De Nationale Opera Studio

De Nationale Opera Studio

Begin september 2018 is De Nationale Opera gelanceerd, een nieuw programma voor jonge artiesten. Artistiek leider is de internationaal gerenommeerde sopraan Rosemary Joshua. De Nationale Opera Studio biedt enerverende mogelijkheden en kansen voor getalenteerde jonge artiesten. Het doel van de Studio is dat zij zich verder kunnen ontwikkelen tot allround artiesten, door het aanbieden van kwalitatief hoogstaande training gecombineerd met een breed scala aan professionele ervaringen.

Over de Studio

Het programma is voor zes zangers en een pianist/repetitor, die allen voltijds werkzaam zijn bij De Nationale Opera voor een periode van maximaal twee jaar. De jonge artiesten worden ondergedompeld in het professionele leven van het bedrijf en worden begeleid bij elke stap in hun loopbaanontwikkeling door middel van een individueel programma op maat.

Talent

De Nationale Opera Studio biedt zes jonge zangers uitgebreide muzikale, taal- en vocale coaching door ervaren medewerkers van DNO, toonaangevende internationale stemdocenten en dirigenten samen met enkele van de beste regisseurs van deze generatie. De artiesten nemen deel aan zowel de producties van DNO als aan de Studio-producties, aan recitals, concerten en educatieve projecten.

De pianist/repetitor wordt gecoacht door de medewerkers van De Nationale Opera en begeleid door DNO’s chef-dirigent en gastdirigenten. Hij of zij neemt deel aan de voorbereiding van opera in al zijn aspecten en is volledig betrokken bij alle Studio-activiteiten.

 

Met ingang van 1 september 2018 beginnen de volgende jonge artiesten:

 

Julietta Aleksanyan, 22 jaar - sopraan

De Armeense sopraan Julietta Aleksanyan studeerde aan het Yerevan State Conservatory en werd laureaat bij vele internationale competities, waaronder de N. Rimsky-Korsakov Competition in Rusland en de Belvedere Competition in Zuid-Afrika. Sinds 2017 is ze soliste bij de Yerevan State Opera, waar ze onlangs de rol van Massenets Manon zong. In september dit jaar zal ze in Dubai Pamina in Die Zauberflöte vertolken en bij De Nationale Opera zingt ze Berta in Il barbiere di Siviglia aan het begin van het seizoen.

‘Ik ben erg blij dat ik deel mag uitmaken van De Nationale Opera Studio. Ik hou van dit operahuis en ik wil er onderdeel van zijn. Ik wil mezelf zoveel mogelijk ontwikkelen tijdens dit programma: mijn vaardigheden verbeteren, meer over opera leren, meerdere talen beheersen en werken met geweldige docenten, dirigenten en regisseurs. Samengevat wil ik een professionele en flexibele operazangeres worden.’

Martin Mkhize, 29 jaar - bariton

De Zuid-Afrikaanse bariton Martin Mkhize studeerde aan de University of Cape Town. Hij won de eerste prijs en de publieksprijs bij de Shock Foundation, een zangwedstrijd van de University of Cape Town, werd halve finalist bij de Neue Stimmen Competition 2018 en werd voor zijn rol als Papageno in Die Zauberflöte genomineerd in de categorie ‘Beste mannelijke acteur’ bij Fleur du Cap Theatre Nomination. Martin zong deze zomer in de Opera Studio van de Bregenzer Festspiele de rol van Figaro in Il barbiere di Siviglia en zingt dit seizoen bij De Nationale Opera de rol van Un ufficiale in dezelfde opera.

‘De Nationale Opera is een van de beste operahuizen van Europa. Maar de voornaamste reden voor mij om deel te nemen aan De Nationale Opera Studio is de trainingservaring die ik er als jonge artiest op kan doen. Ik hoop mijn repertoire uit te breiden, podiumervaring op te bouwen en aan mijn zangtechniek te werken.’

Polly Leech, 26 jaar - mezzosopraan

Voordat de Britse mezzosopraan Polly Leech zich toelegde op het zingen, studeerde ze Moleculaire biologie en Biochemie. Vervolgens behaalde ze haar master in Zang aan het Royal College of Music in Londen en heeft ze een jaar lang deelgenomen aan de National Opera Studio in Londen. Ze volgde
masterclasses bij Sarah Connolly en Joyce DiDonato, haar grote voorbeelden. Onlangs zong ze Hänsel in Hänsel und Gretel bij Pop-Up Opera en werd ze genomineerd bij de jaarlijkse awards van WhatsOnStage als ‘Breakthrough Artist’ in Britse opera, een categorie die normaal gesproken wordt gedomineerd door solisten van ROH Covent Garden en andere grote Britse operahuizen.

‘Ik geloof dat deelname aan De Nationale Opera Studio de perfecte brug slaat tussen de opleiding en een professionele operacarrière. Amsterdam is zo’n prachtige stad en ik verheug me op de Europese manier van leven! Rosemary heeft een heleboel geweldige dingen op de planning staan voor de Studio en het zal zeker een uitdagend maar zeer leerzaam jaar worden. De Nationale Opera is een fantastisch huis en het komende seizoen ziet er heel spannend uit – ik kijk ernaar uit hier deel van uit te maken.’ 

Gloria Giurgola, 23 jaar - sopraan

De Italiaanse sopraan Gloria Giurgola begon op haar 13de met zingen in haar geboorteplaats Trepuzzi. Daarna studeerde ze aan het Conservatorio Santa Cecilia in Rome en volgde ze privélessen bij de sopraan Maria Dragoni. Ze nam deel aan de Opera (E)Studio van Ópera de Tenerife onder leiding van Giulio Zappa. Op haar 22ste beleefde ze haar debuut bij Ópera de Tenerife als Norina in Don Pasquale van Donizetti en werd ze de winnaar in de categorie ‘aanstormend talent’ van de 69ste editie van de AsLiCo Competition. Deze zomer zong ze de rol van Musetta in La Boheme in het Immling Festival in Duitsland.

‘De Nationale Opera Studio biedt geweldige kansen voor artistieke en professionele groei en is een uitstekende manier voor jonge mensen om te debuteren op een van de belangrijkste podia ter wereld. Deelnemen aan de Opera Studio is als een droom die uitkomt, omdat ik kan samenwerken met geweldige musici, dirigenten en internationale regisseurs en van hen allemaal suggesties en adviezen mag ontvangen. Ook krijg ik de kans de cultuur, de smaken en de tradities van dit unieke en buitengewone land te ontdekken. Ik ben dankbaar voor wat mij is gegeven.’

Lucas van Lierop, 29 jaar - tenor

De tenor Lucas van Lierop komt oorspronkelijk uit Hilversum, maar is opgegroeid in Vancouver, Canada. Hij behaalde zijn bachelor en master Zang aan de McGill University in Montréal en in 2017 rondde hij ook de master Musical Arts af aan de Yale University. Van Lierop soleerde o.a. bij Helikon Opera in Moskou en was vorig seizoen al te bewonderen bij De Nationale Opera in Trouble in Tahiti/Clemency.

‘De Nationale Opera is een van de beste operahuizen ter wereld en de training die ze aanbieden is ongeëvenaard. Doordat ik al heb gewerkt met een gedeelte van het artistieke team van de Studio tijdens Trouble in Tahiti/Clemency, kon ik alvast iets van de training, inzichten en begeleiding ervaren die ik zal gaan krijgen bij de Studio. Rosemary Joshua wordt aanbevolen als een van de beste docenten waar je mee kunt werken. Tijdens mijn lessen bij haar werd duidelijk dat ze mijn taal spreekt en in staat is mijn stem sterk te ontwikkelen. Ik hoop dat ik zoveel mogelijk van haar kan leren en de Studio uit kan lopen met enkele rollen op zak, gepolijst en klaar voor internationale optredens.’

Cody Quattlebaum, 24 jaar - bas-bariton

De Amerikaanse bas-bariton Cody Quattlebaum behaalde zijn Master of Music bij The Juilliard School of Music en nam deel aan het Merola Opera Program in San Francisco. Hij was finalist bij de Metropolitan Opera National Council Competition in 2017 en heeft onlangs een jaar aan de International Opera Studio in Zürich afgerond.

‘De Nationale Opera heeft een fantastische investering gedaan in Rosemary Joshua en Sophie de Lint. Ik geloof dat voor een young professional, in welk beroep dan ook, niets zo waardevol is als een sterk team van adviseurs. Dit is duidelijk iets wat De Nationale Opera Studio te bieden heeft.’

Erik García, 28 jaar - pianist

De Spaanse pianist Erik García studeerde aan het Conservatoire of the Basque Country ‘Musikene’ in San Sebastián. Afgelopen jaar heeft hij een master Music in Répétiteurship aan het Royal Conservatoire of Scotland afgerond. Hij won daar de Hester Dickson Accompanist Prize en werd samen met vijf andere pianisten uit de hele wereld geselecteerd om deel te nemen aan de Solti Accademia Répétiteurs Masterclasses en uitgenodigd bij de Singing Masterclasses in 2015, waar hij de kans kreeg om met Barbara Frittoli, Silvana Bazzoni, Cecilia Bartoli en Richard Bonynge te werken. Onlangs maakte hij zijn debuut als dirigent met de tweede opvoering van de Schotse première van The Day After door Jonathan Dove in samenwerking met English National Opera.

‘Ik wil graag werken bij een operahuis op het hoogst mogelijke niveau en daarom wil ik mijn vaardigheden perfectioneren. De Nationale Opera Studio heeft de perfecte combinatie van elementen waar ik al naar op zoek ben sinds ik ben afgestudeerd. Ik ben heel dankbaar dat zo’n internationaal hoog aangeschreven operahuis als De Nationale Opera mij de kans geeft de allereerste repetitor van dit splinternieuwe programma te zijn. Dat is heel spannend!’

 

De Nationale Opera Studio is een initiatief van De Nationale Opera, in samenwerking met de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid die de jonge artiesten de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan hun projecten.

 

De National Opera Studio wordt mogelijk gemaakt door:

     

 

 

 

Pieter Houbolt Fonds