Het Nationale Ballet presenteert

Sacre du Printemps | Overture

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2012 / 2013

holland festival

De bijdrage van Het Nationale Ballet aan het Holland Festival 2013 bestaat uit wereldpremières van twee hedendaagse choreografen die gerekend worden tot de belangrijkste van hun generatie: David Dawson en Shen Wei.

In het kort

Shen Wei en David Dawson worden beiden gerekend tot de belangrijkste choreografen van hun generatie. De van oorsprong Chinese Shen Wei – bekend van de openingsceremonie van de Olympische Spelen 2008 in Beijing – maakt voor het eerst een creatie voor een Nederlands gezelschap. Met Engelsman David Dawson, die de afgelopen jaren werkt maakte voor diverse topgezelschappen, luidt Het Nationale Ballet een vernieuwde en intensieve samenwerking in.

 

Creatie

De producties van de in New York gevestigde Shen Wei worden in de internationale pers steevast geroemd vanwege het originele bewegingsidioom én de onvoorstelbaar mooie beelden die de Chinese choreograaf weet te creëren. “Shen Wei combineert Chinese kalligrafie met moderne dans en heeft daarmee een volstrekt eigen beeldtaal ontwikkeld, waarmee hij niettemin een groot publiek weet aan te spreken,” aldus Ted Brandsen, artistiek directeur van Het Nationale Ballet. Shen Wei maakt onder de titelSacre du Printemps speciaal voor het gezelschap een nieuwe versie op Le Sacre du Printemps, de compositie van Igor Stravinsky die honderd jaar geleden voor het eerst werd uitgevoerd. De muziek wordt ten gehore gebracht door Holland Symfonia, dat bij deze gelegenheid in een uitgebreide orkestbezetting aantreedt.

Ook voormalig huischoreograaf David Dawson gaat de komende jaren werken voor Het Nationale Ballet creëren. Dawson, die tegenwoordig als freelance choreograaf vanuit Berlijn opereert, maakte recent opvallende werken voor onder meer het English National Ballet, het Koninklijk Zweeds Ballet en het Marijinski (voorheen Kirov) Ballet. Voor Het Nationale Ballet creëerde hij het afgelopen jaar het overrompelendetimelapse/(Mnemosyne) en day4 (in Present/s). Dawson vertrekt vanuit de klassieke ballettechniek, maar de Britse choreograaf geeft daaraan een heel eigen, modern-poëtische interpretatie. Voor zijn nieuwe wereldpremière Overture maakt de Poolse componist Szymon Brzóska een nieuwe compositie.

‘One of the great artists of our time … infinitely absorbing’ 
- The Washington Post over Shen Wei

‘Beautiful in every department (...) A driven, classically pitched movement vocabulary of fluid, stretched angularity. Little wonder that Dawson is in demand by dance companies around the world’
- The Times

Tijdsduur: 2 uur (inclusief 1 pauze)

igone de jongh in clip anouk

Igone de Jongh, eerste soliste bij Het Nationale Ballet, en een van de solisten in David Dawson's Overture, speelt en danst de hoofdrol in de videoclip van het songfestivalnummer Birds van Anouk.
> clip

Inleiding
Drie kwartier voor aanvang van de voorstelling is er een inleiding in Het Muziektheater Amsterdam. Deze is gratis bij te wonen voor voorstellingsbezoekers.

Muziek

Muzikale begeleidingHolland Symfonia

Muzikale leidingMatthew Rowe

ChoreografieShen Wei, David Dawson

    ma 20 jan Financial Times

    You’d be forgiven for suffering from Rite of Spring fatigue at this point in a celebration-heavy centenary year. Dutch National Ballet’s is the latest in a long line of homage programmes, but mercifully it doesn’t feel like one. No reconstructions or history lessons here: the mandatory reinvention of the Rite is paired with a wholly new piece, Overture, and the company simply handed the whole business over to two masters of dance geometry, David Dawson and Shen Wei. [...] So much has been written about The Rite of Spring, so many steps choreographed, that being knocked sideways by a new version is a rare occurrence. But that’s what Shen Wei has accomplished: never, in my experience, has a Rite so fully realised Stravinsky’s maverick score. > lees de hele recensie

    ma 20 jan Trouw

    Honderd jaar geleden markeerde het schandaalballet Le Sacre du Printemps van Nijinski op Stravinsky’s gelijknamige compositie de balletgeschiedenis. Het Nationale Ballet presenteert daarom in het kader van het Holland Festival een tweeluik met twee choreografen die ieder op volstrekt eigen wijze internationaal aan de weg timmeren: Shen Wei met een eigen versie op de integrale muziek en David Dawson op een nieuwe compositie van de Poolse componist Szymon Brzóska, losjes op de Sacre geïnspireerd. > lees de hele recensie

    ma 20 jan Volkskrant

    Het verschil in kleur tussen de danspakjes zegt bijna genoeg: tegenover Dawsons fluortinten staat Shen Wei’s zachte pastels in grijs, blauw, groen en paars. Overture van Dawson zet klassiek ballet in de hoogste versnelling, Sacre du Printemps van Shen Wei eist van de dansers juist een ingetogen virtuositeit en organische flow die ze soms duidelijk niet gewend zijn. Met deze groots gemonteerde gloednieuwe dansproducties van internationale hot shots op live muziek – allemaal ingrediënten voor een typisch Holland Festival-feestje – daagt Het Nationale Ballet zichzelf flink uit. > lees de hele recensie