tijdens de voorstelling veranderde de kleur van het licht een paar keer, wat door de witte ondergrond extra goed naar voren kwam, en wat samen met de muziek en de dans een heel sterk effect gaf. De dans en de muziek waren beide intens en overdonderend, met veel hoge benen, vreemde sprongen, liften en draaien. Bij dit stuk was het ook bijzonder dat mannen en vrouwen allemaal dezelfde kostuums aan hadden.

Opvallend aan dit ballet:
• Drie compleet verschillende danservaringen in één avond
• Stukken die je fantasie triggeren
• Gewoon heel vet

Door: Stijn Maathuis, Spektakelaar

Recensie Die Zauberflöte

Deze opera is de perfecte combinatie van hele luchtige stukken en van hele serieuze stukken. Het is een perfect opstapje van de toegankelijke opera’s naar de zware opera’s.  

Het podium is grijs van kleur en in het midden hangt een enorm vierkant, die ze door het hele stuk op veel manieren gebruiken, als tafel, maar ook als bovenverdieping van een tempel. De voorstelling van de omgeving verandert niet door het wisselen van decorstukken, maar door het gebruik van licht en tekeningen die op de muur en de vloer worden geprojecteerd. Zo word je toch langs heel veel plekken gebracht, zonder dat er heel veel dramatische veranderingen op het podium plaatsvinden.

Oh, en de tekeningen waar ik het net over had?  Die worden live op het podium door iemand getekend. Door die tekeningen worden onder andere de personages voorgesteld, en ze helpen een van onze hoofdpersonen met het vinden van een vriendinnetje, met de aankondiging van #papzktvrouw (mocht dat je ergens aan doen denken..).

De muziek is geschreven door Mozart en ook al zegt de naam "die Zauberflöte" je niet zo veel, er zit in ieder geval één aria in die bijna iedereen wel herkent; die van de koningin van de nacht.
Zoals de naam van de opera wel verraadt, de toverfluit, speelt de fluit een belangrijk deel in deze opera. Hoe speciaal is het dat ook twee orkestleden het podium op komen om de "rol" van die fluit te spelen.

Wat ook heel bijzonder is aan deze opera, is dat degene die de geluidseffecten maakt, op het podium staat. Als de verhaallijn je dus even te lang wordt, kun je altijd nog even naar de making-off van de geluidseffecten kijken en luisteren, natuurlijk.

Die Zauberflöte is een prachtig verhaal over macht en liefde, die in deze uitvoering op een unieke, niet-ingewikkelde manier vertoond wordt. En als we je nog niet hebben kunnen enthousiasmeren, dan kunnen we je beloven dat er ook nog iets gebeurt met mensen die gaan vliegen...

Opvallend aan deze opera:

  • Het publiek wordt actief betrokken bij de opera.
  • De opera is qua vormgeving super modern, terwijl het verhaal al ruim 2 eeuwen hetzelfde is.
  • Er zitten heel veel grappige momenten in.

 

Door: Sarah van Leeuwen

Les Contes d’Hoffmann

Een reusachtige poppenkast als decor, de Franse taal en engelachtige stemmen maken van Jacques Offenbachs opera Les Contes d’Hoffmann een fantastische uitvoering

Na het openen van het doek valt één ding meteen op: het unieke decor. Een kamer zweeft ongeveer drie meter boven het podium. Langzaamaan openbaren zich verschillende ruimtes daaromheen, waardoor verschillende dingen naast elkaar kunnen gebeuren. Dit zorgt voor een enorme levendigheid op het podium.

Hoewel de opera 3,5 uur duurt, loopt het verhaal toch lekker vlot. Dat komt omdat het bestaat uit een raamvertelling van drie verschillende exen van één man, Hoffmann.

Het is niet helemaal duidelijk of Hoffmann hallucineert of dat alles echt gebeurt. Ook de locaties zijn soms vaag. Bevindt de derde geliefde zich in een onderwater-casino-aquarium-dungeon? Is het fantasie of werkelijkheid?

Opvallend, dit stuk bevat:

  • een levende pop.
  • een moeder die niet is wat het lijkt.
  • moderne én ouderwetse kleding.
  • gerobotiseerde seks.
  • héél veel alcohol.
  • gokmachines.
  • zeemeerminnen.

Grimm

Deze voorstelling is voor elke dansliefhebber. Het verhaal begint bij twee broers die aan het gamen zijn. Plotseling komen ze in een heel andere wereld terecht waar sprookjesfiguren zijn. Er zijn goede figuren maar ook slechte figuren en die zijn, zoals in ieder sprookje, met elkaar in strijd. Om te weten of het verhaal eindigt met ‘… en ze leven nog lang en gelukkig’, moet je naar de show gaan!

De dansvoorstelling is erg leuk door de verschillende dansstijlen die met elkaar gemixt zijn. Je ziet combinaties in bewegingen die je niet eerder zag. Daarom maakt het niet uit welke dans je leuker vindt, vrijwel elke stijl komt aan bod: De heks ‘voguet’, Assepoester danst energiek de salsa, en de zeven dwergen zijn een mix van klassiek ballet en hip hop. Die laatstgenoemde zijn ook ontzettend grappig! Deze voorstelling bevat sowieso veel humor. Dat maakt het luchtig, ondanks het spannende verhaal. Dat is vooral de reden waarom we denken dat deze voorstelling vooral voor jong publiek geschikt kan zijn. Het is een goede voorstelling om kennis te maken met de variëteit van dans en ook nog eens veel plezier te hebben. Die kans moet je zeker proberen te pakken!

Opvallend:

  • Het decor bestaat uit videoprojecties
  • Er zijn heel veel verschillende sprookjesfiguren
  • Deze voorstelling gaat het hele land door

Dutch Doubles

Ben je ook maar enigszins geïnteresseerd in dans, zang of spektakel? Dan is Dutch Doubles echt iets voor jou. Deze prachtige voorstelling van ongeveer twee uur bevat vier balletten met life muziek óp het podium, in plaats van alleen in de orkestbak.

Het eerste ballet bestaat uit verschillende duetten. Remy van Kesteren speelt op de harp, zingt en maakt ook nog met glazen water muziek (say what?!). De muziek lijkt wel uit een actiefilm te komen. Op het podium is er veel actie en afwisseling. Hierop volgt een duet met twee mannen: een rustig maar krachtig duet over de liefde in het algemeen. Ook het duet daarna met een man en een vrouw gaat over de liefde, maar het heeft dit keer een wat gevoeligere sfeer. Die twee rustige duetten zorgen ervoor dat het laatste stuk een ontzettende impact heeft. Bij dit stuk staat de succesvolle Wende Snijders met haar band op het podium. Het openingstafereel was al zo spectaculair dat het publiek bij het opgaan van het doek al begon te klappen. Dat enthousiasme hield de rest van het stuk aan. Net een popconcert!

Het meest bijzondere aan Dutch Doubles is dat het zo vernieuwend is. Door nieuwe dansformaties en door het gebruik van verschillende muziekgenres en live zang, wordt zichtbaar welke totaal nieuwe kanten ballet nog te bieden heeft. Een ontzettende aanrader, niet alleen vanwege het ballet maar ook zeker vanwege de muziek!

Opvallend aan dit ballet was:

  • Harpist Remy van Kesteren, hij deed in 2016 mee aan ‘Wie is de mol?’.
  • Er zitten een aantal duetten in Dutch Doubles waarbij het verschil in ervaring tussen de tweetallen opvallend is. .
  • Wende Snijders zingt allerlei gave liedjes én danst mee in het laatste stuk.

Das Floss der Medusa

Deze voorstelling is perfect voor iemand die een opera wil zien die anders dan anders is!

Das Floss der Medusa gaat over het fregat Medusa tijdens de tocht naar Afrika. Op deze tocht loopt de Medusa onverhoopt vast op zandbanken. De elite verlaat het schip met reddingsboten terwijl de rest van de schipbreukelingen (het zijn er 154) aan hun lot worden overgelaten. Na acht nachten zijn er nog maar 28 mensen in leven. Wanneer de overgebleven schipbreukelingen uiteindelijk gered worden, keren ze terug naar de bewoonde wereld en zijn ze vastbesloten om de maatschappelijke orde omver te werpen.

De opera is op een bijzondere manier vorm gegeven. Allereerst zit het enorme koor (100 zangers) op een grote, golvende tribune. Dit symboliseert de schipbreukelingen op een vlot drijvend over de golven. Tegelijkertijd met de zang wordt er een film vertoond van een man die gedurende vier dagen in totaal 24 uur in zee zwemt. Hiermee laten ze zien hoe moeilijk de schipbreukelingen het gehad moeten hebben.

Het was erg interessant om te zien dat de regisseur de schipbreukelingen van de Medusa aan de huidige boottochten van vluchtelingen verbond. De film die getoond werd, deed bijvoorbeeld denken aan een gestrande bootvluchteling die zwemmend de kust alsnog probeert te bereiken. Verder werd de Dood in het verhaal gespeeld door een cameravrouw. Zij staat voor iedereen die toekijkt maar niet ingrijpt, zoals ook geldt voor velen bij de vluchtelingencrisis.

De muziek van deze opera is op bepaalde  momenten erg heftig. Het voelt dan alsof iemand in je gezicht schreeuwt, om je op de een of andere manier iets duidelijk te maken. De opera roept je dus letterlijk tot de aandacht om de boodschap van het verhaal aan het publiek over te brengen.

Opvallend, deze opera bevat:

  • Een bewegende tribune die de beweging van golven op zee nabootst
  • Een enorm koor
  • Er wordt tijdens de opera ook een film vertoond
  • Vliegende mensen, lichtgevende buizen

Het leuke van het Opera Forward Festival is dat je opera’s te zien krijgt die anders zijn dan het gewoonlijke repertoire. De OFF-opera’s zijn vaak erg vernieuwend, en daar is Das Floss der Medusa een goed voorbeeld van. Wij waren erg onder de indruk van dit stuk en liepen sprakeloos de zaal uit. Neem de tijd om even te verwerken wat je gezien hebt!

DON QUICHOT

Don Quichot tovert gegarandeerd een glimlach op je gezicht!

Don Quichot is een oude man die, nadat hij veel ridderromans gelezen heeft, besluit met zijn hulpje Sancho Panza zelf als ridder door het land te gaan reizen. In een dorpje komen ze de twee geliefden Kitri en Basilio tegen. Kitri mag alleen niet van haar vader trouwen met hem. De vader ziet liever dat Kitri met de rijke man Gamache in het huwelijksbootje stapt. Het verliefde stel vlucht het dorp uit. Don Quichot en Sancho Panza gaan achter hen aan en dan begint en avontuur…

Het verhaal speelt zich af in Spanje en deze balletvoorstelling verplaatst je binnen een paar seconden naar het zonnige zuiden. In de energieke groepsdansen zwaaien de mannen met hun rondfladderende capes en dragen de vrouwen zwierende rokken. Samen met het decor (met trappen en balkons en al) zorgen de prachtige kostuums ervoor dat het een feest voor je ogen is.

Het acteerwerk van de dansers en figuranten maakt dat het verhaal goed te volgen is. Daarnaast is de muziek, live gespeeld door Het Balletorkest, net als de dans meeslepend en zeer toegankelijk, wat het ballet geschikt maakt voor iedereen, jong en oud, balletfanaat of niet. In de choreografie (de dans) zitten opvallend veel sprongen, waardoor de voorstelling extra energie en vrolijkheid uitstraalt. Met een flinke dosis humor erbij is Don Quichot zeker ballet om je hart aan op te halen.

Stijn Maathuis

The Sleeping Beauty

The Sleeping Beauty is natuurlijk voor iedereen een welbekend verhaal (Doornroosje), daarom is het ook erg toegankelijk. Deze voorstelling is geschikt voor echt alle leeftijden! Wil je met je opa & oma en misschien wel je zusje naar deze voorstelling, zal iedereen zich hier op z'n plek voelen. Tijdens de choreografieën is niet alleen het dansen erg bijzonder, er is ook ontzettend veel te zien aan het decor. Alles is goud en de glitters springen er vanaf. Zodra het doek opengaat zal je gelijk denken aan het Franse hof van Zonnekoning Lodewijk XIV. Iedereen draagt belachelijke pruiken maar de jurken zijn prachtig! Als je dichtbij zit kun je zien dat alle jurken en tutu's vol zitten met steentjes. Al deze kleding is handgemaakt. 

Tijdens de voorstelling is het best mogelijk dat men een aantal keer goed schrikt. De sound-effects zijn gaaf maar het licht maakt het nog beter. Wees daarom zeker ook niet bang dat er niks te zien valt, want als je de dans even niet mooi vind is er altijd wel wat anders om naar te kijken. The Sleeping Beauty bevat veel korte solo's en daarom ook heel heel heel veel geklap! Elke keer na een solo en vaak ook nog eens tussendoor klapt bijna iedereen. Wees dus zuinig op je handen hahaha! Wat ik zelf erg leuk vond aan de voorstelling is dat er veel herkenbare muziek wordt gespeeld, ook al ben je niet zo'n grote fan van klassieke muziek. Veel zal je onbewust bekend voorkomen door films en reclame. Ook zie je ontzettend veel andere sprookjes terug, zoals Roodkapje en de Boze Wolf, de Gelaarsde Kat, Assepoester en Belle en het Beest . Als laatste is het goed om te weten dat de show vrij lang duurt, bereid je daar dus op voor!

Wij wensen iedereen veel plezier, het is zeker de moeite waard!

Fadoua & Luna

La bohème

Biedt voor ieder wat wils!

De opera gaat over Rodolfo die met zijn drie erg grappige vrienden een atelier deelt in Parijs. Het is winter, en net wanneer zijn vrienden alvast vertrokken zijn om de stad in te gaan komt Mimi binnen, zijn buurmeisje, om een vuurtje te vragen voor een kaars. Vanaf dat moment komt de romantische kant van de opera sterk naar voren. Ze worden verliefd, maar door de voorstelling heen krijgt de relatie het zwaar, met uiteindelijk een tragisch maar mooi einde.

Deze opera biedt ontzettend veel afwisseling, je hebt de romantische stukjes met Rodolfo en Mimi, de grappige scènes met de vrienden, een scène met zo veel mensen op het toneel dat je bijna ogen tekort komt en ook wat ontroerende stukken.

Een ander positief punt is dat het niet voelt dat het al een oud verhaal is, terwijl deze opera voor het eerst in 1896 al werd opgevoerd! Dit komt door het tijdloze decor en kostuums. Je kan je daardoor makkelijker verplaatsen in het de personages en het verhaal.

And last but not least, ook al is het verhaal zoals eigenlijk alle opera’s met name aan het einde wat aan de tragische kant, de muziek is daarentegen vooral licht. Je gaat niet met een somber gevoel de zaal uit, eerder ontroerd.

Opvallend, deze opera bevat:

  • Een scene waar een kinderkoor aan meedoet.
  • Veel kleur!
  • Het decor lijkt wel op alle mogelijke manieren te veranderen.

Opera: Eine Florentische Tragödie en Gianni Schicchi

Vanaf 11 november 2017 worden Eine Florentische Tragödie en Gianni Schicchi samen opgevoerd in het theater van de Nationale Opera en Ballet! Eine Florentische Tragödie gaat over een stoffenhandelaar, een echte workaddict, die zijn vrouw betrapt met een rijke prins.

Lees recensie

Ballet: Mata Hari

Deze voorstelling is perfect voor iemand die nog nooit naar een balletvoorstelling is geweest en er is voor iedereen wat wils!

Lees recensie

Opera: Eliogabalo

Eliogabalo is een opera over een biseksuele tienerkeizer. Hij is verliefd op alles wat los en vast zit en kleedt zich in de meeste overdreven en volumineuze jurken. Hierin is hij niet alleen. De hele cast, ook het mannelijke deel, is gekleed in jurken met grote rokken tot de grond en de gekste hoofdtooien.

Lees recensie