Veelgestelde vragen

Vind hier de antwoorden op uw vragen over:

Uw bezoek

Waar kan ik Nationale Opera & Ballet vinden?

Hoe u zo gemakkelijk mogelijk naar ons theater reist, leest u op de pagina bereikbaarheid.

Waar is wat?

De hoofdingang en de kassa vindt u op Amstel 1, aan de waterkant van het Waterlooplein.

De garderobe vindt u, na binnenkomst aan uw linkerhand op de begane grond.

De inleidingen worden gegeven in de Odeonzaal. De ingang bevindt zich tussen de garderobes op de begane grond.

Het dinerarrangement wordt verzorgd aan de rechterkant van het 2e balkon.

Toiletten vindt u tussen de garderobes op de begane grond. Op zaalniveau en op het 1e en 2e balkon vindt u de toiletten aan de rechterkant van de foyer.

De winkel treft u aan vooraan op zaalniveau.

De Vriendenbalie vindt u op zaalniveau in het midden.

Placering

De zaal is opgedeeld in drie niveau’s: zaalniveau, 1e balkon en 2e balkon. Plaatsen met oneven nummers bevinden zich op elk niveau aan de linkerkant van de zaal (ingang “Oneven”), plaatsen met even nummers bevinden zich aan de rechterkant van de zaal (ingang “Even”).

Hoe verloopt een voorstelling?

De hoofdingang gaat een uur voor aanvang van de voorstelling open. Bij de hoofdingang wordt uw plaatskaart gescand. In het geval van een korting wordt u gevraagd om uw kortingspas.

U kunt uw jas gratis afgeven bij onze garderobe en tot aan de voorstelling in onze foyer plaatsnemen, een drankje drinken of bijvoorbeeld een bezoek brengen aan onze winkel. De inleiding in de Odeonzaal (ingang tussen de garderobes op de begane grond) is gratis en start 45 minuten voor aanvang van de voorstelling. Deze duurt circa 30 minuten en geeft u achtergrondinformatie over de voorstelling.

Circa 15 minuten voor aanvang gaan de zaaldeuren open en kunt u naar uw plaats in de zaal gaan. Circa 10 minuten voor aanvang klinkt de gong, wat het teken is om plaats te gaan nemen in de zaal. Na aanvang van de voorstelling sluiten de zaaldeuren en is het niet meer mogelijk de zaal te betreden. Houd hier rekening mee als u tijdens de voorstelling de zaal verlaat i.v.m. bijvoorbeeld toiletbezoek. U zult moeten wachten tot na een pauze met het weer plaatsnemen in de zaal.

In de pauze is het gebruikelijk dat  u de zaal verlaat en naar de foyer gaat. De pauze(s) duren, afhankelijk van de voorstelling, circa 20-30 minuten. Circa 10 minuten voor het einde van de pauze klinkt opnieuw de gong en verzoeken wij u uw plaatsen in te nemen. Bij het verlaten van het theater kunt u uw jas ophalen bij onze garderobe. Dikwijls is er - bij een gelijktijdige uitloop van alle bezoekers - even wat drukte bij de garderobe, maar de rijen worden doorgaans snel weggewerkt. Via de hoofdingang en de zijdeuren kunt u het theater verlaten.

Pauzebestellingen, drankjes staan voor u klaar in de pauze
Bij elke bar kunt u voor aanvang van de voorstelling alvast 'pauzedrankjes' bestellen. Ze staan dan in de pauze voor u klaar. Dat scheelt wachten in de rij.

Nagenieten
De foyer is na afloop van elke voorstelling geopend, zodat u nog kunt nagenieten en napraten. De bar bij de hoofdingang is tot dertig minuten na afloop van de voorstelling geopend. Daar kunt u onder het genot van een drankje napraten.

Is er een dresscode?

Nee, u bepaalt zelf welke kleding u draagt wanneer u ons theater bezoekt. Ons publiek is gemêleerd en bestaat uit cultuurminnaars van jong tot oud en afkomstig uit uiteenlopende doelgroepen. Trek iets aan waar u zich prettig bij voelt. Bij een Gala is er - om de feestvreugde te verhogen - vaak wel een dresscode. Dit staat dan vermeld op de pagina voor de desbetreffende voorstelling. Mocht u twijfelen, neem dan gerust contact op met de Kassa: 020 6 255 455.

Schermen

In de foyer hangen op meerdere plaatsen schermen waarop u actuele informatie, achtergrondinformatie bij de voorstellingen en video's kunt vinden.

Garderobe gratis en verplicht

Het gebruik van de garderobe is gratis voor bezoekers. Het is uit veiligheidsoverwegingen niet toegestaan uw jas, tas en (hand-) bagage mee te nemen naar de zaal.Wij verzoeken u daarom deze af te geven bij de garderobe. In bijzondere gevallen waarin de algemene veiligheid dit redelijkerwijze vereist, kan Nationale Opera & Ballet inzage verlangen in de door u meegevoerde (hand-) bagage. Indien het noodzakelijk wordt geacht, kan speciaal daarvoor opgeleid en getraind personeel u bovendien verzoeken mee te werken aan een veiligheidsfouillering.

Wat als ik te laat ben?

Na aanvang van de voorstelling sluiten de deuren van de zaal en is het niet meer toegestaan deze te betreden. Nationale Opera & Ballet kiest hiervoor opdat de zittende bezoekers tijdens de voorstelling niet gestoord behoeven te worden. Bezoekers die te laat zijn, kunnen de voorstelling in de foyer volgen op schermen. Bij voorstellingen met een pauze kunnen zij na de pauze alsnog plaatsnemen in de zaal.

Kinderen

Voor kleine kinderen zijn er stoelverhogers af te halen bij de garderobe.
Kijk op deze pagina voor overige faciliteiten voor jonge bezoekers: kinderen&families

Let op: het is niet toegestaan en bovendien gevaarlijk voor kinderen om op het podium te klimmen.

Is er een poster of dvd van een voorstelling verkrijgbaar?

Onze winkel (vooraan in de foyer op zaalniveau of online) verkoopt diverse artikelen waaronder posters, programmaboeken en cd's en dvd's. Niet alle producties zijn echter op cd of dvd verkrijgbaar.
Bezoek de webshop.

Welke dansers zullen optreden?

Bij balletvoorstellingen worden de rollen door meerdere dansers vertolkt. Zodra bekend is wie er wanneer danst, is de rolbezetting vaak te vinden bij de betreffende balletvoorstelling online. De bezetting staat ook vermeld in het blauwe programmaboekje dat gratis verkrijgbaar is in de foyer. In de regel is deze bezetting een week voor de premièredatum bekend. Let wel: de bezetting is tot op het laatste moment onder voorbehoud.

Gratis blauwe programmaboekje

Het gratis blauwe programmaboekje bij de voorstelling geeft u algemene informatie. Onder andere kunt u hierin de rolbezetting en een korte samenvatting van het verhaal vinden. Het boekje ligt voor u klaar op diverse plaatsen in de foyer, onder meer bij de kassa, de garderobe en bij de informatiebalies bij de hoofdingang. Mocht u zich nog wat meer willen verdiepen in de voorstelling dan kunt u naast dit gratis programmaboekje een prachtig souvenirboek van de voorstelling kopen bij de winkel of bij de informatiebalie. Hierin vindt u, naast diverse achtergrondartikelen, ook interessant beeldmateriaal.

Eten en drinken

Kan ik in de foyer van Nationale Opera & Ballet iets eten? Of zijn er goede restaurants in de buurt? Kijk op deze pagina voor meer informatie: eten en drinken. Het dinerarrangement bij De Nationale Opera vindt plaats voor aanvang van de voorstelling, aan de rechterkant op het 2e balkon in de foyer.

Mag ik zelf eten of drinken meenemen?

Nee, u mag geen zelf meegebrachte etens- en drinkwaren nuttigen in Nationale Opera & Ballet.

Mag ik foto's of video's maken tijdens de voorstelling?

Het is niet toegestaan om foto- of audiovisuele opnames te maken in de zaal van Nationale Opera & Ballet. Enige uitzondering is het slotapplaus, hier is het wel toegestaan.

Kan ik met pinpas betalen?

Het is mogelijk om aan de bar, in de winkel en bij de kassa zowel met PINpas (ook contactloos) als met contant geld te betalen.

Kan ik het theater bezoeken met een rolstoel?

Zeker! We hebben speciale rolstoelplekken in de zaal. Lees hier meer.

Hoe kan ik het verhaal volgen bij de opera?

Alle operavoorstellingen van De Nationale Opera hebben zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige boventiteling. Daarnaast zijn er luxe programmaboeken te koop met het volledige libretto.

Kan ik korting krijgen op kaarten?

Nationale Opera & Ballet geeft korting op de toegangsprijs bij het tonen van een CJP, Stadspas Amsterdam of een Cultuurkaart. Voor studenten geldt een last minute toegangsprijs van € 15 (ook online via operaballet.nl), vanaf 13.00 uur op de dag van de voorstelling. Let op: bij de hoofdingang wordt gevraagd naar uw kortingskaart of studentenpas.

Waar vind ik de huisregels/bezoekersvoorwaarden?

Onze huisregels/bezoekersvoorwaarden zijn hier te vinden.

Kaarten

Hoe en waar kan ik kaarten kopen?

Informatie over losse kaartverkoop aan de kassa en online, abonnementen en reeksen, betaalwijzen, kortingen, de ruilservice, de zaalplattegrond, inleidingen bij voorstellingen en de webshop vind u hier.

Is het mogelijk om kaarten te bemachtigen voor een uitverkochte voorstelling?

Misschien kunt u toch bij de voorstelling aanwezig zijn! Vanaf één uur voor aanvang zijn aan de Kassa volgnummers verkrijgbaar. Alle niet afgehaalde kaarten worden vanaf een half uur voor aanvang verkocht, maximaal twee kaarten per persoon, in volgorde van opkomst.

Hoe kan ik kaarten kopen via de website?

Op deze pagina vindt u in een paar stappen uitgelegd hoe het online kopen van kaarten in zijn werk gaat: online kaartverkoop stap voor stap.

Kan ik kaarten met korting kopen?

Alles over kortingen vindt u op deze pagina: kortingen.

Kan ik mijn kaarten met een cadeaubon betalen?

Wij accepteren verschillende betaalmethodes, waaronder sommige cadeaubonnen. Kijk hier voor meer informatie: betaalgemak.

Randprogrammering en andere activiteiten

Wat organiseren jullie voor kinderen?

Behoorlijk wat! Familie-inleidingen, Kinderstudio, Kinderkorenfestival, ... . Kijk hier voor informatie en nog meer activiteiten: kinderen&families. Of meldt u aan voor de familienieuwsbrief.

Zijn er rondleidingen door het theater?

Zeer zeker, u kunt bij ons voor én achter de schermen kijken. Hier vindt u informatie over de diverse rondleidingen.

Zijn er mogelijkheden tot verdieping of participatie?

Jazeker en die komen er alleen maar meer. Kijk hier voor de mogelijkheden: verdieping en participatie

Kan ik een ruimte afhuren in Nationale Opera & Ballet?

Er zijn diverse mogelijkheden voor uw evenement. Kijk hiervoor op de volgende pagina: evenementen

Ik ben docent. Wat organiseert u voor mijn leerlingen?

Te veel om op te noemen. Hiervoor verwijzen we u graag naar de pagina onderwijs.

Hoe word ik Vriend?

Wij waarderen uw vriendschap enorm! Wilt u meer informatie over aanmelding of over bijvoorbeeld de activiteiten voor Vrienden, kijk dan op de volgende pagina: vriendensites

Hoe blijf ik op de hoogte van nieuws omtrent Nationale Opera & Ballet?

Nationale Opera & Ballet verstuurt met enige regelmaat een nieuwsbrief. Ook kunt u op de hoogte blijven via social media.

Overig

Waar kan ik Nationale Opera & Ballet vinden?

Kijk voor het adres en voor de wijze waarop u het gemakkelijkst naar het theater reist op de pagina bereikbaarheid.

Kan ik ruimte afhuren in Nationale Opera & Ballet?

Er zijn diverse mogelijkheden voor uw evenement. Kijk hiervoor op de volgende pagina: uw evenement

Ik ben docent. Wat organiseert u voor mijn leerlingen?

Te veel om op te noemen. Hiervoor verwijzen we u graag naar de pagina onderwijs.

Hoe word ik Vriend?

Weet dat u meer dan welkom bent! Voor meer informatie en/of aanmelding, kijk op de volgende pagina: vriendensites

Welke browser word geadviseerd voor deze site?

De website is het best te bekijken met een recente versie van Chrome, Firefox of Safari; gebruikt u een Windows-PC, dan kunt u natuurlijk ook Internet Explorer gebruiken.

Welke videoplayer heb ik nodig om de video’s op deze site te bekijken?

Wanneer u een moderne browser gebruikt (zie voorgaande vraag), dan kunt u de video's ook bekijken zonder gebruik te maken van een Flash-plugin. Gebruikt u een andere browser, dan is het wellicht nodig om de Flash-plugin te installeren. Om de video’s te bekijken met Internet Explorer dient u minimaal te beschikken over versie 8.

Hoe blijf ik op de hoogte van nieuws omtrent Nationale Opera & Ballet?

Nationale Opera & Ballet verstuurt met enige regelmaat een nieuwsbrief. Ook kunt u op de hoogte blijven via social media.

Waar vind ik de bezoekersvoorwaarden?

Onze bezoekersvoorwaarden zijn te vinden op de pagina: plan uw bezoek

Staat uw vraag er niet bij? Gebruik dan het contactformulier. Wij beantwoorden uw vraag dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vijf werkdagen.