Het Nationale Ballet presenteert

Giselle Tournee

TOURNEE

Tijdloze klassieker

Tijdsduur 2:05

Pauzes 1

Na internationale successen met Giselle in onder meer China, Spanje en Colombia, gaat Het Nationale Ballet nu met deze ‘Hamlet van het ballet’ op tournee door Nederland.

Giselle is een van de oudst overgeleverde en tegelijkertijd nog altijd meest gedanste balletten ter wereld. De hercreatie van deze klassieker over een gedoemde liefde door Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante, raakt dieper dan de huid.

Solistenindeling

De solistenindeling voor Giselle is bekend, lees hier welke dansers wanneer soleren in de rol van Giselle en graaf Albrecht.

Onmogelijke liefde

Giselle verhaalt van Graaf Albrecht die verliefd wordt op het onbevangen boerenmeisje Giselle. Door zijn ware identiteit te verhullen leidt hij haar om de tuin en roept daarmee uiteindelijk het noodlot over haar en zichzelf af. Pure liefde voert - naast bedrog, wraak en vergiffenis – de boventoon in deze versie van Giselle. Graaf Albrecht is wel oprecht in zijn gevoelens voor Giselle, overweldigd door haar liefde en schoonheid. Wanneer zij ontdekt dat hij al verloofd is, en aan een gebroken hart sterft, is Albrecht radeloos van verdriet. Een verhaal dat nog altijd actueel is: onmogelijke liefde is immers een thema van alle tijden.

Tijdloos als de Nachtwacht

Het ballet van choreograaf Marius Petipa op de muziek van Adolph Adam is een hoogtepunt uit de Romantiek! In de hercreatie van deze klassieker door Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante staat respect voor de traditie voorop.Tegelijkertijd is deze versie van Giselle - met de prachtige decors en kostuums van Toer van Schayk - ook voor een 21ste-eeuws publiek roerend en betekenisvol. De twee wilden vooral de emotie en intensiteit van het verhaal benadrukken. Ook artistiek gezien heeft het ballet niets aan zeggingskracht ingeboet. Beaujean: “De choreografie, de compositie van de dansen is fenomenaal. Giselle heeft geen houdbaarheidsdatum. Het is tijdloos, net als de Nachtwacht.”

‘Essentiële’ rollen

De rollen van het boerenmeisje Giselle en van graaf Albrecht behoren tot de belangrijkste uit het balletrepertoire. Eerste solist Jozef Varga noemt Albrecht ‘een ‘essentiële’ rol, waar iedere danser van droomt in de hoop er zijn eigen invulling aan te kunnen geven’. Die van Giselle staat zo mogelijk nóg hoger in de rangorde van ‘niet-te-willen-missen’ rollen. “Haar personage legt in het bestek van twee aktes een complete emotionele reis af. Geen ballerina die daar niet haar tanden in wil zetten”, aldus eerste soliste Anna Tsygankova.

 

Van Schayks briljante decor en kostuums

Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante vroegen voor de decor- en kostuumontwerpen van hun nieuwe Giselle-productie Toer van Schayk, die als choreograaf (Notenkraker en Muizenkoning en Requiem) en ontwerper (Het Zwanenmeer, Romeo en Julia) al decennialang gezichtsbepalend is voor Het Nationale Ballet. Aanvankelijk waren Beaujean en Bustamante niet direct overtuigd van Van Schayks decorontwerpen – ze waren veel abstracter en minder ‘warm’ en toegankelijk dan de twee voorzien hadden. Maar nu, bijna tien jaar na de première, realiseren ze zich eens te meer hoe geniaal in hun eenvoud Van Schayks ontwerpen zijn.

Bustamante: “Pas nu zie ik hoe briljant die decors zijn. Ik heb zijn ontwerpen echt moeten leren waarderen.” Beaujean: “In het buitenland zie ik soms nét nieuwe Giselle-producties die nu al stoffig ogen en elke keer verwonder ik mij er dan weer over hoe het toch kan dat Toer blijkbaar vooruit kan kijken, feeling heeft voor wat blijvend is, wat de tand des tijds zal doorstaan.”

Choreografie
Marius Petipa, naar Jean Coralli en Jules Perrot
Productie en additionele choreografie
Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante
Muziek
Adolphe Adam
Decor- en kostuumontwerp
Toer van Schayk
Lichtontwerp
James F. Ingalls
Muzikale begeleiding
Het Balletorkest
o.l.v. Philip Ellis (november)
o.l.v. Ermanno Florio (april)

 

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

    do 15 feb Het Financieele Dagblad

    'Giselle is een ballet van onsterfelijke schoonheid, waar een meeslepend verhaal gepaard is aan betoverende ballettechniek’

    do 15 feb Noordhollands Dagblad over Giselle

    'De 'zwevende' Giselle, de 'krachtige' Albrecht, de ‘wanhopige' Hilarion, de ‘ijzige' Myrtha en het corps de ballet, vertellen hier samen: het gaat om de liefde.'