Het Nationale Ballet presenteert

De hand van de meester

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2012 / 2013

Nog altijd vloeit het ene na het ander meesterwerk uit zijn pen. Eerbetoon aan een uitzonderlijk choreograaf metGrosse FugeFour Schumann Pieces, Two Pieces for HET en Frank Bridge Variations.

In het kort

Op 11 juli 2012 werd Nederlands grootste choreograaf, Hans van Manen, 80 jaar. Zijn betekenis voor de danskunst is niet te onderschatten. Nog altijd vloeit het ene na het andere choreografische juweel uit zijn 'pen'. Volgend op een eenmalige galavoorstelling aan de vooravond van zijn verjaardag, opent Het Nationale Ballet seizoen 2012-2013 dan ook met een speciaal Van Manen-programma, bestaande uit vier hoogtepunten uit zijn oeuvre.

Creatie

Het vroegste werk in dit programma, Grosse Fuge, werd na de première in 1971 uitgeroepen tot ‘meest belangwekkende Europese ballet van het decennium’. ‘Briljant en oogstrelend’, ‘één brok samengebalde energie’, schreven de kranten bij recente uitvoeringen van dit zinderende dubbelkwartet, dat nog steeds wereldwijd gedanst wordt en nu voor het eerst sinds lange tijd weer in het Amsterdamse Muziektheater te zien is.

Vier jaar na Grosse Fuge maakte Van Manen Four Schumann Pieces voor het Engelse Royal Ballet. De verfijnde, melancholieke choreografie belicht de kwaliteiten van een uitzonderlijke mannelijke solist (destijds sterdanser Anthony Dowell). De vijf paren die hem omringen, lijken gestalte te geven aan zijn romantische overpeinzingen en fantasieën.

Two Pieces for HET maakte oorspronkelijk deel uit van Three Pieces for HET, het ballet waarmee Van Manen in 1997 na tien jaar een eerste succesvolle comeback bij Het Nationale Ballet maakte. Inmiddels staat het werk in twee delen – het eerste nerveus-energiek, het tweede verstild – op zichzelf en is het een van de topstukken uit Van Manens veelgeprezen reeks ‘balletten voor twee’.

In het kader van het Benjamin Britten-jaar danst Het Nationale Ballet tot slot Frank Bridge Variations, op de (bijna) gelijknamige muziek van de Engelse componist. Negen contrastrijke miniaturen – van scherp tot vloeiend, van driftig tot melancholiek – vormen samen een even vanzelfsprekende als verbluffende eenheid. De choreografie markeerde in 2005 Van Manens terugkeer als vaste choreograaf van Het Nationale Ballet en wordt nu voor het eerst weer opgevoerd.

Muziek

Muzikale begeleidingHolland Symfonia

Muzikale leidingMatthew Rowe

ChoreografieHans van Manen

 

grosse fuge

MuziekLudwig van Beethoven

 

four schumann pieces

MuziekRobert Schumann

 

two pieces for het

MuziekErkki-Sven Tüür, Arvo Pärt

 

frank bridge variations

MuziekBenjamin Britten

 

    ma 20 jan Het Parool

    Eigenlijk zou het een woord in Van Dale moeten zijn: Hans-van-Manen-armen. Van Manen heeft in zijn ruim vijftig jaar als choreograaf een immens oeuvre (het aantal balletten komt al boven de 125) en een rijk vocabulaire opgebouwd, maar geen enkele balletfrase verraadt zijn/haar Van Manen-heid zoals de armen.

    ma 20 jan De Telegraaf

    Danskunst uit de eredivisie. De 80e verjaardag van Hans van Manen is in juli al gevierd met een gala, maar het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater hebben hun seizoen geopend met opnieuw een hommage aan de choreograaf. Er is zeker geen sprake van overkill, getuige de uitbundige reacties van het publiek.