home home
home home
Home
Home De Nationale Opera presenteert

Das Floss der Medusa Hans Werner Henze (1926-2012)

Start verkoop 19 sep 12:00

Een tijdloos requiem

Tijdsduur 1:10

Van Hans Werner Henze

Taal Duits

Boventitels Nederlands en Engels

Das Floss der Medusa is een tijdloos requiem voor de vergeten slachtoffers van de onverschilligheid van de bevoorrechten.

Romeo Castellucci, één van de meest radicale theatermakers van onze tijd, zet zijn tanden in dit recalcitrante werk, waarmee het Opera Forward Festival 2018 van start gaat.

In het kort

Met Das Floß der Medusa veroorzaakte de Duitse componist Hans Werner Henze in 1968 een enorm schandaal. De première van dit oratorium werd vlak voor aanvang door de politie met harde hand tot een halt geroepen, na de rel die was ontstaan in de zaal toen daar een grote afbeelding van Che Guevara werd uitgerold. Gelukkig waren er opnamen van repetities gemaakt die de Norddeutscher Rundfunk kon uitzenden. De uiteindelijke première vond pas in 1971 in Wenen plaats. In 1990 maakte Henze een nieuwe versie van Das Floß der Medusa.

 

VERHAAL

Das Floß der Medusa vertelt het verhaal van het Franse fregat Méduse, dat in 1816 schipbreuk leed op de zandbanken bij Mauritanië. De Franse regering liet de 150 slachtoffers aan hun lot over. Deze schandelijke episode uit de geschiedenis is vereeuwigd in het enorme schilderij Le radeau de la Méduse van Théodore Géricault.

Achtergrond

Na de oorlog kon Hans Werner Henze (1926-2012) zijn muziekstudie weer oppakken. In zijn werk stelde hij herkenbare menselijke gevoelens centraal, met een sterk maatschappelijke betrokkenheid. Hij keerde zich af van het opkomende serialisme en werd vooral bekend als componist van neoromantisch werk met grote lyrische kwaliteit. Zijn Vijfde Symfonie (1963) maakte hij in opdracht van de New York Philharmonic, met Leonard Bernstein als dirigent.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Ingo Metzmacher
Regie, decor, kostuums en licht 
Romeo Castellucci
Dramaturgie 
Piersandra di Matteo
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor 
Koor van De Nationale Opera
Instudering 
Ching-Lien Wu
Kinderkoor 
Nieuw Amsterdams Kinderkoor
Instudering 
Caro Kindt
La Mort 
Lenneke Ruiten
Jean-Charles 
Bo Skovhus
Charon 
Dale Duesing

Creatie

Regisseur Romeo Castellucci, die tevens decor, kostuums en licht voor zijn rekening neemt, benadrukt de actualiteit van het stuk, nu in onze tijd zo veel vluchtelingen op wrakke vaartuigen omkomen in de golven van de Middellandse Zee. Het oratorium maakt gebruik van een groot orkest, een spreker, een sopraan, een bariton, en een machtig koor dat als collectieve massa stem geeft aan doodsvisioenen. Voor de muzikale leiding van deze productie is Ingo Metzmacher (na het succes van Chovansjtsjina) opnieuw te gast bij DNO. Das Floß der Medusa heeft slechts drie solisten: La Mort (Lenneke Ruiten), de zeeman Jean-Charles (Bo Skovhus) en Charon (spreekrol, nnb).

 

Muziek

Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Ingo Metzmacher

Nederlands Philharmonisch Orkest
Het Nederlands Philharmonisch Orkest is, samen met het Nederlands Kamerorkest, sinds 1985 vaste orkestpartner van De Nationale Opera en wordt internationaal gerekend tot de beste operaorkesten. Ieder seizoen speelt het orkest het merendeel van de operaproducties in Nationale Opera & Ballet. Het Nederlands Philharmonisch Orkest verzorgt in Het Concertgebouw een veelzijdige concertprogrammering en speelt daarnaast in andere Nederlandse concertzalen en op buitenlandse podia en festivals. Marc Albrecht is chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest als De Nationale Opera. In de afgelopen seizoenen boekte het Nederlands Philharmonisch Orkest bij De Nationale Opera door publiek en (internationale) pers bejubelde successen met onder meer de opera’s Gurre-Lieder, Lohengrin, Der Rosenkavalier, Il Trovatore en Hänsel und Gretel. Voor de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber ontving het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht in december 2014 een Edison. Het Nederlands Philharmonisch Orkest brengt klassieke muziek ook bij mensen voor wie een bezoek aan een concertzaal niet vanzelfsprekend is. Musici trekken eropuit naar klaslokalen om kinderen te laten ervaren hoe leuk het is om een instrument te bespelen en naar klassieke muziek te luisteren. De musici delen hun liefde en passie voor muziek met jong en oud ook buiten de klassieke concertzalen zoals op festivals, scholen en in ziekenhuizen. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe.

    ma 06 feb The New York Times, 2016

    “Ik wil geen sentimenteel werk maken – dat haat ik – sentimentaliteit is de keerzijde van cynisme. Mijn werk gaat over mensen, die gewond zijn of geraakt maar die altijd een zekere schoonheid hebben.” - Romeo Castellucci