Magazine Cody en Gloria zingen in De Nationale Opera Studio: 'Je krijgt alle vrijheid om je te ontwikkelen'
  1. Magazine
  2. Cody en Gloria zingen in De Nationale Opera Studio: 'Je krijgt alle vrijheid om je te ontwikkelen'
  • Laura Roling
  • 11 Mar 2019
  • Leestijd: 5 minuten

Cody en Gloria zingen in De Nationale Opera Studio: 'Je krijgt alle vrijheid om je te ontwikkelen'

In september 2018 is De Nationale Opera Studio van start gegaan, een nieuw talentontwikkelingsprogramma voor zes aanstormende operazangers en een repetitor. De Amerikaanse bas-bariton Cody Quattlebaum en de Italiaanse sopraan Gloria Giurgola vertellen over hun ervaringen tot nu toe.

Gloria Giurgola en Cody Quattlebaum zijn op totaal verschillende manieren bij de Opera Studio terechtgekomen. Cody Quattlebaum had er al een jaar in de Opera Studio in Zürich op zitten, en had besloten zijn tweejarige traject daar vroegtijdig af te breken: “Het was niet de juiste plek voor mij, zowel de stad als het operahuis. ik zat er niet goed in mijn vel, het was te schools voor me.”

Hij was eigenlijk van plan om zijn geluk te beproeven als freelancer, maar toen belde Sophie de Lint, die hij nog uit Zürich kende. “Of ik misschien bij de Opera Studio van DNO zou willen komen.” Aanvankelijk was er wat twijfel. “Maar toen ik begreep dat het een nieuwe Opera Studio betrof, met als insteek dat met iedere individuele zanger een eigen traject bewandeld kan worden, liet ik me overhalen.”

Spijt heeft hij niet. “Ik heb hier heel veel vrijheid om ook externe freelance-opdrachten aan te nemen, en het is natuurlijk fijn om zo nauw gecoacht te worden door Rosemary Joshua. Zij heeft een grote zangcarrière gehad, en zingt nog steeds. Ik heb heel veel aan haar als raadgever op het gebied van rolkeuze en de ontwikkeling van m’n carrière. Ze zit barstensvol inside knowledge.”

Auditie

Bij Gloria Giurgola, die met haar 24 jaar een van de jongere deelnemers aan de Opera Studio is, ging het heel anders. Na haar afstuderen las ze dat er in Amsterdam een Opera Studio gestart zou worden; ze besloot auditie te doen, en met succes.

Gloria heeft het naar haar zin in Amsterdam: “Het tempo ligt hoog en het is hard werken. Het Italiaanse bel canto-repertoire ken ik goed, dat kan ik dromen, maar er is nog zoveel meer dat volstrekt onbekend terrein voor me is. Zo heb ik onder begeleiding van een Duitse taalcoach het duet van Octavian en Sophie uit Der Rosenkavalier ingestudeerd. Ik spreek geen woord Duits, en dit was mijn eerste ervaring met het Duitse repertoire. Ik vond het fantastisch.”

Ook met barokrepertoire krijgt Gloria voor het eerst te maken: “Ik bereid een lunchconcert met aria’s van Händel voor, en dat is technisch nieuw terrein voor me. Samen met Rosemary neem ik de muziek door en werken we aan de haast mitrailleurachtige coloraturen."

Het grote podium

Dat de leden van de Opera Studio meedraaien in een groot internationaal operahuis als DNO is van groot belang. Cody: “In zekere zin is de Opera Studio een simulatie. Op een fijne manier, met veel advies en persoonlijke ondersteuning, leer je meedraaien in het reilen en zeilen van een volwaardig internationaal operahuis. Je staat er middenin.”

Daarom zingen zangers van de Opera Studio waar mogelijk kleine rollen in grote DNO-producties. Voor Gloria had het startschot van de Studio nog nauwelijks geklonken, of ze moest de repetitiestudio’s in voor een kleine rol in Jenůfa. “Dat was behoorlijk moeilijk. Ik had de muziek voorbereid voor mijn komst naar Amsterdam, maar zonder een woord Tsjechisch te spreken. Gelukkig heb ik er hier in huis met een taalcoach aan kunnen werken."

Gloria voegt toe: “Het was een geweldige productie om in te zingen, ik ben ontzettend trots op de nominatie voor de International Opera Award!” Op het moment van het interview wordt Gloria in Floris Vissers Juditha Triumphans ingezet om de horror van oorlog invoelbaar te maken. Vocaal mag ze een kleine solo voor haar rekening nemen. “Ik heb bijna niets te zingen, maar vind het wel een fantastische productie om aan mee te doen, juist omdat ik me als actrice kan ontwikkelen. Dat is ook een heel belangrijk aspect van het operavak.”

Onderdeel van het gezelschap

Voor Cody Quattlebaum moet zijn debuut op het grote podium nog komen op het moment van het interview. Hij zingt in de nieuwe opera Caruso a Cuba. Cody: “Ik zing de rol van Bruno Zirato, Caruso’s assistent, en het is muzikaal erg uitdagend. Het is nieuwe muziek en tijdens het instuderen weet ik totaal nog niet hoe de componist en de dirigent het werk aan zullen gaan pakken. Er gaat heel veel ontstaan in het repetitieproces, pas dan gaat het echt bij elkaar komen."

Een bijzonder moment van de afgelopen periode vond Cody zijn deelname aan de kerstvideo van Nationale Opera & Ballet: “Daarin spelen een balletdanser en ik dat we verliefd worden in de gangen van het operahuis. Ondertussen hoor je mij ‘Have Yourself a Merry Little Christmas’ zingen. Dat was echt een unieke ervaring. En dat was voor mij een moment waarop ik voelde dat ik echt onderdeel ben van De Nationale Opera.”

Opera Studio-productie

Er staan dit seizoen nog verschillende workshops, concerten en kleine rollen bij DNO gepland, maar waar beide zangers in het bijzonder naar uitkijken zijn de grote rollen die ze zullen gaan vertolken in Il matrimonio segreto in juni. Cody: “Dat wordt fantastisch, om met alle zangers van de Opera Studio samen in één productie te zingen.”
 

Dit interview verscheen eerder in Odeon 113. Fotografie: Sebastien Galtier

Ook interessant

  • Leestijd: 5 minuten

De Nationale Opera Studio: Polly Leech en Martin Mkhize

In september is De Nationale Opera Studio van start gegaan, een nieuw talentontwikkelingsprogramma voor zes aanstormende operazangers en een repetitor. In dit interview vertellen de Britse mezzosopraan Polly Leech en de Zuid-Afrikaanse bariton Martin Mkhize over hun ervaringen tot nu toe.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 5 minuten

Micha Hamel over Caruso: 'Hij zat gevangen in zijn sterrenstatus'

Componist Micha Hamel baseerde zich voor zijn opera Caruso a Cuba op de roman Como un mensajero tuyo van de Cubaanse Mayra Montero. De materie greep hem onmiddellijk.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 8 minuten

Interview Floris Visser: 'Vivaldi is een van de meest onderschatte componisten'

De jonge Nederlandse regisseur Floris Visser maakt zijn officiële debuut in de zaal van Nationale Opera & Ballet met Juditha Triumphans, een werk dat hem na aan het hart ligt. ‘Ik kreeg in 2000, toen ik een jaar of 18 was, voor het eerst een opname in handen van Juditha. Al vanaf het openingskoor was ik verkocht.’

  • Opera
  • Longread
  • Luistertijd: 15 minuten

Podcast over Juditha Triumphans

Beluister de podcast over Juditha Triumphans van Antonio Vivaldi. Hierin vertelt Jan Van den Bossche over de herontdekking en herwaardering van Vivaldi in de 20ste eeuw. Ook gaat hij in op de ontstaansgeschiedenis van het oratorium in de context van het Venetiaanse meisjesweeshuis waar Vivaldi aan verbonden was. Ook laat hij enkele muzikale fragmenten horen.

  • Opera
  • Podcast