home home
home home
Home
Home De Nationale Opera presenteert

Les contes d’Hoffmann Jacques Offenbach (1819-1880)

Start verkoop 06 feb 12:00

Dronkemansroes van een dichter

Tijdsduur 3:50

Pauzes 2

Van Jacques Offenbach

Taal Frans

Boventitels Nederlands en Engels

Les Contes d’Hoffmann is een ‘opéra fantastique’ waarin de romantische dichter Hoffmann in een dronkemansroes de belangrijke vrouwen uit zijn leven bovenhaalt. Werkelijkheid en fantasie lopen in dit meesterwerk in elkaar over.

In het kort

Les Contes d’Hoffmann stond al lang op het verlanglijstje van De Nationale Opera. De titelrol vereist een tenor van uitzonderlijke klasse, die gevonden is in de persoon van John Osborn. Deze opera biedt de zeldzame kans om meerdere ‘leading ladies’ in één productie te presenteren. Een zeer populair gedeelte in Les Contes d’Hoffmann is ‘Belle nuit, ô nuit d’amour’, het sensuele duet dat de dames Nicklausse en Giulietta in een Venetiaanse gondel zingen. Vele jaren na Offenbachs dood zijn er nieuwe delen van de partituur ontdekt, die de mogelijkheid bieden keuzes te maken.

Achtergrond

Qua genre is Les Contes d’Hoffmann een ‘opéra comique’, dat wil zeggen dat er naast overwegend gezongen teksten ook wordt gesproken. De Nationale Opera maakt op basis van de beschikbare middelen een eigen versie.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Carlo Rizzi
Regie 
Tobias Kratzer
Decor en kostuums 
Rainer Sellmaier
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Orkest 
Rotterdams Philharmonisch Orkest
Koor 
Koor van De Nationale Opera
Instudering 
Ching-Lien Wu
Stella 
Maartje Rammeloo
Olympia 
Nina Minasyan
Antonia 
Ermonela Jaho
Giulietta 
Christine Rice
La Muse/Nicklausse 
Paula Murrihy
Hoffmann 
John Osborn
Lindorf/Coppelius/Le docteur Miracle/Le capitaine Dapertutto 
Erwin Schrott
Spalanzani 
Rodolphe Briand
Crespel/Maître Luther 
Paul Gay
Peter Schlémil 
François Lis
Andrès/Cochenille/Frantz/Pittichinaccio 
Sunnyboy Dladla
Nathanaël 
Mark Omvlee
Hermann 
Guillaume Antoine
Wilhelm 
Alexander de Jong - in het kader van DNO talent

Creatie

Carlo Rizzi leidt het Rotterdams Philharmonisch Orkest. John Osborn (meest recent Arnold Melcthal Guillaume Tell en titelrol Benvenuto Cellini) is Hoffmann. Met verlangen hebben velen uitgekeken naar het DNO-debuut van Erwin Schrott, die de ‘Vier booswichten’ vertolkt. Stella, Olympia, Antonia en Giulietta worden in onze versie van Les Contes d’Hoffmann door vier verschillende sopranen gezongen.

Na zijn debuut aan het Münchner Akademietheater (Die sieben Todsünden, 2006) maakte de jonge Duitse regisseur Tobias Kratzer een indrukwekkende carrière, met hoogtepunten als Rigoletto (Graz), Così fan tutte (Bayerische Staatsoper), Der Rosenkavalier en Tannhäuser (Bremen), Die Csárdásfurstin (Klagenfurt) en Die Meistersinger von Nürnberg (Karlsruhe). In 2019 volgt een nieuwe Tannhäuser in Bayreuth.

Holland Festival productie

Muziek

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat tot de wereldtop behoort, onderscheidt zich door de intensiteit van zijn concerten, de kleurrijke klank en de gedurfde manier waarop het zijn publiek benadert. Het Rotterdams Philharmonisch werd opgericht in 1918. Chef-dirigent is Yannick Nézet-Séguin. Recente DNO-producties: Death in Venice, Faust, Benvenuto Cellini en Prins Igor. In 2018 speelt het Rotterdams Philharmonisch Orkest Les contes d'Hoffmann.

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe.

    di 07 feb Trouw over John Osborn in Benvenuto Cellini, 2015

    ‘Fraai van toon en frasering met geen enkele moeite in de hoogte en een fantastische adembeheersing.’

    di 07 feb Place de l’Opéra John Osborn Guillaume Tell, 2013

    ‘Het was nog fraaier, nog verfijnder, nog indrukwekkender dan tijdens zijn vorige optredens. Zijn stem lijkt voller en rijker te zijn geworden en het vocale hooggebergte – zijn thuis – weet hij met nog meer gemak en overtuiging te beklimmen.'