"Spoed u naar het theater voordat het te laat is."

Trouw, Peter van der Lint, 4 december 2017 – 5 sterren
‘’Onbedaarlijk huilen bij meesterlijke ‘La Bohème.’’

‘’Er was gesnotter, en er was gesnik, er was niemand geweest die de ogen droog had gehouden na het stille, eenzame en oorverdovende sterven van Mimì-met-de-koude-handjes, die eigenlijk Lucia heet.’’

‘’Regisseur Andrews, met in zijn voetsporen dirigent Andrea Battistoni, melken de emoties niet uit, maar laten ze op eigen kracht werken.’’

‘’Spoed u naar het theater voordat het te laat is. Laat u verassen, vervoeren en verleiden door deze productie, ook als u nog nooit een opera gezien heeft. Juist dan, want dit is een opera van nu, opera voor u.’’

 

NRC NEXT, Joep Christenhusz, 4 december 2017 – 4,5 sterren
‘’Het geheim: een virtuoze mix van romantiek, realisme en sentimentaliteit van de lichtste soort. Regisseur Benedict Andrews voelt dat haarfijn aan. In zijn hernomen enscenering houdt hij zich verre van conceptuele poespas. Wel mikt hij op een eigentijdse toets die Puccini’s personages ook anno 2017 meteen invoelbaar maken.’’

‘’Sopraan Eleonora Buratto (Mimì) en tenor Sergey Romanovksy (Rodolfo) raken al hun noten moeiteloos. (…) Die indruk wordt nog eens versterkt door de uitstekende zang- én acteerprestaties van Mattia Olivieri (Marcello) en Olga Kulchynaska (Musetta) die als extravert kibbelkoppel (…) van de bühne spatten.’’

 

Parool, Roeland Hazedonk, 4 december 2017 – 4 sterren

‘’Het (…) naaistertje wordt hartverscheurend mooi gezongen door de jonge Italiaanse topsopraan, die met een zeldzaam mooie, ongeforceerde natuurlijke stem Mimì tot een lelieblanke engel maakt die uit een paradijselijke muzikale hemel in het aardse tranendal is neergedaald.’’

‘’De Rodolfo van de Russische tenor Sergej Romanovski is al net zo prachtig. (…) Hij zingt al die mooie noten zonder iets onnodig op te poetsen: simpel en direct recht uit het hart’’

Backtrack, Jenny Camilleri, 2 december 2017 – 4 sterren

‘’Tracing graceful curves with his arms, Battistoni shaped the music with utmost tenderness. He also did full justice to Puccini’s musical humour. The Residentie Orkest played for him with breathtaking clarity.’’

‘’The house chorus reaffirmed its excellent reputation as the varied townspeople and the children of the Nieuw Amsterdams Kinderkoor were very well-rehearsed indeed.’’

‘’Eleonora Buratto was a heart-stealing Mimì, releasing her luscious soprano to fill the house and spinning it into fine filaments at will. She was feminine and self-confident and ravishingly poignant as Mimì got sicker.’’

 

Theaterkrant, Kester Freriks, 2 december 2017 – 4 sterren
‘’Innemende bohémiens met herkenbare karakters.’’

‘’(…) het Residentie Orkest is prachtig in het samenspel met koor en solisten en geeft Puccini’s opera juist de lyrische hartstocht’’

‘’Sopraan Eleonora Buratto weet met haar krachtige stem die braafheid schitterend te overwinnen. Haar tegenspeelster is de diva par excellence Musetta, die in de vertolking door Olga Kulchynskka een meeslepende mengeling krijgt van furie en charme (…). Duetten als ‘O soave fanciulla’ en ‘O Mimì, tu più non torni’ zijn indrukwekkend.’’

 

Operamagazine, Rudolf Hunnik, 3 december 2017
‘’Het Residentie Orkest speelt onder leiding van de expressief dirigerende Andrea Battistoni intens.’’

‘’Voor elke tenor die Rodolfo zingt, is de beginaria ‘Che gelida manina’ met zijn hoge C een muzikale berg om te overwinnen. De Rus Sergey Romanovsky beklimt de aria vlekkeloos.’’

‘’Voor mij is de prachtige sopraan van de Oekraïense Olga Kulchynska (Musetta) een ontdekking. Haar uitstraling als vamp is grandioos en zo ook haar grote stem. (…) Ook de Italiaanse bariton Mattia Olivieri (Marcello) vind ik bewonderingswaardig. Hij heeft een zuiver, donker baritongeluid en zijn meevoelende acteren is heel sterk.’’

 

Volkskrant, Guido van Oorschot, 4 december 2017 – 3 sterren
‘’(…) de bohemiens hokken samen in een oogverblindende, toneelbrede Ikea-loft van ontwerper Johannes Schütz. De akte in Café Momus laat een Bijenkorf zien vol kinderzang en kerstjolijt. Het sneeuwt sprookjesachtig en als Mimì haar laatste adem uitblaast, met tere stem en snikkend orkest, springen de tranen je bijna in de ogen.’’