Staande ovatie voor Rigoletto

Dinsdag 9 mei ging Rigoletto in première in Nationale Opera & Ballet. Trouw geeft vijf sterren en van NRC, Het Parool en Theaterkrant krijgt de opera er vier. Vooral de cast wordt uitbundig geprezen. 
 
Trouw *****
‘Een beklemmende Rigoletto van krankzinnige schoonheid.’
 
‘Wie zijn Rigoletto als lauw opgewarmde prak opgediend wil krijgen, is bij De Nationale Opera aan het verkeerde adres.’
‘Er waren in de zaal zat Verdi-liefhebbers die zich hadden laten meevoeren door Michieletto’s ontroerende visie, door zijn krachtige beelden en door zijn sterke personenregie.’
 
‘En wat een geluk dat Carlo Rizzi in de bak staat waar hij het Nederlands Philharmonisch orkest met Italiaanse gloed laat spelen.’
 
‘Krankzinnig goede enscenering, waarin met een stralende topcast alles op zijn plek valt.’
 
NRC ****
‘Bij De Nationale Opera brengt de jonge Italiaanse regisseur Damiano Michieletto Verdi’s revolutionaire opera Rigoletto als flashback in het gekkenhuis. De productie is overtuigend en intelligent, en er wordt geweldig in gezongen.’
 
‘Michieletto’s regieconcept is intelligent, origineel en consequent. Het kwam hem na de première te staan op een klein handjevol boe-roepers, maar ook zij zullen moeten erkennen dat Michieletto’s aanpak berust op een respectvolle analyse van partituur en libretto.’
 
‘Hoewel het concept doorwrocht is, oogt de productie – een klinisch lege, mintgroene ziekenzaal –rustig. Daardoor ervaar je Michieletto’s ingrepen nergens als te ingrijpend en kan veel aandacht uitgaan naar de tweede krachtmotor van de voorstelling: de geweldige cast, bomvol droomdebuten.’
 
‘Dirigent Carlo Rizzi, voor DNO een betrouwbaar Verdi-veteraan, leidt het Nederlands Philharmonisch Orkest met heldere hand, waardoor vrijwel alle lastige ensembles vocaal en orkestraal strak onder elkaar staan en het prachtige, messcherp zingende mannenkoor maximaal indruk kan maken („Zitti, zitti”). Het succes was ovationeel.’
 
 
Het Parool ****
‘Michieletto en zijn team werden na afloop van de première gisteravond in Nationale Opera & Ballet onthaald op bravo- en boegeroep en beide partijen hadden recht van spreken. Want Michieletto koos voor een vaker beproefd regieconcept. Hij liet Rigoletto vanuit een krankzinnigengesticht de dramatische geschiedenis van zijn dochter herbeleven.’ 
 
‘Dat er boven deze recensie toch 4 sterren staan, komt door het Nederlands Philharmonisch Orkest dat onder Carlo Rizzi prachtig speelt, maar vooral door de ronduit geweldige cast, die zo goed is dat het eigenlijk geen bal meer uitmaakt wat er op het podium allemaal gebeurt.’
 
‘Bariton Luca Salsi is een even rauwe als magistrale Rigoletto, die na de aangrijpende smeekbede pietà, signori, pietà in de aria Cortigiani vil razza dannata een langdurig open boekje kreeg. Heel goed is ook Lisette Oropesa als Gilda, met als hoogtepunt natuurlijk de aria Caro nome. Wat een prachtige stem! Zij wordt zeker een ster. Voortreffelijk zijn ook Saimir Pirgu als de hertog en Rafal Siwek als de moordenaar Sparafucile.’
 
 
Theaterkrant ***
‘Zelden waren de meningen over een regieconcept van een opera zo verdeeld bij De Nationale Opera: voor- en tegenstanders scandeerden om het hardst bij de opkomst van regisseur Damiano Michieletto. En voor beide opvattingen valt eigenlijk wel iets te zeggen, want de Rigoletto van Michieletto is even interessant als stroef.’
 
‘Met een dirigent als Carlo Rizzi voor het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Koor van de Nederlandse Opera en een flink aantal uitstekende solisten wordt het in elk geval muzikaal een feestje. Rizzi kent deze partituur als zijn broekzak. Onder zijn leiding schittert en straalt de muziek dan ook tot in de kleinste details en krijgt de partituur een indringende dramatische en emotionele lading.’
 
‘Zo’n dreamteam staat er ook op het podium met bariton Luca Salsi als Rigoletto en Lisette Oropesa als Gilda. Oropesa bracht op de premiere haar aria ‘Caro nome’ met een zoetgevooisd en zilverzacht timbre: het werd een muzikaal hoogtepunt waarin tekstuitdrukking en muzikale virtuositeit op geheel natuurlijke wijze samenvloeiden.’
 
‘Maar de echte ster van deze Rigoletto was Rigoletto zelf. Wat een stem! Wat een acteur! Salsi heeft precies het juiste muzikale en theatrale dna voor deze rol. Hij liet horen dat Verdi zingen niets te maken heeft met fortissimo’s, maar juist met intimiteit en kwetsbaarheid. Ik durf gerust te stellen dat ik deze rol nog nooit zo ontroerend, zo veroverend en geloofwaardig heb gehoord en gezien. Met zijn gouden bariton, een stem vol kleur en nuance, veroverde hij het Amsterdamse publiek en werd hij na afloop terecht bedolven onder een minutenlang ovationeel applaus.’
 
Lees hier meer over deze productie.