Speeldata

10-29 mei 2022

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

3:30, incl. 1 pauze

Tickets

n.v.t.

Anna Bolena

Seizoen 23/24: het laatste deel van de trilogie: Roberto Devereux!

Na Anna Bolena en Maria Stuardazal van 18 april tot 6 mei 2024 het derde en laatste deel van de Tudor-trilogie te zien zijn in Nationale Opera & Ballet: Roberto Devereux

Info & tickets
 

Anna Bolena: de prijs van de kroon
‘Succes, Triomf, Delirium!’ – klonk het uitzinnige publiek in 1830 bij de première van Anna Bolena in Milaan. De opera over het lot van de Engelse koningin zorgde voor een van de indrukwekkendste momenten uit de carrière van belcantocomponist Donizetti. Hij vertaalde in zijn prachtige, melodieuze muziek het historische gegeven naar een wereld van intense emoties en weet ons als geen ander nog steeds diep te raken.

De prijs van de kroon

Anna Bolena heeft het leven van Anna Boleyn, de moeder van koningin Elizabeth I, tot onderwerp. Zij is de tweede vrouw van Hendrik VIII en wordt door hem aan de kant geschoven voor zijn nieuwe minnares Jane Seymour. Het is een opera over macht, passie, eer en kwetsbaarheid met dodelijke gevolgen en dat alles in een woelig tijdperk.

 

Aftrap van de trilogie

De regisseur Jetske Mijnssen, een van Nederlands toptalenten in de internationale operaregie en winnaar van de ‘Grand Prix de la Critique’ in 2016, debuteert bij De Nationale Opera. De muzikale leiding is in handen van de Italiaanse dirigent Enrique Mazzola, de nieuwe chef-dirigent van de Chicago Lyric Opera. Hij wordt wereldwijd erkend als de belcantospecialist bij uitstek en leidt in Amsterdam het Nederlands Kamerorkest.

Voor deze productie is een geweldige cast aangetrokken, met grote stemmen en sterke theaterpersoonlijkheden. De fantastische Letse sopraan Marina Rebeka, die als een van de weinigen ter wereld alledrie de Donizetti-koninginnen kan vertolken, zingt de rol van Anna Bolena.

Voorstellingsinformatie

Libretto  Felice Romani

Muzikale leiding  Enrique Mazzola
Regie  Jetske Mijnssen
Decor  Ben Baur
Kostuums  Klaus Bruns
Licht  Cor van den Brink
Choreografie  Lillian Stillwell
Dramaturgie  Luc Joosten

Enrico VIII  Adrian Sâmpetrean
Anna Bolena  Marina Rebeka
Giovanna Seymour  Raffaella Lupinacci
Lord Riccardo Percy  Ismael Jordi
Lord Rochefort  Frederik Bergman **
Smeton  Cecilia Molinari
Signor Hervey  Ian Castro*

* De Nationale Opera Studio
** Alumni De Nationale Opera Studio

Dansers  
Alaaeddin Baker, Suzanne de Bekker, Alina Fejzo, Sho Nakasatomi,  Renzo Popolizio, Ismael Del Valle Espinosa, Carolina Verra, Demi Wals, Facundo Ebenegger (reserve), Marta Bianchi (reserve) 

Kinderfiguratie
Mila Gelders, Yara Swaab 

Orkest  Nederlands Kamerorkest
Koor  Koor van De Nationale Opera
Koordirigent  Klaas-Jan de Groot

Coproductie met Palau de les Arts Reina Sofia (Valencia) en Teatro di San Carlo (Napels)

Lyrische tragedie in twee bedrijven (1830)
Gezongen in het Italiaans

In de media
Lovende reacties

Zelden de zaal zo in bijval zien exploderen als na het slotakkoord ... Gaat dat zien, gaat dat horen.

11 mei

Brandpunt is Marina Rebeka in de titelrol. Haar sopraan is strak, stralend en sportief, haar podiumaanwezigheid ongelooflijk krachtig.

11 mei

Een uiterst genuanceerde en geserreerde regie van Jetske Mijnssen ... Met veelzeggende details tuigt Mijnssen haar enscenering psychologisch op, en het werkt fantastisch.

11 mei

Marina Rebeka haar techniek is verbluffend en naar haar romige stem kun je urenlang blijven luisteren. Zij is de gedroomde belcanto-diva.

11 mei

De uitvoering van deze gecompliceerde opera is van een overweldigende, maar heel ingetogen schoonheid ... Enrique Mazzola laat het Nederlands Kamerorkest nu eens donderen, dan weer heel fijnzinnig en zacht fluisteren.

11 mei
Anna Bolena teaser
Anna Bolena's famous aria
Explaining belcanto
Al dolce guidami
Nederlands Kamerorkest

Nederlands Kamerorkest

Al ruim 30 jaar is het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest de primaire orkestpartner van De Nationale Opera. Het wordt gerekend tot de beste operaorkesten ter wereld. Het Concertgebouw in Amsterdam is het vaste hoofdpodium voor de concerten van het orkest. Naast de programma’s met chef-dirigent Lorenzo Viotti en Gordan Nikolić (muzikaal leider van het Nederlands Kamerorkest) wordt samengewerkt met internationaal gerenommeerde gastdirigenten en -solisten en met vertegenwoordigers van een nieuwe generatie topmusici.

© Anne van Kooij

Nederlands Kamerorkest

Het orkest maakt klassieke muziek bereikbaar voor iedereen die ervoor open staat. Op talloze avontuurlijke en ongebruikelijke podia brengt het orkest via muziek mensen samen en zorgt zo voor de mooiste muziekervaring voor zowel klassieke fijnproevers als nieuwe luisteraars. Met zijn gastvrije thuiszaal, de NedPhO-Koepel in de Amsterdamse Indische buurt, staat het orkest midden in de samenleving. In seizoen 2021-2022 speelt het Nederlands Philharmonisch Orkest de openingsproductie Der Zwerg en de DNO-producties Missa in tempore belliLa traviata, de wereldpremière Eurydice – Die Liebenden, blind en Tosca. Het Nederlands Kamerorkest zal te horen zijn in Don Giovanni en Anna Bolena.

Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin
Scènebeeld Anna Bolena | © Ben van Duin

Anna Bolena - Podcast

Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin
Repetitie Anna Bolena | Marina Rebeka en Adrian Sâmpetrean | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin | Raffaella Lupinacci
Repetitie Anna Bolena | Raffaella Lupinacci | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin
Repetitie Anna Bolena | Raffaella Lupinacci en Marina Rebeka | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin
Repetitie Anna Bolena | Ian Matthew Castro | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin
Repetitie Anna Bolena | Ismael Jordi, Adrian Sâmpetrean en Marina Rebeka | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin
Repetitie Anna Bolena | Ismael Jordi en Marina Rebeka | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin
Repetitie Anna Bolena | Marina Rebeka | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin
Repetitie Anna Bolena | Adrian Sâmpetrean | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin
Repetitie Anna Bolena | Marina Rebeka en Raffaella Lupinacci | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin | Marina Rebeka en Ismael Jordi
Repetitie Anna Bolena | Marina Rebeka en Ismael Jordi | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin |
Repetitie Anna Bolena | Adrian Sâmpetrean en Raffaella Lupinacci | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin
Repetitie Anna Bolena | Regisseur Jetske Mijnssen en Ismael Jordi | © Ben van Duin
Rehearsal Anna Bolena | © Ben van Duin
Repetitie Anna Bolena | dirigent Enrique Mazzola en regisseur Jetske Mijnssen | © Ben van Duin

De Nationale Opera Studio wordt mogelijk gemaakt door

Opera & ballet online

Nooit genoeg van opera? Ontdek meer dan 2.584 uur aan:

  • aria's en operafragmenten
  • achter de schermen video's
  • interviews & artikelen
NOB visual