Het Nationale Ballet presenteert

Hollandse School Hans van Manen, David Dawson en Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner & Remi Wörtmeyer

Start verkoop 29 sep 12:00

Wereldrepertoire van eigen bodem

Hollandse School geeft perfect het wereldniveau weer van de Nederlandse dans: choreografieën waarin eenvoud, helderheid, muzikaliteit én de expressie van de danser vooropstaan. 

U ontmoet in Hollandse School een aantal choreografen die een belangrijke bijdrage leverden aan Het Nationale Ballet: meesterchoreograaf Hans van Manen, associate artist David Dawson en drie jonge choreografen Wubkje Kuindersma, Remi Wortmeyer en Ernst Meisner die gezamenlijk een nieuw werk creëeren.

Hans van Manen - Grosse Fuge - foto: Angela Sterling
Hans van Manen - Grosse Fuge - foto: Angela Sterling
Hans van Manen - Grosse Fuge - foto: Angela Sterling
Four Seasons - Foto's: Ian Whalen – Semperoper Dresden
Four Seasons - Foto's: Ian Whalen – Semperoper Dresden
Four Seasons - Foto's: Ian Whalen – Semperoper Dresden

HOLLANDSE SCHOOL

Het programma van de Hollandse School voert u mee in totaal uiteenlopende sferen en emoties. Het Nationale Ballet danst twee choreografieën op muziek van Beethoven: een meesterwerk van Hans van Manen, Grosse Fuge, en de nieuwe creatie ​Prometheus ​ van Wubkje Kuindersma, Remi Wortmeyer en Ernst Meisner. Choreograaf George Balanchine zei ooit: ‘Aan Beethoven kan de danskunst zich maar beter niet wagen, zijn muziek valt niet te choreograferen’. Inmiddels hebben heel wat choreografen bewezen dat dit, hoewel niet eenvoudig, toch wel degelijk mogelijk is. En hoe! David Dawson, die dit programma afsluit, liet zich inspireren tot het creëren van een atletisch werk door Vivaldi's 'Vier seizoenen' in een bewerking van Max Richter.  

HANS VAN MANEN

Grosse Fuge

Eén brok energie
Hoogstwaarschijnlijk de eerste in Nederland die Balanchines ongelijk aantoonde was – wie anders? – Hans van Manen. Op Beethovens strijkkwartet Grosse Fuge creëerde hij een sublieme choreografie, die na de première in 1971 werd uitgeroepen tot ‘meest belangwekkende Europese ballet van het decennium’. ‘Briljant en oogstrelend’, ‘één brok samengebalde energie’, schreef de pers bij recente uitvoeringen van dit zinderende dubbelkwartet, dat tegenwoordig een van de meest uitgevoerde Van Manen-balletten wereldwijd is.

WUBKJE KUINDERSMA, ERNST MEISNER EN REMI WÖRTMEYER

Prometheus

Goddelijk vuur
Beethoven schreef tijdens zijn leven slechts één balletwerk, 'Die Geschöpfe des Prometheus', een allegorisch handelingsballet dat hij in 1801 componeerde in opdracht van het Weense Keizerlijke Hof. De muziek was een succes, maar van de choreografie is behalve een korte synopsis – over Prometheus die het vuur van de goden steelt om dat aan twee menselijke gestalten te geven – niets bewaard gebleven. In Hollandse School presenteren wij de première van een nieuwe, meer abstracte vertaling van 'Die Geschöpfe des Prometheus', gecreëerd door drie jonge choreografen van naam: Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer. In navolging van de drie ‘Van’s’, die in 1975 gezamenlijk Collective Symphony creëerden, zullen zij ieder een deel van Beethovens ballet voor hun rekening nemen.

David Dawson

The Four Seasons

Atletisch werk 
Van ‘associate artist’ David Dawson - wiens carrière 25 jaar geleden bij Het Nationale Ballet als danser is begonnen - presenteren wij in dit programma de Nederlandse première van The Four Seasons, in coproductie met het Semperoper Ballett. Max Richters sferische bewerking van Vivaldi’s beroemde Vier Seizoenen inspireerde Dawson tot het maken van een groots en uitgesproken atletisch werk met de levenscyclus als onderwerp. Dawson staat erom bekend dat hij van zijn dansers een totale overgave vraagt, om zo hen én het publiek mee te kunnen voeren naar een andere, poëtische en tegelijkertijd virtuoze realiteit.

In zijn choreografie over de cyclus van het leven toont hij momentopnames van vele levens in constante verandering. In zijn zeer esthetische bewegingstaal en in samenspel met vier in de toneelruimte zwevende objecten vertelt Dawson anno 2020 een eigen, persoonlijk verhaal over het verloop van de seizoenen. Max Richters fantastische en sprankelende bewerking wordt live uitgevoerd door Het Balletorkest

 

    do 31 jan NRC Handelsblad over Grosse Fuge

    ‘En magnifiek ballet (…) geladen met een heel wonderlijke pure erotiek, teder en tegelijkertijd sterk, prachtig van beweging en lijn’

    ma 15 jun Noordhollands Dagblad over Grosse Fuge

    'Grosse Fuge is the crowning glory of the evening. It's rich in contrast, harmonious and unbelievable. sexy'

    do 05 mrt seeingdance.com - The Four Seasons (Semperoper Ballett)

    Dawson’s characteristic choreography of soaring lifts and hyperextended limbs finds a new configuration, a quiet confidence and clearer definition, the pieces fitting in the puzzle with ease and accuracy.'

Hans van Manen

Vaste choreograaf

Hans van Manen heeft het moderne ballet - als een combinatie van academische ballettechniek met moderne dans en bewegingstechnieken - bij een groot publiek populair weten te maken.

David Dawson

Associate Artist

David Dawson (1972, Londen, Verenigd Koninkrijk) is een van de meest toonaangevende dansmakers vandaag de dag. Zijn choreografieën transformeren het klassiek ballet op een nieuwe manier en zijn kenmerkende oeuvre wordt wereldwijd geprezen door critici en publiek. Van 2004 tot 2006 was hij als huischoreograaf verbonden aan Het Nationale Ballet, sinds 1 januari 2015 als 'Artistic Associate'.

Wubkje Kuindersma

Choreograaf

Wubkje Kuindersma is een Nederlandse choreograaf, geboren in Kameroen. Ze studeerde aan de Rotterdamse Dansacademie (Codarts) en danste bij diverse Europese gezelschappen.

Remi Wörtmeyer

Eerste solist

Australiër Remi Wörtmeyer (Adelaide) trad in 2010 als grand sujet in dienst bij Het Nationale Ballet. Sinds 2013 is hij eerste solist van ons gezelschap. De afgelopen jaren ontwikkelde Remi zich ook als choreograaf.

Ernst Meisner

Choreograaf en artistiek coördinator Junior Company

Ernst Meisner is choreograaf en sinds 2013 ook artistiek coördinator van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Hij danste bij The Royal Ballet en bij Het Nationale Ballet.

 

GROSSE FUGE
Choreografie
Hans van Manen
Decor
J.P. Vroom
Licht
Joop Caboort
Kostuums
Hans van Manen

PROMETHEUS 
wereldpremière
Choreografie
Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner, Remi Wörtmeyer
Decor
Tatyana van Walsum
Licht
Carlo Cerri
Kostuums
Tatyana van Walsum
Dramaturgie
Willem Bruls

THE FOUR SEASONS
Nederlandse première
Choreografie
David Dawson
Muziek
Max Richter
Decor
Eno Henze
Kostuums
Yukimo Takeshima
Licht  
Bert Dalhuysen

 

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest o.l.v. Marzio Conti

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de ballet-geschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH.
Meer informatie:
HETBALLETORKEST.NL

 

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. Een verkorte versie van de inleiding is ook als podcast op deze website te vinden.