Kirill Serebrennikov
Ira Polyarnaya

Avontuur, verbeelding, magie

Kirill Serebrennikov regisseert Der Freischütz

Kirill Serebrennikov is geen onbesproken regisseur. Zijn kritische houding tegenover de Russische annexatiepolitiek van de Krim en zijn openlijke steun aan de Russische LGBTQ-community, werden door velen gezien als de oorzaak voor zijn aanhouding onder het mom van verduistering van subsidiegelden in zijn theater. Hij werd voor het gerecht gebracht, onder huisarrest geplaatst en kreeg een voorwaardelijke straf, met het verbod Rusland te verlaten.

Toch bleef hij, met het vertrouwen en de steun van de Europese theaters, opera’s regisseren op afstand. Afgelopen seizoen realiseerde hij nog, met de hulp van assistenten en camera’s, een erg gewaardeerde nieuwe Parsifal voor de Wiener Staatsoper.

‘Mijn Freischütz gaat over de betovering van de muziek’

“Een avontuurlijk project als dit is alleen mogelijk in de beste omstandigheden en wanneer de partners elkaar vertrouwen”, zegt Serebrennikov. “Mijn Freischütz gaat niet zozeer over jagers en kogels, maar over de betovering van de muziek. Het woud, dat zo’n centrale rol speelt in deze opera, is meer dan alleen een verzameling bomen of natuur, voor mij is het ook een klank – woud en orkest zijn één. Een woud van instrumenten en een woud van klank.”

“Ik wil laten horen hoe dit woud leeft: hoe de verschillende orkestgroepen elkaar afwisselen, hoe de klankkleuren zich vermengen. De magie van deze opera is voor mij de magie van de muziek. Ik wil het publiek laten zien hoe die magie tot stand komt. En wie is er in deze gedachte meer verwant aan de duivel dan de dirigent: hij is het die de klanken samenbrengt, controleert, in zijn macht heeft. De zangers zoeken in dit woud hun weg, hun eigen stem in die massieve orkestklank. Het orkest speelt de hoofdrol – het zit niet verscholen in de orkestbak, maar is op een charismatische manier aanwezig.”

Als we hem vragen naar zijn ervaringen met Nederland en Amsterdam, lacht hij ondeugend en klinkt zijn antwoord als een bekend avontuur dat vele jongeren beleven in de stad: “Ik heb Amsterdam meermaals bezocht. De stad was steeds een avontuur voor mij. Eens kocht ik een pak magic mushrooms, ging ergens onder een molen liggen en nam een stukje van een paddenstoel. Maar er gebeurde niets – en dus besloot ik het hele pak op te eten. Daarna bleef ik – ik geloof drie dagen – onder die molen liggen… De molen bleef draaien, maar het voelde alsof ik rond de molen bleef vliegen.” Avontuur, verbeelding en magie – het is een combinatie die ook centraal zal staan in zijn Freischütz.

 

Kirill Serebrennikov

Kirill Serebrernnikov is een veelzijdig kunstenaar. Hij regisseert theater, opera, film en televisie en ontwerpt ook zijn eigen kostuums en decors. Hij heeft gewerkt in operahuizen in heel Europa, waaronder Zürich, Hamburg, Wenen, Stuttgart en Berlijn. Zijn films werden vertoond op het festival van Cannes.