Pers prijst legendarische Salome

‘Bij De Nationale Opera ligt de standaard hoog, maar echt legendarische producties blijven een zeldzaamheid. En toch is dat de juiste term voor Strauss’ Salome in de tijdloze, bloederige, uitgebeende regie van Ivo van Hove. Omdat elk detail veelzeggend is. Omdat het Concertgebouworkest Strauss broeierig laat gloeien. En omdat er magistraal wordt gezongen, onder andere door een Salome (Malin Byström) volgens Strauss’ ideaal: fragiele femme fatale met Wagner-stem.’ NRC geeft Salome vijf sterren. De pers is unaniem enthousiast over Salome, nog te zien in Nationale Opera & Ballet t/m 5 juli in het kader van het Holland Festival.
 
 
NRC *****
 
  • ‘Nu al legendarische Salome’
  • ‘Bij De Nationale Opera ligt de standaard hoog, maar echt legendarische producties blijven een zeldzaamheid. En toch is dat de juiste term voor Strauss’ Salome in de tijdloze, bloederige, uitgebeende regie van Ivo van Hove. Omdat elk detail veelzeggend is. Omdat het Concertgebouworkest Strauss broeierig laat gloeien. En omdat er magistraal wordt gezongen, o.a. door een Salome (Malin Byström) volgens Strauss’ ideaal: fragiele femme fatale met Wagner-stem.’
  • ‘[…] de Zweedse sopraan Malin Byström (1973) zong Salome nooit eerder, maar ze maakt hier een droomdebuut.’
  • ‘Ivo van Hove, in zijn vierde productie voor De Nationale Opera, brengt Salome als een tijdloos Coming of Age-verhaal.’
Trouw *****
 
  • ‘De Italiaanse maestro (Daniele Gatti) ontpopt zich als sublieme sluipmoordenaar die zijn zevenmijlslaarzen heeft thuisgelaten en op zachtlederen mocassins stilletjes door de partituur schuifelt. Dat doet hij met zijn eigen supersonische Concertgebouworkest, dat hem op de voet volgt als een dure Maserati waarvan het gaspedaal nooit helemaal ingetrapt wordt.'
  • ‘Ze (Malin Byström) pakt dat wonderbaarlijk goed uit. Ze zingt hier haar eerste Salome en Gatti draagt haar op handen naar dat verbluffende einde. Vocaal en theatraal is Byström de gedroomde Salome.’
  • ‘Vocaal gaat alle aandacht uit naar Byström, en zo hoort het ook. Maar Lance Ryan is als Herodes een waardige tegenspeler (…)’
  • ‘En zo hebben het Holland Festival en De Nationale Opera er een legendarische voorstelling voor de archieven bij. Het is de tweede festivalvoltreffer van Gatti, die drie jaar geleden van Verdi’s ‘Falstaff’ al net zo’n sublieme belevenis maakte.’
Noordhollands Dagblad
 
  • ‘De toneelman Van Hove toont het verhaal zonder opsmuk en laat zijn zangers voluit acteren. Steunend op een toneeltekst van Oscar Wilde is dat juist wat zo’n opera nodig heeft.’
  • ‘In die rol van dat meisje (Salome) verricht de Zweedse Malin Byström een wonder. (…) Geweigerd door Jochanaan en begeerd door anderen speelt ze haar troef uit. Ze zal dansen, mits ze het hoofd van Jochanaan krijgt. Met haar stem verricht Byström dan wonderen en dan volgt ook nog die dans.’
  • ‘Het Concertgebouworkest dat ook nu hoorbaar Strauss in de genen heeft, liet tot dan toe in prachtig samenspel met de zangers horen wat niet kan worden gezongen of getoond.’
  • ‘Na de wat steriel ogende ‘Salomé’ van regisseur Kupfer en de ‘liederlijke’ van Konwitschny, valt bij de Nationale Opera met deze productie van Van Hove werkelijk alles perfect op zijn plaats.’
 
Volkskrant ***** (orkest) **** (cast en regie)
 
  • ‘De fantasie prikkelen doet Van Hove zeker. Vooral in de scène waarin Salome danst voor haar stiefvader Herodes (de uitstekend zingende Lance Ryan). Terwijl Byström teder en soms ontwapenend onbeholpen danst, is op de achterwand een filmprojectie te zien waaruit je op kunt maken aan wie Salome eigenlijk denkt.’
  • ‘Byström, die haar roldebuut maakt, doet het meer dan verdienstelijk en goed als je bedenkt dat de rol loodzwaar is. (...) Jammer is dat zij sommige sleutelpassages, bijvoorbeeld die waarin Salome herhaalt dat zij Jochanaans hoofd wil, wel erg weinig nadruk geeft. Zoiets kan de komende weken nog groeien. En wie maalt er überhaupt om? ‘In de orkestbak zit het Koninklijk Concertgebouworkest dat wordt aangevoerd door Daniele Gatti. En deze Salome zou weleens de beste samenwerking tot nu toe kunnen zijn tussen het orkest en de nieuwe chefdirigent. Zelden laat een dirigent de vleugels van de worgengel zo ruisen.’
  • ‘Alleen al door deze orkestrale bijdrage is deze productie er een die je niet mag missen.’
 
Theaterkrant *****
 
  • ‘Er is geen twijfel mogelijk: deze nieuwe productie van De Nationale Opera gaat een blijvertje worden en zal hopelijk nog vele malen een reprise beleven. Het is een productie waarmee De Nationale Opera aan het einde van dit theaterseizoen laat zien wat voor enorme kwaliteitslag het gezelschap in de periode Pierre Audi (1988-2018) heeft doorgemaakt. Deze Salome (de vierde regie van toneelregisseur Ivo van Hove bij De Nationale Opera) kan zich meten met het beste wat er momenteel in de internationale operahuizen te zien en te horen is. Superlatieven schieten te kort. Alles klopt in deze enscenering: zowel muzikaal als theatraal. Het is een enscenering die in alle opzichten recht doet aan de psychologische, maar ook poëtische kracht van dit werk.’
  • ‘Fenomenaal waren ook de prestaties van de solisten. Wat een perfecte cast bracht De Nationale Opera hier op het podium bijeen!’
  • ‘Kortom, een Salome om nooit meer te vergeten en vooral te gaan zien.’
  • ‘Sopraan Malin Byström (Salome) debuteerde in Amsterdam met een stem die groots klonk in de kleinste details. Het was juist de kwetsbaarheid en niet zozeer de gewelddadige krankzinnigheid, die bij dit personage nogal eens wordt uitvergroot, waarmee Byström haar rol zowel vocaal als theatraal een grote zeggingskracht en geloofwaardigheid gaf. Minstens zo imposant was Doris Soffel als de ‘bitchy’ echtgenote van Herodes (Lance Ryan) en ‘tattoo-boy’ Evgeny Nikitin als Jochanaan.’
Parool ***
 
  • ‘(…) in de orkestbak laat het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Daniele Gatti het muzikale vuur hoog oplaaien.’
  • ‘Van Hove en zijn vaste decorman Jan Versweyveld geven de toeschouwer met hun onvergetelijke polyinterpretabele slotbeeld een snoeiharde klap voor de kop: als de achtergrondwand zich opent, zien we een wereld die aan puin ligt. Denk aan een land in het Midden-Oosten, of zie het als een angstaanjagende ondergangsmetafoor, die fel contrasteert met de rijkdom, de machtswellust, wraak, egomanie en de liefdeloze decadentie in de voorafgaande scènes.’
Bachtrack ****
 
  • ‘With clarity and elegance Van Hove depicts the total downfall of a dysfunctional family. He is faithful to the libretto and illuminates it with telling details.’
Operamagazine
 
  • ‘DNO revancheert zich met nieuwe Salome’
  • ‘Het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Daniele Gatti vervulde een glansrol in deze voorstelling. Wat zij lieten klinken, was Richard Strauss op zijn best. Prachtig als zulke dingen samenkomen: Strauss’ grootste meesterwerk laten spelen door één van de grootste orkesten ter wereld. Alleen al daarom is het bezoek aan deze Salome absoluut ‘Pflicht’ voor elke operaliefhebber.’
Financial Times
5 sterren
  • ‘A Salome to die for at Dutch National Opera’
  • ‘Ivo van Hove’s production uses understatement to formidable effect’
  • ‘This is a classic Salome, with the Royal Concertgebouw Orchestra in the pit lending such force and polish to the whole that if you are not feeling bilious by the end, you are probably wearing noise-cancelling headphones. Daniele Gatti, the orchestra’s new chief conductor, brings a surprising degree of refinement and polish to the whole.’
  • ‘If you were going to see just one Salome in your life, this would be a good choice.’

 

Buitenlandse (niet Engelstalige) pers
Corriere della sera 

  • ‘Gatti seduce Amsterdam con il fascino di <<Salome>>’
  • ‘Al profeta Jonachaan, benché dissanguato, la testa resterá sul collo, e questo finale di perverse lussuria trattenuta é l’unico neo di una serata trionfale. Standing ovation per Daniele Gatti: Salome è la sua prima opera come chief director del Concertgebouw di Amsterdam.’
  • ‘Uno spettacolo  scenicamente nudo, affidato alla recitazione, impostato dal regista Ivo van Hove come una tragedia greca. Nella danza dei sette veli immagini in bianco e nero proiettano il desiderio di Salome, che balla nuda con la sua vittima, mentre tutti gli altri, ballerina e cast, danzano in modo grottesco perché grottesco è il contesto.’ Questa <<doppiezza>> di tonalità e atonalità si ritrova nel tessuto teatrale dei personaggi, I colori orchestrali accompagnano la loro evoluzione.’
Operaclick
  • ‘Misuratissima ed elegantissima, come tutto il teatro di van Hove, del resto, questa Salome si distingue più per quello che non è che per quello che è, più per il non detto che per il detto: sullo sfondo di un incontro politico al quale sembrano partecipare militari, politici e autorità religiose, si svolge il dramma, quasi borghese, di una famiglia disfunzionale, nella quale non ci sono né mostri né personaggi isterici.’
  • ‘Daniele Gatti. Alla testa di una stupefacente Orchestra del Concertgebouw, il direttore italiano,  alla testa dell’orchestra olandese di cui è da poco divenuto direttore musicale  succedendo a Mariss Jansons, regala una lettura musicalmente magnifica, tutta improntata ad una scoperta liricità, caratterizzata da tempi larghi e sonorità suffusissime, in un crescendo di tensione teatrale magistralmente calibrato.’
  • ‘Eccellente, poi, il cast: Malin Byström, al debutto nel ruolo, tratteggia ovviamente una Salome liricissima ma di grande sensualità: vocalmente la parte le sta un po’ larga, soprattutto nelle frequenti discese nel registro grave, ma a parte questo il personaggio mi pare molto ben delineato e sostenuto da un canto di alta scuola. Splendido l’Herodes di Lance Ryan che fortunatamente risolve il personaggio cantando e non recitando; Doris Soffel è ancora una volta una Herodes insinuante, perfettamente padrona di un ruolo frequentato moltissimo e del quale è evidente l’approfondimento maturato in anni di carriera. Evgeny Nikitin non manca mai di impressionare sulla scena, ed il suo è un Jochanaan è carismatico ma non particolarmente interessante dal punto di vista vocale. Ottimi tutti i comprimari, con una menzione particolare al Narraboth di Peter Sonn.’
Lees hier meer over deze productie.