In het kort

Regisseur Stefan Herheim visualiseert heel verrassend hoe - onder het verhaal over goklust en liefde vandaan - het voor Tsaikovski onzegbare van zijn homoseksualiteit en passie vanuit de muziek opborrelt. Tegenover het geleefde spel staat zijn ver- en gespeelde leven.

Deze aangrijpende operaklassieker, al sinds de wereldpremière een publiekssucces, vormt een van de hoogtepunten van het Holland Festival!

Bekijk hier de trailer van Pique dame.
Wie werken er aan de pruiken van Pique dame? Wat komt er allemaal bij kijken? Ontdek het in deze video.

Achtergrond

Het verhaal in een notendop
Hoofdpersoon Hermann zet bij het gokken alles in, denkend dat hij een geheime formule kent waarmee hij niet kan verliezen bij het kaarten. Het tegendeel blijkt waar en Herman pleegt zelfmoord. Zo wordt hij het derde slachtoffer van zijn eigen goklust − na de oude Gravin, die het geheim zou kennen en Lisa, die verliefd op hem was.

Koninklijk Concertgebouworkest
Het Koninklijk Concertgebouworkest wordt geleid door zijn voormalige chef-dirigent Mariss Jansons. Deze combinatie maakte eerder grote indruk met Lady Macbeth van Mtsensk en Jevgeni Onjegin, om nu met Pique dame de reeks van drie grote Russische meesterwerken af te sluiten.

Pique dame (Schoppenvrouw) is een nieuwe productie. Regisseur Stefan Herheim haalt in zijn producties de setting van de opera altijd dichterbij de actualiteit; hij verbindt de geschiedenis met het heden, of zoals hier met een andere realiteit, die van Tsjaikovski. Het werk  krijgt hierdoor maximale relevantie. Herheim was eerder bij DNO te gast voor Jevgeni Onjegin.

Stefan Herheim

REGISSEUR

STEFAN HERHEIM heeft een muzikale achtergrond, hij studeerde cello in Oslo en tourde door Noorwegen met zijn Puppet Opera Company. Momenteel is Herheim een van de meest gewilde en gelauwerde operaregisseurs, met een repertoire van barok tot eigentijds werk.

Mariss Jansons

Muzikale leiding

MARISS JANSONS, geboren in Letland, studeerde viool en directie in Leningrad en deed vervolgstudies in Wenen en Salzburg bij Hans Swarovsky en Herbert von Karajan.