Het Nationale Ballet presenteert

Back to ballet – classic George Balanchine, Marius Petipa, Agrippina Vaganova, Rudi van Dantzig, Ted Brandsen en Rachel Beaujean

Voorstelling voorbij

classic

Tijdsduur 1:30

Pauzes 0

BINNENKORT KUNT U ONLINE GENIETEN VAN BACK TO BALLET - CLASSIC. VIND DE LIVESTREAMS VAN DE VOORSTELLING HIER

VANWEGE AANGESCHERPTE CORONAMAATREGELEN ZIJN WIJ TOT ONZE SPIJT GENOODZAAKT DE VOORSTELLINGEN VAN BACK TO BALLET CLASSIC AF TE GELASTEN. MEER INFORMATIE LEEST U HIER: OPERABALLET.NL/CORONA-UPDATE

Back to Ballet Classic trailer

Back to Ballet – classic brengt u in deze roerige tijd terug naar de kern van het klassieke ballet waarin de dansers de vaste grond onder hun voeten hervinden. Onze solisten schitteren weer in hartveroverende hoofdrollen van tijdloze balletten als Le Corsaire, Het Zwanenmeer en Paquita én in een nieuw klassiek werk van artistiek directeur en choreograaf Ted Brandsen.

 

Veilig bezoek
Aan uw veiligheid is gedacht, onder meer door onze bezoekers en medewerkers voldoende ruimte te geven voor het houden van de verplichte 1.5 m afstand, in de zaal en in de foyer.

Kijk hier voor meer informatie:
VEILIG BEZOEK

Valse Fantaisie - Balanchine
Valse Fantaisie - George Balanchine
Valse Fantaisie - George Balanchine
Paquita - Beaujean naar Petipa
Paquita - Petipa / Beaujean
Paquita - Petipa / Beaujean
Het Zwanenmeer
Het Zwanenmeer
Le Corsaire
Le Corsaire

VALSE FANTAISIE

Valse Fantaisie van choreograaf George Balanchine is een virtuoos ballet vol sprongen, spitzenwerk en 'pas de chats'. Het werd in 1967 oorspronkelijk gepresenteerd als het tweede deel van Glinkiana, een ballet naar vier verschillende composities van Mikhail Glinka. De muziek, vergelijkbaar met de walsen van Frederic Chopin, is snel en licht. De danseressen bewegen voortdurend en wervelend om één mannelijke danser heen. Het is pure dans, vol dynamiek en tempo.

Choreografie George Balanchine © The George Balanchine Trust
Muziek Mikhail Glinka (‘Valse Fantaisie in B mineur’)
Kostuum Oliver Haller
Licht Wijnand van der Horst

Het Zwanenmeer

Pas de Deux uit de 2e akte

Het Zwanenmeer (1895) vormt met The Sleeping Beauty en De Notenkraker de grote drie van het Russische negentiende-eeuwse ballet. Componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski en choreograaf Marius Petipa tilden hiermee zowel de balletmuziek als de danskunst naar het hoogste niveau. De pas de deux die Odette in de tweede akte met Siegfried danst, geldt in de danskunst als een wonder van lyriek en bewegingspoëzie.

Choreografie Rudi van Dantzig naar Marius Petipa en Lev Ivanov
Muziek Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Decor en kostuumontwerp Toer van Schayk
Lichtontwerp Jan Hofstra

CLASSICAL SYMPHONY

Deze choreografie maakt geen deel uit van de stream Back to Ballet - classic die vanaf 31 oktober beschikbaar komt op ons online platform.

Choreograaf en directeur van Het Nationale Ballet Ted Brandsen creëerde Classical Symphony voor de mannelijke dansers uit het gezelschap en geeft hiermee zijn eigen invulling aan het thema ‘Back to Ballet’. Ter gelegenheid van het jaarlijkse Gala maakte Ted Brandsen in 2014 Vivace, op de muziek van het finaledeel van Sergej Prokofjevs Klassieke Symfonie. Voor dit programma breidt hij die creatie uit. Snelle stukken worden afgewisseld door meer ingetogen ballet. De dansers bewegen zich atletisch en virtuoos op de muziek van Prokofjev. 

Choreografie Ted Brandsen
Muziek Sergei Prokofjev, Symfonie nr. 1 in D majeur, Larghetto, Gavotte, Finale

LE CORSAIRE

Pas de deux

Droom weg bij deze spectaculaire pas de deux uit Le Corsaire uit de laat 19e eeuw. Het is een van die duetten uit de balletgeschiedenis die je een ode aan de virtuoze kwaliteit van het ballet zou kunnen noemen. Een meesterproef voor onze solisten en daarom ook een geliefd stuk om te dansen. Eerste solisten van Het Nationale Ballet Maia Makhateli en Young Gyu Choi hebben de afgelopen jaren internationaal naam gemaakt met deze pas de deux uit de laat 19e eeuw.

Choreografie Samuil Andrianov, Agrippina Vaganova, Vakhtang Chabukiani
Muziek Riccardo Drigo, Ludwig Minkus & Boris Fitinhof-Schell, orkestratie door W. McDermott, aangepast door J. Williams
Lichtontwerp Bert Dalhuysen

Paquita

Met een majestueuze elegantie schitteren, naast een stersolistenpaar, tal van solisten te midden van het corps de ballet. Ook dansen er kinderen mee in Paquita (uitgezonderd op 25-10 en 09-11). In de versie die adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean maakte van Marius Petipa's Paquita, laat zij een fris licht schijnen op het pure dansdivertissement uit het verhalende 19e-eeuwse ballet dat speelt aan het Spaanse hof. Beaujean geeft het werk de schwung die past bij onze tijd.

Choreografie Marius Petipa, in een bewerking van Rachel Beaujean 
Muziek Ludwig Minkus, Edouard Delvedez, Adolphe Adam, Riccardo Drigo, Nikolai Tscherepnin, Gustavovich Gerber, arr. John Lanchbery & David Coleman, aangepast door J. Williams
Decor en kostuums François-Noël Cherpin
Lichtontwerp Hans-Åke Sjöquist

Paquita - studio
Paquita - studio
Classical Symphonie - studio
Valse Fantaisie - studio
Le Corsaire - studio

MUZIKALE BEGELEIDING

Het Balletorkest
o.l.v. Koen Kessels

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest.

Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de ballet-geschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. 

Het Balletorkest

 

    do 02 jul Paquita - De Volkskrant

    'Bengaals vuurwerk van spitzenvariaties’

    do 02 jul Pas de deux Het Zwanenmeer - Theaterkrant

    En natuurlijk mag Het Zwanenmeer niet ontbreken. Eens te meer wordt zichtbaar hoe pittig een pas de deux voor de man is, met het in balans houden van zijn partner, de minutieuze gewichtsverplaatsingen en tal van hoge lifts.

    do 02 jul Valse Fantaisie - Theaterkrant

    '...een virtuoos ballet vol sprongen, spitzenwerk en ‘pas de chats’ (letterlijk: kattensprongen), waarin de man centraal staat.'

George Balanchine

Choreograaf

George Balanchine (1904-1983, Sint-Petersburg, Rusland) heeft zijn stempel op de ontwikkeling van de theaterdans gedrukt. Balanchine is de grootmeester van het verhaalloze muziekballet.

Marius Petipa

Choreograaf

Het oeuvre van choreograaf Marius Petipa (1818-1910) is enorm: alleen al in Rusland maakte hij meer dan 75 balletten en vele tientallen divertissementen en opera-intermezzo’s. Zijn samenwerking met Tsjaikovski – resulterend in hun beroemde drieluik The Sleeping Beauty, De Notenkraker en Het Zwanenmeer – vormde de afsluiting van zijn artistieke meesterschap.

Rachel Beaujean

Adjunct-artistiek directeur

RACHEL BEAUJEAN (Helmond, 1959) is vanaf 1977 verbonden aan Het Nationale Ballet. In 1981 werd ze bevorderd tot soliste en in 1997 trad ze aan als balletmeester. Vanaf 2003 vervult ze de functie van hoofd artistieke staf. Met ingang van september 2017 is Rachel Beaujean adjunct-artistiek directeur.

Ted Brandsen

Directeur en choreograaf

Ted Brandsen was van 1981 tot 1991 als danser verbonden aan Het Nationale Ballet. In 1991 stopte hij met dansen en ging hij zich richten op het choreograferen. In de jaren daarna creëerde hij werk voor diverse internationale dansgezelschappen en festivals. Als artistiek directeur van het West Australian Ballet maakte hij onder meer Carmen (2000, Australian Dance Award) en Pulcinella (2001). In 2002 keerde hij terug naar Het Nationale Ballet, in eerste instantie als assistent artistiek directeur en sinds 2003 als artistiek directeur.

Foto's: Michel Schnater, Marc Haegeman, Angela Sterling, Altin Kaftira

 

Hoofdsponsor Junior Company

 

In het kort

Creatie