Het Nationale Ballet presenteert

corps

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2013 / 2014

Een groot, klassiek balletgezelschap kan niet functioneren zonder corps de ballet. Dit programma toont daarvan drie imponerende voorbeelden.

In het kort

Solisten kunnen nog zo prachtig dansen; als de dansers die hen omringen niet één in lijn en muzikaliteit zijn, is er niet die alom gevoelde magie. Niet verwonderlijk dat choreografen door de tijd heen zich door deze kracht van de groep hebben laten inspireren en het corps de ballet soms zelfs een hoofdrol toegekend.

Creatie

Michel Fokines Les Sylphides (1907-1909) roept met zijn lange witte tutu’s het Romantische ballet in herinnering, maar is tegelijkertijd een revolutionair werk: voor het eerst vertelde een ballet geen verhaal. Fokine wilde slechts de sfeer en melancholie van Chopins pianocomposities verbeelden. De choreografie kent een centrale figuur, een poëet, maar het is de stilistische eenheid die diens muzen, de sylphides, creëren, die maakt dat dit ballet nog altijd wereldwijd wordt uitgevoerd.

Een totaal ander corps de ballet schittert in Hans van Manens Corps uit 1985: twaalf stoere mannen in korte, zwarte tunieken. Drie vrouwen voegen zich, een voor een, bij hen. Zij zouden, net als de mannen, verschillende personen kunnen symboliseren, maar, met elkaar, ook één persoon. Alban Bergs beklemmende Vioolconcert, waardoor Van Manen zich liet inspireren, wordt in dit programma gespeeld door topvioliste Liza Ferschtman.

Een première voor Nederland en een compleet nieuwe uitdaging voor de dansers van Het Nationale Ballet is Het lichaam van het nationale ballet van Emio Greco | Pieter C. Scholten. Voor de komende jaren is een nauwe samenwerking gepland met dit bijzondere duo dat momenteel de eigentijdse dans in Amsterdam aanvoert en over de hele wereld successen oogst. Met Het lichaam van het nationale ballet geven zij een belangrijke nieuwe impuls aan het klassieke ballet, waarbij de relatie tussen het individuele lichaam en het ‘lichaam’ van de groep centraal staat.

 

Muziek

Alban Berg

    do 23 jan De Volkskrant

    ‘Corps behoort tot Van Manens boeiendste stukken en het is zeker een van zijn intrigerendste’

    do 23 jan Trouw

    'Het openingsgala zit vol huzarenstukjes. Het drieluik Corps is evenwichtig opgebouwd, behalve het meest eigentijdse deel.'

    do 23 jan Theaterkrant.nl

    'Na afloop van een voorstelling van Het Nationale Ballet klinkt het applaus voor een sneeuwvlok of zwaantje lang niet zo hard als voor de prima ballerina. Toch is de staat van het balletgezelschap bij uitstek af te meten aan het balletleger achter de voetlichten. [...] Huidig directeur Ted Brandsen heeft qua techniek de wind er goed onder.'