In het kort

In Manon Lescaut, Puccini’s eerste opera over een tragische heldin, gaat Manon ten onder aan het conflict tussen haar liefde voor een arme student en haar verlangen naar een hogere sociale positie. Net als Eva-Maria Westbroek staat regisseuse Andrea Breth erom bekend dat ze een personage volledig uitdiept. Zij laat Manon - voordat zij sterft - terugblikken op haar leven in de verzengende hitte van een Amerikaanse woestijn.

Bekijk hier de trailer van Manon Lescaut.
Luister naar de aria Sola, perduta, abbandonata door Eva-Maria Westbroek als Manon Lescaut.
Kijk op een bijzondere manier (360°) mee naar de opbouw van het decor van Manon Lescaut.

Het verhaal

Een mooie zomeravond. Op een groot plein bij een herberg flaneren studenten, burgers, volkse lieden, meisjes en soldaten. Sommigen staan te kletsen, anderen zitten aan tafeltjes te drinken en te kaarten. Edmondo, een student, doet zijn best om zijn gezelschap een madrigaal te laten zingen, maar de nodige concentratie is ver te zoeken. De studenten begroeten hun vriend, de jonge edelman Renato des Grieux, die aanvankelijk niet van plan is zich bij hen te voegen, ondanks Edmondo’s uitnodiging. Als de anderen hem vragen of hij soms liefdesverdriet heeft, ontkent Des Grieux dit en flirt spottend met een groep meisjes. Edmondo en de studenten juichen Des Grieux toe en samen met de meisjes en burgers besluiten zij er een jolige avond van te maken.

Lees het hele verhaal

Eva-Maria Westbroek

sopraan

Eva-Maria Westbroek is uitgegroeid tot een wereldberoemde en alom gewaardeerde sopraan. Zij heeft aan vrijwel alle grote operahuizen en -festivals ter wereld gezongen, waaronder de festivals van Bayreuth en Aix-en-Provence, ROH Covent Garden, Opéra national de Paris, The Met New York, Wiener Staatsoper, Deutsche Oper Berlin, Teatro alla Scala, Semperoper Dresden en de Bayerische Staatsoper.

Andrea Breth

Regisseur

ANDREA BRETH is een van de belangrijkste regisseurs van het Duitse toneel. Regieopdrachten voerden haar naar Heidelberg, Bremen, Wiesbaden, Hamburg, Berlijn, Zürich en Freiburg. Van 1992-1997 was zij artistiek leider van de Schaubühne in Berlijn.

Alexander Joel

Dirigent

ALEXANDER JOEL studeerde orkestdirectie aan het Vienna Conservatory of Music. Van 2001 tot 2007 was Joel Eerste Kapelmeester bij de Deutsche Oper am Rhein. Als chef-dirigent was hij vervolgens van 2007 tot 2014 verbonden aan het Staatstheater en Staatsorchester Braunschweig.

Achtergrond

Voor Puccini betekende de doorbraak van Manon Lescaut, waarmee een nieuwe impuls werd gegeven aan de ontwikkeling van de Italiaanse opera, ook zijn eigen doorbraak. Nadat Verdi zich van het toneel had teruggetrokken, leek deze op een dood spoor te zijn geraakt. Niet alleen in Milaan werd Manon Lescaut - Puccini’s derde opera - in 1893 een triomf, snel daarna volgden Londen, New York, Parijs en Wenen.

Tragische vrouwenfiguren
In Manon Lescaut vindt Puccini definitief zijn eigen, onvervalst Italiaanse stijl. Het titelpersonage is de eerste van de tragische vrouwenfiguren die hij ook in latere werken met zoveel liefde zou benaderen: Mimì, Cio-Cio-San, Tosca, Liù, ... Manon past niet in de preutse maatschappij die haar omringt. Ze gaat ten onder aan het conflict tussen haar gevoelens voor de arme student Des Grieux en haar verlangen naar een hogere sociale positie. Puccini: ‘Ik hou van die zielen die voelen zoals wij, die van hoop en illusie bestaan, die nu eens juichen van vreugde, dan weer huilen van verdriet.’

Hallucinaties
In de roman van Abbé Prévost die aan het libretto ten grondslag ligt, vertelt Manons geliefde Des Grieux het verhaal. Regisseur Andrea Breth echter laat Manon zelf terugblikken op haar leven. Uitgangspunt voor Breths Manon Lescaut is het overlijden van Manon in een Amerikaanse woestijn. Op het laatst herinnert ze zich, al hallucinerend, belangrijke momenten uit haar leven.