Speeldata

10-27 jun 2023

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

1:50, incl. 1 pauze

Tickets

n.v.t.

Forsythe Festival

Ode aan een internationale meesterchoreograaf

Als één choreograaf de ontwikkeling van de hedendaagse danskunst heeft beïnvloed en gestuurd, is het William Forsythe wel. De traditionele logica en dynamiek van het ballet zijn door hem stevig op hun kop gezet. Met veel trots presenteert Het Nationale Ballet voor het eerst een programma met drie van zijn meesterwerken: The Vertiginous Thrill of Exactitude, Pas/Parts 2018 en de Nederlandse première van het internationaal bejubelde Blake Works l.

Foto: Marta Syrko

Ode aan een internationale meesterchoreograaf

Verheerlijking én parodie

Het eerste werk, The Vertiginous Thrill of Exactitude, is, zoals de titel al aangeeft, een verheerlijking van de precisie en snelheid van het klassieke ballet, maar tegelijkertijd is het er een parodie op. Op Schuberts Negende Symfonie laten de dansers een wervelwind aan pirouetten en knap allegrowerk zien, alleen doen ze dat met zo’n vaart dat de oorspronkelijke passen nauwelijks nog zichtbaar zijn.

 

Abstracte kunst

Vlak voor Forsythe zich op het choreografisch experiment stortte, creëerde hij in 1999 al een ander meesterwerk voor Ballet de l’Opéra National de Paris: Pas/Parts, dat Het Nationale Ballet nu brengt in een aangepaste versie uit 2018. Het stuk toont in optima forma hoe dansvernieuwer Forsythe de klassieke balletpassen heeft vervormd, opgeknipt en gehergroepeerd tot eigentijdse abstracte kunst. Als in een duizelingwekkende lawine volgen ingenieuze solo’s, duetten, trio’s en groepsdelen elkaar in een verbluffend tempo op.

Blake Works l was het eerste werk waarin Forsythe – na zeventien jaren van choreografisch experiment – terugkeerde naar de klassieke ballettechniek, die ook aan de basis lag van zijn grote successen uit de jaren tachtig en negentig. Bij de wereldpremière in Parijs in 2016 ging het publiek uit zijn dak. In technisch zeer uitdagende, maar vooral ook swingende solo’s, duetten en groepsformaties weerspiegelt de choreografie zeven poëtische nummers van James Blakes album The Colour in Anything.

Credits

The Vertiginous Thrill of Exactitude
Choreografie  William Forsythe
Muziek  Franz Schubert
Kostuumontwerp  Stephen Galloway

Pas/Parts 2018
Choreografie  William Forsythe
Muziek  Thom Willems
Kostuumontwerp  Stephen Galloway

Blake Works l (Nederlandse première) 
Choreografie William Forsythe
Muziek  James Blake
Kostuumontwerp  Dorothee Merg, William Forsythe

Muzikale begeleiding  Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe

In het kader van het Holland Festival

Online programmaboek

Naast het gedrukte programmaboek bieden wij ook online programma-informatie aan bij deze voorstelling. In het online programmaboek krijgt u een kijkje achter de schermen door middel van verdiepende verhalen, artikelen en interviews met de makers en cast.

Trailer Forsythe

Scènebeeld van The Vertiginous Thrill of Exactitude; vijf dansers in groene tutu's

5 redenen om uit te kijken naar Forsythe

Forsythe
Forsythe
Forsythe
Pas/Parts 2018 | Foto: Hans Gerritsen
Pas/Parts 2018 | Foto: Hans Gerritsen
Pas/Parts 2018 | Foto: Hans Gerritsen
Pas/Parts 2018| Foto: Hans Gerritsen
Pas/Parts 2018 | Foto: Hans Gerritsen
Pas/Parts 2018 | Foto: Hans Gerritsen
Pas/Parts 2018| Foto: Hans Gerritsen
Pas/Parts 2018| Foto: Hans Gerritsen
Het Balletorkest

Het Balletorkest

Het Balletorkest beweegt de dans. Dat is de missie van Het Balletorkest. Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse muzikale partner van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. In iedere voorstelling is het orkest op zoek naar inspirerende synergie tussen muziek en dans, om zo een betoverende ervaring te bieden voor het publiek.

Het Balletorkest

Van traditionele balletten tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Zo profileert Het Balletorkest – met Matthew Rowe als chef-dirigent - zich als hét orkest voor de dans in Nederland. Naast de voorstellingen met Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater onderhoudt Het Balletorkest een lange traditie van innovatieve – en prijswinnende - familievoorstellingen. Zo werd Creatures in samenwerking met ISH bekroond met de internationale Young Audiences Music Award, en won de voorstelling Hans & Grietje in samenwerking met Orkater diverse Musical Awards. In deze producties spelen de musici uit het hoofd, zonder dirigent en in kostuums, zodat ze een vanzelfsprekend onderdeel vormen van de voorstelling. In 2022 wordt deze traditie voortgezet met de voorstelling Belle en het Beest die in de Philharmonie Haarlem in première zal gaan. Tot slot werkt Het Balletorkest structureel samen met de Nationale Balletacademie. Deze samenwerking betreft onder meer het muziekcurriculum voor de leerlingen en studenten, bezoeken van studenten aan repetities van het orkest en waar mogelijk het verzorgen van de muziek bij de eindvoorstellingen van de academie. 

Meer over Het Balletorkest

Olga Smirnova tijdens een repetitie voor Blake Works I
Olga Smirnova - repetitie Blake Works I | Foto: Altin Kaftira
James Stout, Yuanyuan Zhang en Constantine Allen tijdens een repetitie voor Pas/Parts 2018
James Stout, Yuanyuan Zhang en Constantine Allen - repetitie Pas/Parts 2018 | Foto: Altin Kaftira
Martin ten Kortenaar tijdens een repetitie voor Pas/Parts 2018
Martin ten Kortenaar - repetitie Pas/Parts 2018 | Foto: Altin Kaftira
Elisabeth Tonev en Daniel Montero Real tijdens een repetitie voor Pas/Parts 2018
Elisabeth Tonev en Daniel Montero Real - repetitie Pas/Parts 2018 | Foto: Altin Kaftira
Daniel Silva en Sho Yamada tijdens een repetitie Pas/Parts 2018
Daniel Silva en Sho Yamada - repetitie Pas/Parts 2018 | Foto: Altin Kaftira
Kira Hilli en William Forsythe tijdens een repetitie The Vertiginous Thrill of Exactitude
Kira Hilli en William Forsythe - repetitie The Vertiginous Thrill of Exactitude | Foto: Altin Kaftira
Timothy van Poucke en Victor Caixeta tijdens een repetitie The Vertiginous Thrill of Exactitude
Timothy van Poucke en Victor Caixeta - repetitie The Vertiginous Thrill of Exactitude | Foto: Altin Kaftira
In de media
Lovende reacties

Humor, schoonheid en vernieuwing: balletvernieuwer William Forsythe biedt het allemaal [...] Kenners kunnen speuren naar citaten uit de ballethistorie maar ook zonder voorkennis is de voorstelling een genot. 

12 juni

Drieluik Forsythe is een schoolvoorbeeld van explosieve kracht.

11 juni

[…]  het hoogtepunt van deze avond: Pas/Parts 2018.

11 juni

Op de knallende, fluitende, brabbelende compositie van Thom Willems jassen de dansers er twintig delen door in wisselende formaties, allemaal even begoochelend door de inventiviteit waarmee de choreograaf het klassieke passenarsenaal naar hedendaagse hand zet. (over Pas/Parts 2018)

28 maart

Forsythe maakt dat wat volkomen logisch lijkt onlogisch, en geeft je er een nieuwe logica voor terug. De esthetische aantrekkingskracht daarvan is groot. (over Pas/Parts 2018)

28 maart

Resultaat is een dansmarathon van solo’s, duetten en trio’s, beladen met poses die steeds weer tot duizelingwekkende constellaties van hoge kicks en atletische heupzwaaien worden gekneed. (over Pas/Parts 2018)

28 maart