Home De Nationale Opera presenteert

Siegfried Richard Wagner (1813-1883)

In het kort

Alleen een held zonder enige vrees kan Brünnhilde wekken, die op een rots ligt te slapen, omringd door vuur. Siegfried, Wotans kleinzoon, moet de draak Fafner doden, die de ring in zijn bezit heeft. Daarna mag hij Brünnhilde tot de zijne maken. Een schitterend sprookje met het bijbehorende happy end, tenminste voorlopig... Siegfried is het vrolijkste, 'lichtste' deel van het Ring-vierluik. Zeer hoge eisen worden hier gesteld aan het orkest.

Creatie


Aan het slot van ‘Die Walküre’ bleef Brünnhilde slapend achter, terwijl de zwangere Sieglinde naar het woud van Fafner was gevlucht. Sieglinde stierf vervolgens bij de geboorte van Siegfried. Deze is inmiddels een jonge, ferme knaap geworden. Mime voedde hem op, om hem te kunnen gebruiken bij het stelen van Fafners goudschat. Maar Mime is niet in staat Nothung, het door Wotans speer in stukken geslagen zwaard van Siegmund, aaneen te smeden. De Wanderer (Wotan) meldt Mime dat alleen hij die de angst niet kent, Nothung zal kunnen smeden. Mime beseft dat hij Siegfried nooit heeft geleerd wat angst is. 

II 
Bij Fafners hol waakt Alberich. De Wanderer waarschuwt hem voor Mime, die met Siegfried nadert om Fafner de goudschat te ontnemen. Fafner slaat Alberichs voorstel hem in ruil voor bescherming de ring te geven af. Alleen gelaten probeert Siegfried tevergeefs de zang van een vogel na te doen en blaast daarbij luid op zijn hoorn,wat Fafner wekt. In een gevecht doorsteekt Siegfried Fafners hart en proeft van diensbloed, waardoor hij de zang van de vogelkan verstaan. Hij ontneemt hem de ring en de Tarnhelm. Na Mime te hebben gedood,volgt hij de vogel naar de plaats waar Brünnhilde slaapt. 

III 
Nog eenmaal vraagt de Wanderer Erda om raad hoe het naderende einde van de goden te keren, maar zij kan hem niet helpen. Hij houdt Siegfried tegen in een poging de ring alsnog te bemachtigen, maar Siegfried slaat zijn speer in tweeën.Zonder angst trotseert Siegfried het vuur dat Brünnhilde beschermt, maar voordat hij haar wekt, ervaart hij voor het eerst wat angst is. Brünnhilde geeft zich aarzelend aan Siegfried over, die haar als zijn bruid opeist.

Achtergrond

Der Ring des Nibelungen
Zweiter Tag

In drei Aufzügen

libretto van
Richard Wagner

wereldpremière
16 augustus 1876
Festspielhaus
Bayreuth

première van deze productie
1 juni 1998
Het Muziektheater
Amsterdam

Als men de 'Ring' beschouwt als een gigantische symfonie, dan neemt 'Siegfried' de plaats in van het scherzo. Met Siegfried maakt de langverbeide held van de toekomst zijn opwachting. Hij wordt opgevoed door Mime, Alberichs broer. Onbekommerd, want onwetend, leert Siegfried door eigen ervaring. Van zijn overleden moeder heeft hij de brokstukken van het zwaard geërfd dat zijn vader ooit in opperste nood uit de essenstam in Hundings woning trok. Tevergeefs tracht Mime dit voor hem aaneen te smeden. Alleen de intussen als ‘Wanderer’ ronddolende Wotan weet wie dit zal lukken: iemand die geen enkele vrees kent – Siegfried zelf is de enige die het kan. Maar pas door de ontmoeting met de eerste vrouw van zijn leven wordt Siegfrieds initiatie voltooid. In grote vervoering bekennen Siegfried en Brünnhilde in de derde akte elkaar hun liefde en ook de dreigende godenschemering kan hun innig samenzijn niet verstoren. 

Wagners dramaturgisch vermogen het populaire en 
het geestelijke in één personage te verenigen, 
manifesteert zich nog wel het mooist in de held uit 
zijn revolutionaire periode, in Siegfried.

Thomas Mann

Regisseur: Pierre Audi

Pierre Audi werd in 1988 artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Met ingang van 1 januari 2013 is hij directeur van De Nationale Opera. In de vijfentwintig jaar dat hij leiding geeft aan De Nationale Opera en voorganger De Nederlandse Opera, is een van zijn verdiensten dat hij Nederland een eigen operatraditie heeft gegeven. Visie en durf is de combinatie die hem respect bracht, in Nederland en ver daarbuiten. Als directeur én als regisseur.

Lees meer

Team and Cast

  • Muzikale leiding:  Hartmut Haenchen
  • Regie:  Pierre Audi
  • Decor:  George Tsypin
  • Kostuums:  Eiko Ishioka, Robby Duiveman
  • Licht:  Wolfgang Göbbel, Cor van den Brink
  • Dramaturgie:  Klaus Bertisch
  • Video:  Maarten van der Put
  • Siegfried:  Stephen Gould
  • Mime:  Wolfgang Ablinger-Sperrhacke
  • Der Wanderer:  Thomas Johannes Mayer
  • Alberich:  Werner Van Mechelen
  • Fafner:  Jan-Hendrik Rootering
  • Erda:  Marina Prudenskaja
  • Brünnhilde:  Catherine Naglestad
  • Waldvogel:  Juls Seger, Matthias Gude

Orkest

 

   
Nederlands Philharmonisch Orkest

 

CMS is sinds 2011 Europees partner van De Nationale Opera. 

Programma & Tickets

Dit is een voorstelling uit seizoen 2013-2014. Deze was te zien vanaf 31 augustus tot en met 21 september 2013.

    ‘Bij de spectaculaire effecten van hoog oplaaiende vlammen lijken de toeschouwers in de ‘adventure seats’ hoog boven het toneel zowat gegrild te worden. Ook in het orkest laat Hartmut Haenchen de vlammen soms hoog oplaaien, maar zodra de zangers aan het woord komen, stemt hij het volume van het geconcentreerd spelende Nederlands Philharmonisch Orkest haarfijn af op hun mogelijkheden. De geheel vernieuwde vocale bezetting doet niet onder voor die in Bayreuth. De tenor Stephen Gould overtuigt zelfs veel meer dan Lance Ryan in de onmenselijk zware titelrol.’

    Eddie Vetter, De Telegraaf (2 september 2013)

    ‘[…] een van de onvergetelijke hoogtepunten van het era onder Pierre Audi. […] Orkestraal wordt de Amsterdamse Ring nog steeds rijper. Hartmut Haenchen, een meester in doseren, ging het warm en alert spelende Nederlands Philharmonisch voor in een uitvoering die recht deed aan alle stilistische verschillen […]’

    Mischa Spel, NRC Handelsblad (2 september 2013)

    ‘De regie van Pierre Audi uit 1998 […] is nog altijd even krachtig. Toch is het alsof elke keer als een deel van ‘Der Ring’ in het Amsterdamse Muziektheater terugkeert, de uitvoering aan kwaliteit en diepte wint.’

    Hans Visser, Noordhollands Dagblad (17 november 2012)