Het Nationale Ballet presenteert

Best of Balanchine

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2012 / 2013

George Balanchine (1904-1983), de Russisch-Amerikaanse choreograaf en oprichter van het fameuze New York City Ballet, is de grootste dansvernieuwer van de twintigste eeuw. In dit programma ziet u drie gezichten van een choreografisch genie. Een eerbetoon.

In het kort

Meesterwerken van de grootste choreograaf van de 20e eeuw. Ter herdenking van de dertigste sterfdag van de Russisch-Amerikaanse choreograaf en oprichter van het fameuze New York City Ballet eert het gezelschap George Balanchine, de man die meer dan 150 balletten creëerde.

Zijn werk is in stijl en aanpak uiteenlopend, maar altijd zeldzaam muzikaal. Met een ongekende visuele logica én een enorme vrijheid in bewegings-expressie voor de dansers danst Het Nationale Ballet - dat samen met het Ballet de l’Opéra de Paris de grootste Europese schatbewaarder van Balanchines oeuvre is - drie van zijn onbetwiste meesterwerken.

Creatie

Serenade (1934), het eerste ballet dat Balanchine in Amerika maakte, blinkt uit door zijn eenvoud en lyriek, zijn prachtige ruimtelijke patronen en de uitzonderlijke synthese tussen dans en muziek. Hoewel Balanchine tal van voorvallen uit de repetitiestudio in het stuk verwerkte, vertelt het geen verhaal; het ging er de choreograaf vooral om de melodische en ritmische lijnen van Tsjaikovski’s Serenade voor strijkers te verbeelden.

Totaal anders van sfeer is Balanchines Agon (1957), ook wel aangeduid als het ‘computer- of IBM-ballet’. De choreografie, uitgevoerd in eenvoudige repetitiekleding, is tot op het bot ontdaan van enige dramatische ontwikkeling. Alle aandacht is gericht op de pure bewegingsconstructie die – gevoed door de markante ritmes van Stravinsky’s gelijknamige muziek – complex en explosief is en van de dansers een bijna acrobatische virtuositeit vraagt.

Symphony in C (1947), oorspronkelijk gemaakt voor het Ballet de l’Opéra de Paris, toont weer een ‘andere Balanchine’. Met zijn koele schittering, kristalheldere bewegingspatronen en inventieve spitzentechniek verwijst deze publiekfavoriet naar het klassieke, Russische, 19de-eeuwse balletdivertissement. Maar in de pittige, wervelende dansthema’s en het vaak hoge tempo van de choreografie valt duidelijk ook de invloed te herkennen die het Amerikaanse leven op Balanchine had.

In 'Serenade' the viewer will always find new elements to explore’
- The New York Times

‘'Agon' briljant ballet’
- De Volkskrant

'Een feest van danslijnen (...) beheerst, door één adem, één drift (..) een en al dansvervoering’
- Het Parool over Symfonie in C

Deze voorstelling duurt ca. 2 uur en 20 minuten inclusief 2 pauzes.

Muziek

Muzikale begeleidingHolland Symfonia

Muzikale leidingAndrea Quinn

 

serenade

MuziekPjotr Iljitsj Tsjaikovski

 

agon

MuziekIgor Stravinsky

 

symphony in c

MuziekGeorges Bizet