Het Nationale Ballet presenteert

Best of Balanchine George Balanchine

Start verkoop 03 jun 12:00

Aanvangstijden van de voorstellingen tijdens de tournee zijn nog niet bekend

DRIE BALLETTEN VAN EEN GENIE

De balletten van George Balanchine zijn nog steeds zo vernieuwend, inventief en tijdloos dat ze vaak vergeleken worden met de schilderijen van Picasso en de muziek van Stravinsky. In Best of Balanchine belicht Het Nationale Ballet de genialiteit én enorme veelzijdigheid van deze meesterchoreograaf.

Balanchine

De Russische achtergrond van Balanchine (1904-1983) maakte dat hij als geen ander kon putten uit de rijkdom van het negentiende-eeuwse Russische ballet. Zijn verhuizing naar New York, in 1933, gaf deze grootste dansvernieuwer van de twintigste eeuw, artistieke vleugels. Meer dan 150 balletten maakte de Russisch-Amerikaanse choreograaf en oprichter van het fameuze New York City Ballet. In stijl en aanpak uiteenlopend, maar altijd zeldzaam muzikaal, met een enorme vrijheid in bewegingsexpressie.

Balanchine de keizerlijke erfgenaam

Een nieuwe aanwinst voor Het Nationale Ballet is Ballet Imperial, op Tsjaikovski’s Piano Concerto No. 2, door Balanchine zelf bestempeld als ‘een eigentijds eerbetoon aan Marius Petipa, de vader van het klassieke ballet’. Petipa was dé choreograaf van het negentiende-eeuwse Keizerlijke Russische ballet en Balanchine – opgeleid in Sint-Petersburg – laat in dit weelderige tutu-ballet, met nieuwe kostuums van François-Noël Cherpin, de verfijnde elegantie en vorstelijke grandeur van die tijd herleven.

 

Balanchine de vernieuwer

Tijdens zijn verbintenis met de legendarische Ballets Russes, van 1924 tot de dood van Serge Diaghilev in 1929, leerde Balanchine Igor Stravinsky kennen. Het was het begin van een langdurige artistieke zielsverwantschap. Voor het Stravinsky Festival creëerde Balanchine in 1972 Symphony in Three Movements. Een bruisend, flitsend ballet, vol sportieve, atletische elementen, dat zowel Balanchines grote vernieuwingsdrang als ook zijn uitzonderlijke muzikaliteit demonstreert.

 

Balanchine de entertainer

Balanchine maakte ook een flink aantal choreografieën voor Broadway en de invloed daarvan was ook bij het New York City Ballet regelmatig zichtbaar. Zoals in Who Cares?, op zestien songs van George Gershwin, dat met zijn chique glamour, luchthartige humor en sprankelende vitaliteit de sfeer van het oude Broadway oproept.

Kostuums en aankleding

Francois-Noel Cherpin
Fransman François-Noël Cherpin levert een belangrijke bijdrage aan deze editie van Best of Balanchine. Niet alleen zijn de kostuums van Who Cares? van zijn hand, hij verzorgt ook de volledig nieuwe aankleding van Ballet Imperial. Op zijn negentiende kwam hij als danser in dienst van Het Nationale Ballet en twee jaar later al maakte hij zijn eerste kostuumontwerp, voor Ted Brandsens Motel Dances. Sinds 1991 is Cherpin vaste ontwerper van Brandsen en voorzag hij ook veel andere balletproducties, waaronder Carmen, Coppelia en Mata Hari, van prachtige kostuums. Momenteel werkt hij aan een internationaal geproduceerde liveanimatiefilm gebaseerd op Brandsens Coppelia. De ontwerpen voor Ballet Imperial heeft hij al klaar. “Ik heb mij daarvoor laten inspireren door het laatste grote bal dat de Romanovs in Sint-Petersburg gaven. Maar ik knipoog met mijn ontwerpen ook naar Balanchines vaste ontwerpster: de beroemde Karinska.”

Choreografieën 
George Balanchine

Muziek
Ballet Imperial
(Nederlandse première)
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

Symphony in Three Movements
Igor Stravinsky

Who Cares?
George Gershwin

 

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest
o.l.v. Fayçal Karoui

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante
details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats op het 2e balkon. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: 2e balkon

    do 07 feb Bregtje Schudel, Het Parool, Feb 2013, 4 sterren

    “Een seizoen bij Het Nationale Ballet is niet compleet zonder een avond Balanchine, dé choreograaf van de twintigste eeuw, die de klassieke balletmethode zowel omarmde als van binnenuit vernuftig vernieuwde.”

    do 07 feb De Telegraaf, 2013

    ‘Feest met Balanchine’

    do 07 feb Noordhollands Dagblad, 2013

    ‘Balanchine blijft verfrissend’