Mondkapjes op tijdens het zingen, anderhalve meter afstand houden en de constante dreiging dat alle voorstellingen geannuleerd worden. Hoe repeteer je onder deze omstandigheden voor een internationale opera?  Crazy Days van Sanne Rovers is een documentaire in operastijl over veerkracht, vindingrijkheid en het belang om ook in krankzinnige tijden iets moois te creëren.

 

EEN OPERA DIE DOOR MÓET GAAN

Het is herfst 2020. Vanuit de VS, Armenië, Italië en Moldavië arriveert de cast voor repetities van Le nozze di Figaro van Mozart in het theater van Nationale Opera & Ballet. Eenmaal aan het werk volgen de coronamaatregelen elkaar snel op waardoor onzeker wordt of de geplande voorstellingen door kunnen gaan. Regisseur Sanne Rovers filmde bij De Nationale Opera deze snelkookpan van grootse emoties, bijzondere verhalen, harde beslissingen en fantastische muziek. Zo’n internationale opera wordt drie jaar lang voorbereid door honderden mensen en is al tijden uitverkocht. Zangers en orkestleden hadden al zeven maanden niet meer op het podium gestaan, repetities waren al begonnen, deze opera móest doorgaan. 

Ying Fang
YING FANG | FOTO: CRAZY DAYS, DOCMAKERS

PERSCONFERENTIES EN OPLOPENDE DRUK

Maar de druk op de zangers is groot. Zo zien we Ying Fang (hoofdpersoon Susanna, bruid van Figaro) beeldbellen met haar ouders in China die doodsbang zijn dat ze door publiek geïnfecteerd zal worden. Davide Luciano (in de rol van de Graaf) heeft zijn paniekaanvallen weliswaar onder controle, maar zijn stem lijdt onder de stress. Voor Polly Leech (Cherubino) moet dit roldebuut haar doorbraak worden. De twintiger is onzeker en worstelt met kritiek van de dirigent. En als er dan weer een persconferentie is met aangescherpte maatregelen, een castlid naar huis wordt gestuurd en de bevlogen dirigent dreigt op te stappen, lijkt echt alles verloren.  Temidden van dit stress-crescendo zegt directeur van De Nationale Opera Sophie de Lint: ‘I have never experienced music with such intensity as now.’  Vindt zij op tijd een oplossing?  

 

DOCUMENTAIRE IN OPERASTIJL 

Crazy Days is een documentaire waar de opstuwende dramatiek van een pandemie en de meeslepende muziek van Mozart door elkaar heen bewegen, als ware het een opera zelf. Regisseur Sanne Rovers raakt tijdens het filmen het beeld van het orkestje op de Titanic niet kwijt. ‘Tegelijkertijd was de muziek zo veelomvattend en helend dat ik me realiseerde dat opera in leven moet blijven, zelfs in lockdown.’

Crazy Days (66 min) is een productie van Docmakers in co-productie met AVROTROS, met steun van het Nederlands Filmfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunsten, Fonds 21 en VSBfonds. Distributie via Cinema Delicatessen. 

Bekijk de trailer

Crazy Days

Regisseur Sanne Rovers in gesprek over Crazy Days

Jan Mom spreekt documentairemaker Sanne Rovers over haar film Crazy Days op het Nederlands Film Festival 2021.

Crazy Days
GRANDE FINALE | FOTO: CRAZY DAYS, DOCMAKERS

LE NOZZE DI FIGARO (DE BRUILOFT VAN FIGARO)

Le nozze di Figaro is een komische opera van Mozart. De ondertitel luidt ‘a crazy day’. Want de dag dat Susanna en Figaro gaan trouwen is bezaaid met intriges, vermommingen en dubbele bodems. Niemand weet waar hij of zij staat, en iedereen is onzeker over de toekomst. De parallellen naar de huidige coronatijd zijn niet moeilijk voor te stellen. Zo krijgt een opera uit 1786 actuele ankers. 

 

DE NATIONALE OPERA

De Nationale Opera creëert en voert al decennia muziekdramatische kunst op, daarbij de focus leggend op kwaliteit, diversiteit en innovatie. Dit uit zich in een nieuwe benadering van operaklassiekers, het herontdekken van zelden gespeeld repertoire en het creëren van nieuwe opera’s. De Nationale Opera maakt betoverende voorstellingen die raken en inspireren en al vele jaren nationale en internationale faam bezorgen.