Het Nationale Ballet presenteert

Narnia: de leeuw, de heks en de kleerkast

Deze productie was te zien in september 2015

Een ontmoeting tussen twee werelden

Tijdsduur 1:30

Pauzes 1

In het najaar gaat Het Nationale Ballet op tour met een spannend avontuur. In een nieuwe choreografie delen de dansers van de Junior Company het podium met dansers van dansgezelschap ISH.

In het kort

Of je nou pirouettes op je hoofd maakt of op spitzen; je leven draait om dansen. Vanuit die gedachte is het idee ontstaan voor een samenwerking tussen de Junior Company en ISH.

Trailer van Narnia: de leeuw, de heks en de kleerkast

Team and Cast

Concept & regie 
Ernst Meisner & Marco Gerris
Muziek 
Scanner (Robin Rimbaud)
Video 
Aitor Biedma
Licht 
Mike den Ottolander
Kostuums 
Studio Ruim
Supervisie kostuums 
Oliver Haller
Techniek 
Joey Buddenberg,
Marcel Broeders
Hoofd productie 
Romy Hagenaar
Productie assistent 
Jóia de Campos Neto
Regie assistent 
Loraine Pengel
Mr. Tumnus 
Thomas van Damme / Joseph Massarelli
Edmund 
Thomas Krikken
Peter 
Martin ten Kortenaar / Cristiano Principato
Susan 
Nancy Burer / Lisanne Kottenhagen
Lucy 
Riho Sakamoto / Emilie Tassinari
Aslan 
Dietrich Pott / Robert Villedieu
Mrs. MacReady 
Sarada Sarita Keilman
Maugrim de Wolf 
Gil Gomes Leal
Jadis de witte heks 
YuanYuan Zhang / Priscylla Gallo
Dwergen 
Carl Refos & Marnix Lenselink
Bevers 
Raquel Tijsterman & Arnold Put
Father Christmas 
Marnix Lenselink

Creatie

Yes, we can dance

De nieuwe productie volgt op eerdere ‘uitstapjes’ van Het Nationale Ballet naar andere dansvormen. Zo maakte het gezelschap in 2011 de voorstelling Yes, we can dance, onder artistieke coördinatie van Ernst Meisner. ISH werkte hieraan mee, met een wervelend optreden geïnspireerd door Hans van Manens Symphonieën der Nederlanden.

Vanuit eigen kracht

Nu hebben beide choreografen elkaar opnieuw gevonden. Ze gaan een verhalende voorstelling maken, die is geïnspireerd op het boek De leeuw, de heks en de kleerkast, uit de reeks Chronicles of Narnia van de Ierse schrijver C.S. Lewis. De opzet is niet om ‘elkaars stijl eens uit te proberen’; de dansers van de Junior Company en de dansers van ISH willen elkaar juist aanvullen en samen een ‘nieuwe taal’ ontwikkelen. Het wordt een ontmoeting tussen twee werelden.

Choreografie

Marco Gerris (ISH) en Ernst Meisner (Junior Company)

Strijd tussen goed en kwaad

De leeuw, de heks en de kleerkast gaat over vier kinderen, die op bezoek zijn in een groot landhuis. Bij het verstoppertje spelen komen ze in een klerenkast terecht en vandaaruit belanden ze in een spannend bos. In de mysterieuze wereld van Narnia worden ze geconfronteerd met de strijd tussen de legers van 'het goede', aangevoerd door de leeuw Aslan, en de legioenen van 'het kwade' onder leiding van de Witte Tovenares. Net als in alle sprookjes spelen opoffering, machtswellust, verlossing en de overwinning van het goede een grote rol. Marco Gerris en Ernst Meisner geven hier een eigen, hedendaagse draai aan.

 

Muziek

Scanner (Robin Rimbaud) is een Britse componist en geluidskunstenaar. Hoe veelzijdig hij is, laat een kleine greep uit zijn werk meteen zien: naast zijn vernieuwende elektronische muziek en soundscapes, componeerde Scanner onder andere het sound design voor reclamecampagnes van Nike, Chanel en Mercedes Benz. Maar liefst duizend dansers gaven in 2012 een voorstelling op zijn muziek op Trafalgar Square en ook bij de heropening van Het Stedelijk Museum klonk er muziek van Scanner. Scanner werkte samen met sterren als Bryan Ferry, Wayne McGregor, Steve McQueen, Laurie Anderson en Hussein Chalayan en zijn werk was te horen in het MOMA New York, het Centre Pompidou in Parijs en het Tate Modern in Londen. Zijn muziek is te beluisteren via scanner.bandcamp.com. Beluister hier een voorproefje van de muziek van Narnia: scanner.bandcamp.com/album/narnia.

Deze voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt door:

    vr 22 mei Theaterkrant

    ‘De soundscape van de Britse componist en geluidskunstenaar Robin Rimbaud (Scanner) is bijzonder, de videoprojectie van Aitor Biedma is vernuftig en past perfect bij een verhaal met zoveel scenewissels’

    ma 11 mei ★★★★ De Volkskrant

    'Mooie versmelting van ballet en hiphop’

    ma 11 mei ★★★★ Het Parool

    ‘Gerris en Meisner komen bewonderenswaardig ver in hun ambitie om klassieke danstaal en straattaal op een aansprekende manier te combineren’

    ma 11 mei Cleeft.nl

    ‘Hiphop en klassiek ballet versterken elkaar op kunstige wijze in Narnia’