Het Nationale Ballet presenteert

Moderne Meesters Hans van Manen en William Forsythe

Bijzonder tourneeprogramma

Tijdsduur 2:00

Door de momenteel geldende maatregelen tegen verdere verspreiding van het coronavirus, kan deze productie van Het Nationale Ballet komend najaar helaas niet doorgaan. Lees hier de meest actuele informatie: operaballet.nl/corona-update

Adagio Hammerklavier - Hans van Manen
Hans van Manen: Kleines Requiem
Foto: - Hans Gerritsen
Pas/Parts 2018 - William Forsythe
Boston Ballet
Pas/Parts 2018 - William Forsythe
Boston Ballet Isaac Akiba and Ji Young Chae
Pas/Parts 2018 - William Forsythe
Boston Ballet Roddy Doble and Chyrstyn Fentroy

In Moderne Meesters laten de topdansers van Het Nationale Ballet ons hun onvoorstelbare techniek en veelzijdigheid zien. Waar ze in Van Manens Adagio Hammerklavier de controle hebben over uiterst langzame beweging, storten ze zich in Forsythes Pas/Parts 2018 in een lawine van over elkaar heen buitelende bewegingen.

Moderne meesterchoreografen

Hans van Manen en William Forsythe worden wereldwijd beschouwd als twee van de belangrijkste hedendaagse choreografen. Beiden hebben talloze meesterwerken op hun naam staan; tijdloze balletten die tientallen jaren na hun creatie nog adembenemend zijn.

    do 30 jan Trouw - HF-programma 2019: met o.m. Kleines Requiem en Pas/Parts 2018

    ‘Het Nationale Ballet bewijst zich als een van ’s werelds beste (…) De laatste jaren staat Het Nationale Ballet in het ene na het andere toptienlijstje van beste balletgezelschappen ter wereld. Als je kijkt naar het Holland Festivalprogramma van drie generaties choreografen kun je maar één ding concluderen: terecht!’

    ma 17 jun Forsythe: Pas/Parts 2018 - Theaterkrant 2019

    "Forsythe’s taal is grotesk en toch precies. [...] Daarbij speelt hij met versnelling en vertraging en creëert een nieuw verwachtingspatroon door het publiek keer op keer op het verkeerde been te zetten. Met die ingrediënten creëert hij een schat aan een half uur materiaal, dat gerust ook een uur had mogen duren."

    wo 27 jan NRC Handelsblad over Adagio Hammerklavier

    Onwezenlijk en ontroerend mooi in vertraagde beweging en van een bewegingskwaliteit waar je je adem bij inhoudt.

    di 28 jan Kleines Requiem - de Volkskrant

    ... tijdens het allegro ... voegen de zeven dansers zich even samen in een expressieve formatie die als een bal over het podium schuift. Om daarna weer in paren uiteen te vallen met een adembenemend trio tot slot ...

    di 06 feb LA Times over Forsythes Pas/Parts

    ‘The dancers played the rhythm with their bodies, creating the illusion that we were not only watching them but also listening to them’

Programma Moderne Meesters

Van een ode aan de vertraging tot een amper bij te houden dansexplosie

Nog nét in beweging
Adagio Hammerklavier is een van Van Manens meest uitgevoerde balletten. Geïnspireerd door een extreem langzame uitvoering van de Pianosonate nr. 29 van Beethoven onderzocht hij hóe langzaam een beweging kan zijn.

'Als een hoepel die, na een zet, nog nét loopt, nog nét niet omvalt.' - Hans van Manen over Adagio Hammerklavier

Wonderschoon mannenduet
Het Nationale Ballet nam Van Manens Kleines Requiem in 2019 op het repertoire. Het ballet op muziek van Górecki, toont een man op zoek naar zijn plaats in de wereld, gesymboliseerd door 3 paren. Hoogtepunten in de choreografie zijn een groteske polka en een wonderschoon mannenduet.

Ik wist meteen: dat krankzinnige derde deel van Górecki’s Kleines Requiem für eine Polka moest erin blijven. Dat is alsof je midden in een Shakespeare-drama opeens met twee deksels tegen elkaar aan slaand het podium op stormt.’ - Hans van Manen over Kleines Requiem

Abstracte kunst
Forsythes
jubelend ontvangen Pas/Parts 2018 toont hoe deze dansvernieuwer de klassieke balletpassen omvormt tot abstracte kunst. Ingenieuze solo’s, duetten, trio’s en groepsdelen op muziek van Thom Willems volgen elkaar in een hallucinerend tempo op.

‘Ik wil het publiek zich laten verwonderen. Dansers zijn in staat enorm goed te presteren onder druk. Dat is een deel van hun instrumentarium: omgaan met stress én het er natuurlijk uit laten zien. Grace under pressure’ -William Forsythe over Pas/Parts 2018

Kleines Requiem

Choreografie
Hans van Manen

Muziek
Henryk Mikolaj Górecki

Adagio Hammerklavier

Choreografie
Hans van Manen

Muziek
Ludwig van Beethoven

Pas/Parts

Choreografie
William Forsythe

Muziek
Thom Willems