Magazine Op auditie voor de Junior Company
  1. Magazine
  2. Op auditie voor de Junior Company
  • Lenka Boswijk
  • 30 Jul 2018
  • Leestijd: 4 minuten

Op auditie voor de Junior Company

In de grote dansstudio van Het Nationale Ballet staan zo’n vijftig jonge ballerina’s en balletdansers bij elkaar. Beneden in de kleedkamers en de warming-up studio wachten nog eens vijftig jonge dansers zenuwachtig hun beurt af. Je ziet balletpakjes in elke denkbare kleur, nette make-up, opgestoken haren. Een been wordt de lucht ingegooid, de laatste speldjes worden vastgezet, balletsloffen worden uitgetrokken; de zenuwen zijn voelbaar.

Balletmeester Rinat Gizatulin loopt de studio binnen. Na een “Davai Olga!”, begint pianiste Olga Khoziainova ontspannen te spelen; de audities voor de Junior Company van Het Nationale Ballet zijn begonnen.

Vroeg op de zaterdagochtend verzamelen honderd dansers van tussen de 16 en 19 jaar zich bij de artiesteningang. Ze komen uit alle windstreken; er zijn dit jaar opvallend veel Italiaanse en Spaanse dansers, maar ook Rusland, Japan, Canada en de Verenigde Staten zijn vertegenwoordigd.

Sommige dansers komen rechtstreeks met hun rolkoffer van Schiphol vandaan. Wolf Hoeyberghs is echter gewoon op zijn waveboard gekomen; net als enkele andere deelnemers studeert hij om de hoek aan de Nationale Balletacademie. De dansers ogen onzeker en jong, maar tegelijkertijd zeer serieus en vastberaden. Ze hebben een duidelijk doel voor ogen; aangenomen worden in een professioneel balletgezelschap.

Please just show how much you love to dance.

Verdeeld in twee groepen volgen de jonge dansers, voor de ogen van tien juryleden van Het Nationale Ballet, een les van de Russische balletmeester Rinat Gizatulin. Voor de les vraagt een meisje of ze alsjeblieft nog even een flesje water mag halen en vertelt een jongen dat hij bang is in de problemen te komen omdat hij huidkleurige in plaats van zwarte schoentjes heeft meegenomen. Na wat onderling geschuif om uiteindelijk op de juiste volgorde te staan, beginnen de dansers op te warmen.

 

 

Met een flinke dosis humor zet balletmeester Rinat meteen de toon. “Drink water and think about your future! Be nice. I’ll be watching you.” Op de relaxte pianomuziek beginnen de dansers met gespannen gezichten aan de eerste tendu’tjes. Het zijn oefeningen die ze al sinds ze vier jaar oud zijn uitvoeren, maar toch wordt er van de zenuwen af en toe een verkeerde kant opgedraaid.

De juryleden, bestaande uit artistiek directeur van de Junior Company Ernst Meisner, Rachel Beaujean en verschillende balletmeesters, gaan voorin de studio aan een lange, rode tafel zitten. Er zijn ook drie medewerkers van de Nationale Balletacademie aanwezig om talent te spotten.

Artistiek directeur Ted Brandsen komt als laatste binnenlopen. Hij maakt een grap richting de pianiste en legt de dansers meteen uit dat er vandaag slechts enkele contracten zullen worden aangeboden. Zijn afsluitende opmerking “Please just show how much you love to dance.” tovert de eerste glimlachjes tevoorschijn.

Er volgen een aantal pittige oefeningen aan de barre. Vervolgens trekken de meisjes bezweet en routinematig hun spitzen aan, met een schuine blik op de balletmeester die de volgende oefening  aan de jongens uitlegt. Met verschillende combinaties in het midden van de zaal kunnen de dansers hun sprongkracht en pirouettes laten zien. Tijdens de uitleg van de balletmeester zie je wapperende handen en wiebelende hoofdjes; zo markeren zij de oefeningen om deze vervolgens foutloos uit te voeren.

 

De wereld aan de spitzen

Na de lessen komt Ted Brandsen zelf de uitslag vertellen. Hij nodigt vijf dansers uit om bij hem en Ernst op gesprek te komen. Uiteindelijk bieden ze slechts één jongen en één meisje een contract aan, de andere drie zijn reserve. Daarnaast wordt een tiental  dansers uitgenodigd om een jaar te komen studeren aan de Nationale Balletacademie. Op de enkele gelukkige dansers na, zullen de anderen hun weg naar de top elders vervolgen. Snel zullen ze het vliegtuig weer in stappen voor een volgende auditie. Ze zijn jong; de wereld ligt nog aan hun spitzen.

 

Unboxing talent

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met ING. Talent alleen is niet genoeg om de top te bereiken. Doorzettingsvermogen, flexibiliteit en creativiteit zijn minstens zo belangrijk. Bij haar zoektocht naar nieuw talent laat ING zich onder meer inspireren door de Junior Company van Het Nationale Ballet. De Unboxing Talent serie belicht de reis naar de top van talenten in verschillende disciplines.