Magazine Julietta en Lucas zingen in De Nationale Opera Studio
  1. Magazine
  2. Julietta en Lucas zingen in De Nationale Opera Studio
  • Laura Roling
  • 08 Apr 2019
  • Leestijd: 5 minuten

Julietta en Lucas zingen in De Nationale Opera Studio

In september 2018 is De Nationale Opera Studio van start gegaan, een nieuw talentontwikkelingsprogramma voor zes aanstormende operazangers en een repetitor. In de laatste Odeon van het seizoen vertellen de Nederlands-Canadese tenor Lucas van Lierop (30) en de Armeense sopraan Julietta Aleksanyan (23) over hun ervaringen tot nu toe.

Lucas van Lierop heeft Nederlandse roots, vandaar dat De Nationale Opera al voor de oprichting van de Opera Studio op zijn radar stond. Hij auditeerde en kreeg behalve een tweejarig traject bij de Opera Studio ook meteen een rol in de DNO talent-productie van Trouble in Tahiti + Clemency aangeboden.

Voor de Armeense Julietta Aleksanyan lag Amsterdam wat minder voor de hand. “Ik volgde aan het conservatorium van Yerevan een tweejarig masterprogramma, maar ik wilde graag snel weg uit Armenië. Op een dag was ik in een internetcafé op Google aan het zoeken naar operastudio’s. Zo kwam ik bij De Nationale Opera Studio terecht.” Julietta lacht. “Ik dacht eerst dat ik bij een Duits operahuis auditeerde, Dutch en Deutsch bracht me wat in verwarring.”

Rosemary Joshua

Julietta werd ook uitgenodigd voor een auditie bij de operastudio’s in Hamburg en Parijs. Toch koos ze voor Amsterdam. Julietta: “Dat komt door Rosemary Joshua, die de Opera Studio leidt. Ze belde me meteen de dag na mijn auditie om te zeggen dat ze me graag bij de Studio wilde hebben. Ze schetste een heel duidelijk beeld van de dingen waar ze met me aan wilde werken en welke rollen ik zou kunnen zingen. Dat is niet gebruikelijk, zoveel enthousiasme en betrokkenheid vanuit een operahuis.”

Ook bij Lucas van Lierop speelde Rosemary Joshua een belangrijke rol in zijn keuze voor Amsterdam. “Rosemary laat je keihard werken, ze doet geen valse beloftes en is ontzettend betrokken. Ze belt je regelmatig en is bij elke voorstelling. Je weet dat zij het beste met je voorheeft en ik kan blind op haar adviezen vertrouwen.”

 

Julietta Aleksanyan als Bertha in Il barbiere di Siviglia. Foto: Marco Borggreve

Rollen op het podium van Nationale Opera & Ballet

Onderdeel van het Opera Studio-programma is het zingen van kleine rollen in DNO-producties. Voor Julietta Aleksanyan was dat eerder dit seizoen de rol van huishoudster Bertha in Il barbiere di Siviglia in een regie van Lotte de Beer. “Het was heel fijn om met Lotte te werken, ze is heel creatief en het tegenovergestelde van een regisseur die dicteert wat je moet doen.”

Julietta was ook onder de indruk van haar collega’s in Il barbiere. “Het waren allemaal fantastische zangers en je leert er zoveel van om met hen te werken. Wanneer je voluit moet zingen, wanneer je je stem juist moet sparen en ook hoe je op de werkvloer moet communiceren. Ze waren stuk voor stuk ook veel opener en hartelijker dan ik van tevoren had verwacht.”

Lucas van Lierop maakte tijdens het Opera Forward Festival in maart zijn debuut op het grote podium, eerder dan aanvankelijk gepland. “In december kreeg ik te horen dat ik als ‘cover’ van Paul Appleby ingezet zou worden in een van de hoofdrollen van Girls of the Golden West, Joe Cannon. Door andere engagementen kon Paul Appleby niet aanwezig zijn bij de eerste twee repetitieweken. Ook was zijn zwangere vrouw in de speelperiode van Girls uitgerekend. Uiteindelijk heb ik de laatste twee speelbeurten van hem overgenomen.”

De muziek van John Adams lag de jonge tenor vocaal goed. “Het voelde alsof de rol voor mijn stem geschreven was. Tegelijkertijd was het ook behoorlijk moeilijk. Er zitten ontzettend veel maatwisselingen in de muziek, je moet de hele tijd goed blijven tellen. Je kunt op het podium niet vertrouwen op wat je uit de orkestbak hoort.”

Lucas van Lierop in Girls of the Golden West. Foto: Martin Walz

Tannhäuser

Tegelijk met de voorstellingen van Girls of the Golden West liepen de repetities voor Tannhäuser, waarin Lucas de rol van Heinrich der Schreiber zingt. Een aanzienlijk kleinere rol dan Joe, maar dat maakt hem niet zoveel uit. “Iedere dag dat ik hier ben, leer ik iets nieuws. Ik mag in Tannhäuser met Marc Albrecht en Christof Loy werken. De aandacht die Marc Albrecht voor muzikaal detail heeft is indrukwekkend, en Christof Loy brengt het beste naar boven in de zangers waarmee hij werkt. Hij duikt ontzettend diep in de tekst, de muziek en de zanger waar hij mee werkt. Na een uurtje met hem is je interpretatie al heel anders, veel beter dan je zelf wist dat je in je had.”

Dat beaamt Julietta, die in Tannhäuser de rol van schaapsherder zingt. “Christof Loy duikt zo diep met je in je karakter dat je vertolking alleen maar oprecht kan zijn.” Julietta geniet van haar rol in Tannhäuser. “Deze rol past precies bij mijn stem. Dat had ik aanvankelijk niet zo verwacht, bij Wagner denk je toch al snel aan zware stemmen, terwijl die van mij juist licht is. Maar het zorgt voor een dramatisch heel mooi contrast met de rest. Mijn scène is heel verstild en puur.”

Liefde voor opera

Julietta en Lucas hebben ieder een geheel eigen pad afgelegd naar de Opera Studio. Julietta hield al van jongs af aan van zingen en optreden. “Ik ben nooit verlegen geweest op een podium. Gelukkig maar, want mijn eerste zangleraar, die me ontzettend veel geleerd heeft over klassieke muziek, opera en literatuur, liet me ontzettend veel concerten zingen. Als er ergens ook maar een bibliotheek geopend werd of een boek gepresenteerd werd, zorgde hij ervoor dat er ook een concert gegeven werd. Tussen mijn zestiende en mijn achttiende heb ik op die manier meer dan 200 concerten gegeven.”

Ook Lucas hield van jongs af aan van zingen, maar na zijn zangstudie sloeg de twijfel toe. “Het werk lag nou niet bepaald voor het oprapen.” Daarop verhuisde van Lierop voor ruim een jaar naar Taipei voor een studie Chinees, maar het bleef knagen. “Ik wilde het liefst zingen. Ik besloot daarop de toelatingsprocedure in te gaan voor de beste masteropleiding opera die ik kon bedenken, aan Yale University. Ik werd toegelaten, en ben er sindsdien vol voor gegaan.”

Il matrimonio segreto

In juni zingen beide zangers hoofdrollen in Il matrimonio segreto. Allebei zijn ze er op het moment van het interview nog niet heel erg mee bezig. Lucas: “Ik heb de rol van Paolino al in het najaar ingestudeerd. Daarna heb ik de rol weer even opzij gelegd om me te concentreren op Girls of the Golden West en Tannhäuser.”

Ook bij Julietta gaat alle aandacht momenteel uit naar Tannhäuser, terwijl de rol van Carolina al grotendeels is ingestudeerd. Julietta: “Ik kijk wel heel erg uit naar het moment dat we als groep met de repetities gaan beginnen. We hebben binnen de Opera Studio ieder een eigen traject met verschillende producties en rollen afgelegd, en nu komen we weer bij elkaar om ons als groep op een opera te storten waarin we allemaal hoofdrollen zingen. Dat wordt heel erg leuk!.”
 

Dit artikel verscheen in Odeon 114. Portretfoto's van de zangers: Sebastien Galtier

Ook interessant

  • Leestijd: 5 minuten

Cody en Gloria zingen in De Nationale Opera Studio: 'Je krijgt alle vrijheid om je te ontwikkelen'

In september 2018 is De Nationale Opera Studio van start gegaan, een nieuw talentontwikkelingsprogramma voor zes aanstormende operazangers en een repetitor. De Amerikaanse bas-bariton Cody Quattlebaum en de Italiaanse sopraan Gloria Giurgola vertellen over hun ervaringen tot nu toe.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 5 minuten

De Nationale Opera Studio: Polly Leech en Martin Mkhize

In september is De Nationale Opera Studio van start gegaan, een nieuw talentontwikkelingsprogramma voor zes aanstormende operazangers en een repetitor. In dit interview vertellen de Britse mezzosopraan Polly Leech en de Zuid-Afrikaanse bariton Martin Mkhize over hun ervaringen tot nu toe.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 6 minuten

Daniel Kirch zingt Tannhäuser: 'Wagners muziek lonkte me al van jongs af aan'

De Duitse tenor Daniel Kirch zingt de rol van Tannhäuser in de gelijknamige opera. Als kind was hij al betoverd door Wagner. Alleen de opera Tannhäuser mocht hij van zijn ouders niet zien vanwege het bacchanaal op de Venusberg...

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 5 minuten

Grant Gershon over Girls of the Golden West: 'een herkenbare en tijdloze opera

Bestaan ze nog, de operacomponisten van het kaliber Mozart en Verdi? Is de Amerikaan John Adams zo’n man? “Jazeker’’, zegt Grant Gershon. De dirigent plaatst zijn landgenoot zonder aarzelen bij die groep der groten. Een interview over Girls of the Golden West.

  • Opera
  • Longread