Het Nationale Ballet presenteert

Ode aan de Meester hans van manen

Hoogtepunten uit het oeuvre van Hans van Manen

Tijdsduur 1:45

Pauzes 1

Op veler verzoek brengen wij voor de tweede keer het hommageprogramma Ode aan de Meester uit 2017. Met deze magistrale voorstelling uit 2017 vierden we de 85ste verjaardag van meesterchoreograaf Hans van Manen. Wees er op tijd bij: de voorstelling is slechts vier keer te zien!

Hans van Manen

Van Manens meesterschap wordt wereldwijd al vele decennia erkend. Toch lijkt er momenteel sprake te zijn van een tweede internationale doorbraak. Zo namen topgezelschappen als het Marijinski Ballet, Bolsjoi Ballet en Ballet de l’Opéra national de Paris recent werken van hem op het repertoire. Maar Het Nationale Ballet – waaraan Van Manen als vaste choreograaf is verbonden – blijft natuurlijk ‘hofleverancier’ van zijn werk. In Ode aan de Meester trakteren wij u op vier heel diverse hoogtepunten uit zijn oeuvre.

ODE AAN DE MEESTER

On the Move
Met On the Move voegden wij vorig jaar een nieuwe Van Manen toe aan ons repertoire, ‘een adembenemende belevenis’ aldus de pers. In de choreografie gaat Van Manen de vele ritmewisselingen in het grillige Eerste Vioolconcert van Prokofjev met  een wonderbaarlijk ogenschijnlijk gemak te lijf: élke lijn, blikrichting, overgang en muzikale frase voelt onontkoombaar.

Symphonieën der Nederlanden
Voor de opening van Amsterdam Culturele Hoofdstad creëerde Van Manen in 1987 Symphonieën der Nederlanden, op de gelijknamige muziek van Louis Andriessen. Van Manen zag bij de opzwepende compositie beelden voor zich van Amerikaanse marching bands en gaf daaraan zijn eigen frisse interpretatie: zelfbewust, stoer en sexy.

Sarcasmen
Een onvolprezen icoon binnen Van Manens befaamde ‘balletten voor twee’-reeks is Sarcasmen. Tijdens dit ironische spel van aantrekken en afstoten – met een pianist als derde, belangrijke schakel – voeren de dansers een intieme dialoog over de liefde, waarbij ze elkaar tot het uiterste uitdagen.

5 Tango’s
Het spetterende finalestuk in Ode aan de Meester is 5 Tango’s, dat van alle Van Manen-balletten wereldwijd misschien wel het meest is uitgevoerd. In 1977 zette Van Manen met dit werk de ‘tango nuevo’ van Astor Piazzolla in Nederland op de kaart. De choreografie, op vijf contrastrijke composities, is een zinderend duet tussen de onderhuidse passie van de tango en de koele distantie van het ballet.

Hans van Manen

Vaste choreograaf

Hans van Manen heeft het moderne ballet - als een combinatie van academische ballettechniek met moderne dans en bewegingstechnieken - bij een groot publiek populair weten te maken.

 

Van Manens onuitwisbare invloed

Op 4 juli 2017, een week voor zijn 85ste verjaardag, werd Hans van Manen benoemd tot Commandeur de l’ordre des Arts et Lettres. Hij is daarmee de eerste Nederlandse podiumkunstenaar die deze hoogste Franse culturele staatsonderscheiding heeft ontvangen. Tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht ontving hij de VSCD Oeuvreprijs 2017. De jury schreef: “Zijn invloed is onuitwisbaar. Van Manens werk voert terug naar de essentie van wat dans is, eenvoudig, krachtig en puur, een kunstvorm die de ziel raakt.” Beide onderscheidingen voegen zich bij een lange reeks, waaronder de Erasmusprijs (2000), de Benois de La Danse voor Lifetime Achievement (2005) en de Gouden Eeuw Award (2013). Al in 1992 werd Van Manen benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau en in 2007 tot Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

Viool solo On the Move: Hebe Mensinga

Carel Kraayenhof Ensemble o.l.v. Carel Kraayenhof (5 Tango’s)

Begin jaren tachtig werd Carel Kraayenhof gegrepen door de diepe melancholie en overweldigende kracht van het bandoneóngeluid. Hij ontwikkelde zich alras tot een van de bekendste en meest veelzijdige tangomusici. In 1985 richtte hij met anderen Tango Cuatro op en drie jaar later Sexteto Canyengue. In 2002 wist hij prinses Máxima – en daarmee heel Nederland – tijdens haar huwelijk met Willem-Alexander tot tranen toe te roeren met zijn vertolking van Piazzolla’s Adiós Nonino. Naast zijn optredens met Sexteto Canyengue, pianist Juan Pablo Dobal en het Kraayenhof Tango Ensemble werkte Kraayenhof met grootheden uit de klassieke muziek zoals Ennio Morricone, Yo-Yo-Ma, Janine Jansen, Joshua Bell, Quirine Viersen en tal van gerenommeerde internationale orkesten.

In 2012 werd hij door koningin Beatrix benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

    do 15 feb de Volkskrant

    ‘Je zou alle jongeren mee kunnen, nee mee móéten nemen naar Ode aan de meester. Ze zullen zich geen moment vervelen (…) Van Manens werk kent zulke heldere, leesbare patronen, zo'n sexy, stoere uitstraling en zulke frisse, avontuurlijke préséance, dat het geen kans krijgt belegen te worden’

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Let op: op 17 december is de inleiding op het 2e balkon in plaats van in de Odeonzaal

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes