home home
home home
Home
Home De Nationale Opera presenteert

Siegfried Richard Wagner (1813-1883)

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2013 / 2014

Zweiter Tag

Richard Wagner
Siegfried
Der Ring des Nibelungen
Zweiter Tag
In drei Aufzügen
Libretto van Richard Wagner

Over de opera

Wereldpremière
16 augustus 1876
Festspielhaus
Bayreuth

Als men de 'Ring' beschouwt als een gigantische symfonie, dan neemt 'Siegfried' de plaats in van het scherzo. Met Siegfried maakt de langverbeide held van de toekomst zijn opwachting. Hij wordt opgevoed door Mime, Alberichs broer. Onbekommerd, want onwetend, leert Siegfried door eigen ervaring. Van zijn overleden moeder heeft hij de brokstukken van het zwaard geërfd dat zijn vader ooit in opperste nood uit de essenstam in Hundings woning trok. Tevergeefs tracht Mime dit voor hem aaneen te smeden. Alleen de intussen als ‘Wanderer’ ronddolende Wotan weet wie dit zal lukken: iemand die geen enkele vrees kent – Siegfried zelf is de enige die het kan. Maar pas door de ontmoeting met de eerste vrouw van zijn leven wordt Siegfrieds initiatie voltooid. In grote vervoering bekennen Siegfried en Brünnhilde in de derde akte elkaar hun liefde en ook de dreigende godenschemering kan hun innig samenzijn niet verstoren. 

‘Wagners dramaturgisch vermogen het populaire en het geestelijke in één personage te verenigen, manifesteert zich nog wel het mooist in de held uit zijn revolutionaire periode, in Siegfried.’ - Thomas Mann

Over deze productie

Reprise uit 1997/98 + 1998/99 + 2004/05 + 2005/06
Première 31 augustus 2013

In het kort


Aan het slot van ‘Die Walküre’ bleef Brünnhilde slapend achter, terwijl de zwangere Sieglinde naar het woud van Fafner was gevlucht. Sieglinde stierf vervolgens bij de geboorte van Siegfried. Deze is inmiddels een jonge, ferme knaap geworden. Mime voedde hem op, om hem te kunnen gebruiken bij het stelen van Fafners goudschat. Maar Mime is niet in staat Nothung, het door Wotans speer in stukken geslagen zwaard van Siegmund, aaneen te smeden. De Wanderer (Wotan) meldt Mime dat alleen hij die de angst niet kent, Nothung zal kunnen smeden. Mime beseft dat hij Siegfried nooit heeft geleerd wat angst is. 

II 
Bij Fafners hol waakt Alberich. De Wanderer waarschuwt hem voor Mime, die met Siegfried nadert om Fafner de goudschat te ontnemen. Fafner slaat Alberichs voorstel hem in ruil voor bescherming de ring te geven af. Alleen gelaten probeert Siegfried tevergeefs de zang van een vogel na te doen en blaast daarbij luid op zijn hoorn,wat Fafner wekt. In een gevecht doorsteekt Siegfried Fafners hart en proeft van diensbloed, waardoor hij de zang van de vogelkan verstaan. Hij ontneemt hem de ring en de Tarnhelm. Na Mime te hebben gedood,volgt hij de vogel naar de plaats waar Brünnhilde slaapt. 

III 
Nog eenmaal vraagt de Wanderer Erda om raad hoe het naderende einde van de goden te keren, maar zij kan hem niet helpen. Hij houdt Siegfried tegen in een poging de ring alsnog te bemachtigen, maar Siegfried slaat zijn speer in tweeën.Zonder angst trotseert Siegfried het vuur dat Brünnhilde beschermt, maar voordat hij haar wekt, ervaart hij voor het eerst wat angst is. Brünnhilde geeft zich aarzelend aan Siegfried over, die haar als zijn bruid opeist.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Hartmut Haenchen
Regie 
Pierre Audi
Decor 
George Tsypin
Kostuums 
Eiko Ishioka,
Robby Duiveman
Licht 
Wolfgang Göbbel,
Cor van den Brink
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Video 
Maarten van der Put
Siegfried 
Stephen Gould
Mime 
Wolfgang Ablinger-Sperrhacke
Der Wanderer 
Thomas Johannes Mayer
Alberich 
Werner Van Mechelen
Fafner 
Jan-Hendrik Rootering
Erda 
Marina Prudenskaja
Brünnhilde 
Catherine Naglestad
Waldvogel 
Juls Seger, Matthias Gude

Muziek

Nederlands Philharmonisch Orkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Hij leidde onder meer spraakmakende producties van Die Frau ohne Schatten, Schatzgräber, Elektra en Die Meistersinger. Het orkest boekte ook een groot succes met de integrale uitvoering van Der Ring des Nibelungen onder leiding van Hartmut Haenchen.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

MET STEUN VAN:

    ma 20 jan Eddie Vetter, De Telegraaf (2 september 2013)

    ‘Bij de spectaculaire effecten van hoog oplaaiende vlammen lijken de toeschouwers in de ‘adventure seats’ hoog boven het toneel zowat gegrild te worden. Ook in het orkest laat Hartmut Haenchen de vlammen soms hoog oplaaien, maar zodra de zangers aan het woord komen, stemt hij het volume van het geconcentreerd spelende Nederlands Philharmonisch Orkest haarfijn af op hun mogelijkheden. De geheel vernieuwde vocale bezetting doet niet onder voor die in Bayreuth. De tenor Stephen Gould overtuigt zelfs veel meer dan Lance Ryan in de onmenselijk zware titelrol.’

    ma 20 jan Mischa Spel, NRC Handelsblad (2 september 2013)

    ‘[…] een van de onvergetelijke hoogtepunten van het era onder Pierre Audi. […] Orkestraal wordt de Amsterdamse Ring nog steeds rijper. Hartmut Haenchen, een meester in doseren, ging het warm en alert spelende Nederlands Philharmonisch voor in een uitvoering die recht deed aan alle stilistische verschillen […]’

    ma 20 jan Hans Visser, Noordhollands Dagblad (17 november 2012)

    ‘De regie van Pierre Audi uit 1998 […] is nog altijd even krachtig. Toch is het alsof elke keer als een deel van ‘Der Ring’ in het Amsterdamse Muziektheater terugkeert, de uitvoering aan kwaliteit en diepte wint.’