In het kort

Het Japanse Nôh-theater werd geboren uit het boeddhistische idee over licht, dat volgens hen grotendeels schuilgaat in de duisternis om gewone stervelingen niet te verblinden. De componiste Kaija Saariaho laat dat verborgen licht naar buiten treden. De handeling in Only the Sound Remains is summier; des te intenser zijn de spanning, de concentratie en de symboliek.

Kijk mee achter de schermen en zie hoe componiste Kaija Saariaho te werk gaat.
Bekijk de trailer van Only the Sound Remains.

De verhalen

In Always Strong komt na zijn dood onder gewelddadige omstandigheden een jonge luitspeler terug naar het hof. Zijn spel was bij leven erotisch en hemels. Maar hij kan het vroegere geluk niet meer vinden; alleen zijn geest beroert de luit en verdwijnt dan langzaam. ‘Only the sound remains…’

In Feather Mantle vindt een visser een verenmantel die aan een (vrouwelijke) engel toebehoort. Hij wil het kledingstuk pas teruggeven als de engel voor hem danst, maar daarbij heeft zij de mantel nodig. Als de visser haar niet vertrouwt en zegt dat ze eerst moet dansen, antwoordt zij dat er in de hemel geen bedrog bestaat. Beschaamd geeft de visser de mantel terug en de engel voert heilige dansen uit, begeleid door hemelse muziek. Stralend stijgt ze steeds hoger op en verdwijnt. 'Only the sound remains...'

  • Peter Sellars

    Regisseur

    PETER SELLARS (regie) staat bekend om zijn innovatieve interpretatie van klassieke werken uit westerse en niet-westerse culturen.

    Kaija Saariaho

    Componist

    KAIJA SAARIAHO (compositie) studeerde aan de Sibeliusacademie in Helsinki bij Paavo Heininen, in Freiburg bij Brian Ferneyhough en Klaus Huber, en aan het Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique.