In het kort

Madrigalen is een reprise van de productie uit 2007. Pierre Audi regisseert opnieuw een cast van jonge zangers en Christophe Rousset dirigeert zijn orkest Les Talens Lyriques. De voorstellingen vinden plaats in het Decoratelier van Nationale Opera & Ballet in Amsterdam-Zuidoost.

Het toneelbeeld wordt gedomineerd door een stalen kunstwerk van Jannis Kounellis. Aan de zijkant zit het barokensemble Les Talens Lyriques, onder de bevlogen leiding van Christoph Rousset; op de grond ligt enkel zand en hier en daar een rotsblok. 

Bekijk hier de trailer van Madrigalen.
Luister mee naar deze prachtige aria uit Il Ballo Delle Ingrate met Nikki Treurniet als Una delle Ingrate

Achtergrond

Il ballo delle Ingrate - wereldpremière 1608, Mantua
Lamento d’Arianna - wereldpremière 1608, Mantua
Il combattimento di Tancredi e Clorinda - wereldpremière 1624, Venetië

Madrigalen
Van Arianna is alleen het Lamento bewaard gebleven, waarin de Kretenzische koningsdochter haar verlangen naar de dood bezingt als haar geliefde Theseus haar verlaten heeft. Il ballo delle Ingrate en Il combattimento di Tancredi e Clorinda maken beide deel uit van het Achtste Madrigalenboek. Ook in deze werken is de dood het centrale thema: in een dans laten vrouwen die al gestorven zijn zien wat de levenden te wachten staat als ze zich tegen de kunsten van Amor verzetten. Il combattimento toont de zinloosheid van elke oorlog of strijd. In een tweegevecht doodt Tancredi een vermeende vijand, die zijn geliefde Clorinda blijkt te zijn.

Locatie Decoratelier

Adres: Kollenbergweg 1, Amsterdam-Zuidoost

Bereikbaarheid: parkeren in de buurt van het Decoratelier is gratis, maar indien er tegelijkertijd grote evenementen in de Arena of de Heineken Music Hall zijn, is het aan te raden gebruik te maken van het openbaar vervoer (metrohalte Bijlmer-Arena) of van valet parking Weparc. Bekijk hier hoe u het Decoratelier par auto of openbaar vervoer bereikt:

bereikbaarheid

Het Decoratelier van De Nationale Opera in Zuidoost, hét huis van ambachten, vormt een prachtige industriële locatie voor Madrigalen. De voorstelling vindt plaats in een ruimte die even groot is als het toneel, inclusief montagetoren van 21 meter hoog. In een opslagruimte is een ontvangsthal gecreëerd, inclusief garderobe, kassa en publieksvoorzieningen. Lokaal kunstenaarscollectief, Heesterveld Creative Community, stelt kunstwerken in de ruimte tentoon. “Het Decoratelier is een huis van ambachten”, vertelt hoofd Decoratelier Rudolf Hauser.

Lees het interview

 

Rondleiding of inleiding

Rondleiding
Vanaf drie kwartier voor aanvang van de voorstelling heeft u de mogelijkheid een route te lopen door het Decoratelier. Een unieke gelegenheid voor een kijkje achter de schermen in de verschillende ateliers! Zowel medewerkers als informatieborden geven uitleg over de functie van de ruimtes en over hetgeen er te zien is. De looproute duurt ongeveer 20 minuten. Houd bij de start van deze route rekening met de aanvangstijd van de voorstelling. Het advies luidt dan ook niet later dan een half uur voor de aanvangstijd aan deze looproute te beginnen. 

Inleiding
Ook is er de mogelijkheid om vanaf drie kwartier voor aanvang een inleiding op Madrigalen bij te wonen in een van de ateliers. Hier krijgt u meer achtergrondinformatie over deze productie.

U kunt zelf kiezen bij welk onderdeel u aansluit. Reserveren vooraf is voor beide niet nodig.

 

Kaarten voor Madrigalen koopt u online, bij de Kassa van Nationale Opera & Ballet of een uur voor aanvang van de voorstelling bij de kassa in het Decoratelier. Voor deze voorstelling geldt dat u na aanvang niet meer de zaal in kunt.  

Let op, u kunt in het Decoratelier alleen pinnen, dat geldt voor kaarten, maar ook voor uw eventuele drankje of versnapering.

 

 

Monteverdi-jaar

Op 15 mei 2017 is het precies 450 jaar geleden dat Claudio Monteverdi werd geboren in het Italiaanse Cremona. Wereldwijd krijgt zijn werk daarom extra aandacht. Bij De Nationale Opera worden zowel zijn Mariavespers als de Madrigalen uitgevoerd.

Benieuwd naar de repetities van Madrigalen? Bekijk dan deze video!

Pierre Audi

Directeur en regisseur

PIERRE AUDI (regie) werd in 1988 artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Met ingang van 1 januari 2013 is hij directeur van De Nationale Opera. In de vijfentwintig jaar dat hij leiding geeft aan De Nationale Opera en voorganger De Nederlandse Opera, is een van zijn verdiensten dat hij Nederland een eigen operatraditie heeft gegeven. Visie en durf is de combinatie die hem respect bracht, in Nederland en ver daarbuiten. Als directeur én als regisseur.

Christophe Rousset

dirigent

Christophe Rousset studeerde klavecimbel aan de Schola Cantorum van Parijs en aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Rousset wordt gedreven door een passie voor het vocale repertoire en stichtte in 1991 zijn eigen ensemble, Les Talens Lyriques, waarmee hij het Italiaanse en Franse barokrepertoire exploreert.

Verhalen

Il ballo delle Ingrate - I
Amore en Venere komen aan bij de ingang naar de onderwereld. Amore gaat alleen verder: hij wil namens Venere de dodengod Plutone vragen een paar ondankbare dames (Ingrate) uit de hel heel even op aarde te laten vertoeven. Zij bevinden zich in de onderwereld omdat ze bij leven de liefde hebben weerstaan. Venere spreekt de dames in het publiek toe dat ze de liefde vooral niet moeten afwijzen, en Plutone valt haar bij. Venere haalt hem over een paar Ingrate tijdelijk vrij te laten en Plutone roept dezen op tot de dans. De Ingrate moeten terug naar de onderwereld. Enkele zingen een ontroerend afscheid en waarschuwen dat men hun voorbeeld niet moet volgen.

Lamento d´Arianna - II
De Kretenzische prinses Arianna heeft de Griekse held Teseo met een list geholpen de Minotaurus te verslaan. Als zijn aanstaande bruid met hem op weg naar Athene, wordt Arianna door de ontrouwe Teseo achtergelaten op het eiland Naxos. Zij beweent haar lot en verlangt te sterven, nu ze voor hem haar vaderland heeft verlaten. Het ene moment vervloekt zij Teseo, het andere moment geeft ze uitdrukking aan de liefde die ze nog steeds voor hem voelt. Zo vergaat het wie te zeer liefheeft en te goed van vertrouwen is...

Il combattimento di Tancredi e Clorinda - III

Verteld wordt hoe de kruisridder Tancredi in een hevig gevecht gewikkeld raakt met een onbekende Saraceen. Na een korte onderbreking om uit te rusten vraagt Tancredi zijn tegenstander naar diens naam, waarop deze ontwijkend maar uitdagend antwoordt. Woedend hervatten beiden de strijd en Tancredi weet de vreemdeling dodelijk te treffen. Met zijn laatste krachten vraagt deze de kruisridder hem te dopen. Als Tancredi de helm van de overwonnene opent om hem het sacrament toe te dienen, ziet hij het gezicht van de stervende Clorinda, zijn geliefde.