Het Nationale Ballet presenteert

Cinderella Christopher Wheeldon

Beroemd sprookje in een magische setting

Tijdsduur 2:35

Pauzes 2

Met de familievoorstelling Cinderella won choreograaf Christopher Wheeldon de prestigieuze Prix Benois de la Danse, de ‘Oscar van de dans’.

Cinderella, een eigentijds en filmisch balletspektakel, is een belevenis vol humor, virtuoze dans en met een fikse dosis magie. Een ‘must see’, het aloude sprookje Assepoester, opnieuw tot leven gebracht voor een nieuwe generatie.

Solistenindeling
De solistenindeling voor Cinderella is bekend, lees hier welke dansers wanneer soleren in de rol van Cinderella en Prins Guillaume.

Grimms sprookje Assepoester

Wheeldons enscenering is gebaseerd op de oorspronkelijke versie van het verhaal, die van de gebroeders Grimm, die donkerder is, maar ook poëtischer. Samen met de Amerikaanse toneel- en scenarioschrijver Craig Lucas schreef Wheeldon een nieuw libretto voor Cinderella, waarin ze de personages meer diepgang gaven.

Christopher Wheeldon:
“Cinderella ís niet het slachtoffer en sloofje zoals ze vaak wordt afgeschilderd. Ze is in mijn ogen meer ‘in control’. Ze weet dat ze geen keuze heeft, dat ze het zal moeten uithouden met de nieuwe vrouw van haar vader en haar dochters, en ze draagt haar lot met opgeheven hoofd en een zekere innerlijke trots. Terwijl de stiefzusters niet alleen maar gemeen en lelijk zijn.”

Sergej Prokofjev

Wheeldon liet zich voor Cinderella niet alleen inspireren door het verhaal van de gebroeders Grimm maar ook door de rijkdom en gelaagdheid van de gelijknamige balletmuziek van Sergej Prokofjev uit 1945.

Filmisch sprookje

Cinderella beleefde in 2012 bij Het Nationale Ballet zijn wereldpremière. Samen met een team van internationale kunstenaars gaf Wheeldon het bekende sprookje Assepoester een heel nieuwe ‘look’.

Julian Crouch, gevierd vanwege zijn ontwerpen voor onder meer The Metropolitan Opera en Broadway, tekende voor de betoverende decors en weelderige aankleding in Cinderella – een combinatie van historische Victoriaanse mode en high fashion à la Alexander McQueen en Vivienne Westwood. Julian Crouch is dit seizoen  ook verantwoordelijk voor het decor- en kostuumontwerp van Il barbiere di Siviglia bij De Nationale Opera.

De eigenzinnige Amerikaanse poppenspeler en ontwerper Basil Twist zorgt voor momenten van pure magie in Cinderella: zo laat hij de boom die de geest van Assepoesters overleden moeder symboliseert tot leven komen, om deze vervolgens te transformeren in de koets die Assepoester naar het bal voert.

De projecties van multimedia-artiest Daniel Brodie maken van het sprookje over Assepoester een filmische ervaring.

Cinderella is gemaakt in coproductie met San Francisco Ballet. Het ballet heeft in korte tijd de status van een klassieker gekregen. De ‘new classic’ is inmiddels al vele malen opgevoerd, zowel in de Verenigde Staten als in Hong Kong en Londen.

 

Choreografie Christopher Wheeldon
Video-ontwerp Daniel Brodie
Assistent-choreograaf Jackie Barrett
Libretto Christopher Wheeldon en Craig Lucas
Muziek Sergej Prokofjev
Decor- en kostuumontwerp Julian Crouch
Regie en ontwerp boom- en koetsscene Basil Twist
Lichtontwerp Natasja Katz

Christopher Wheeldon

Choreograaf

Christopher Wheeldon (1973, Somerset, Verenigd Koninkrijk) danste bij The Royal Ballet en het New York City Ballet. In 2000 beëindigde hij zijn danscarrière en ging hij zich volledig richten op zijn carrière als choreograaf. Christopher Wheeldon is een van ’s werelds meest gevraagde choreografen van dit moment.

 

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest
o.l.v. Matthew Rowe & Martin West

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

 

    di 06 feb Het Parool

    'Met uitgekiend gebruik van voor- en achterdoeken, filmprojecties en inventieve lichteffecten creëren de ontwerpers een verrassend en magisch decor’

    di 16 dec Noordhollands Dagblad (16 december 2014)

    'Magisch en helder' (...) 'een sprankelend ballet met vaart' (...) 'geen mierzoete vertaling van een sprookje maar een heldere vertelling in een magische enscenering vol hoogtepunten' (...) 'een adembenemend spektakel'.

    wo 29 jan The New York Times

    ‘No ballet choreographer of his generation can match his imaginative use of the classical vocabulary’

    di 06 nov De Telegraaf - Cinderella 2014

    ‘In vlot gemonteerde beelden trekt het sprookje als in een film aan de ogen voorbij’ (...) ‘deze Cinderella belooft een hit van jewelste te worden’

INLEIDINGEN

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe.

Familieinleiding

Voorafgaand aan de voorstellingen van Cinderella op zondag 23 en 30 december, zijn er voor bezoekers van de voorstelling die dag speciale inleidingen voor het hele gezin. Hoe gaat het verhaal van Cinderella ook alweer? Hoe voer je de balletposities uit?

Aanvangstijd: circa 1 uur voor aanvang voorstelling
Kosten: gratis

Ballet in bedrijf

The making of Cinderella

Een kennismaking met de kunstvorm ballet

Hoe creëer je een nieuwe versie van een klassiek sprookjesballet? Hoe kunnen muziek, multimedia-kunst en poppentheater worden samengebracht? In deze cursus van drie avonden ontdekt u van dichtbij hoe choreograaf Christopher Wheeldon met zijn artistieke team een hedendaags ballet maakte op de muziek van Prokofjev.

Data:
maandag 5 november, 26 november en 10 december 2018

Kijk hier voor meer informatie:
The making of Cinderella

 

Podcast Inleiding

Lin van Ellinckhuijsen