Eerste reacties uit de pers over Eliogabalo

Eerste reacties uit de pers over Eliogabalo zijn binnen:

 

Telegraaf ****1/2

‘Hou je vast: deze voorstelling is een klapper.’

‘Vocaal staat deze Eliogabalo als een huis.’

‘Countertenor Franco Fagioli is indrukwekkend in de titelrol, met consequent hoekige gebarentaal die zijn wereldvreemdheid ondersteunt.’

‘Met jaloezie, verkrachting en uiteindelijke moord als onderwerpen zou Eliogabalo zwaar op de hand kunnen lijken, maar er valt ook genoeg te (glim)lachen.’

‘Daarnaast zitten er in het libretto allemaal geestige opmerkingen. Wat deze 350 jaar oude opera ook anno nu het kijken en luisteren meer dan waard maakt.’

 

Parool ***

"De al dan niet bewegende belichting van Antoine Travert (met tien gechoreografeerde volgspots die een fraai lijnenspel veroorzaken) [is] onverminderd een lust voor het oog."

"[Franco Fagioli] doet dat met veel charisma en met een stem die moeiteloos over het 25 man tellende, fraai klinkende barokorkest wordt getild."

 

NRC Handelsblad ***

"Vooral countertenor Franco Fagioli verdient bewondering voor de manier waarop hij Eliogabalo in de loodzware titelrol met soepele, wijvige maniertjes wuft en grillig tot leven wekt."

"In de twee edele liefdesparen Alessandro (Ed Lyon) en Gemmira (Nicole Cabell) en Giuliano (Valer Sabadus) en Eritrea, is het vooral Kristina Mkhitaryan als Eritea die vocaal indruk maakt met kracht en présence."

 

Operamagazine.nl

‘’Tenor Ed Lyon als Alessandro kwam als nobele prins zeer geloofwaardig over en was vocaal een genoegen om naar te luisteren.’’

‘’De jonge Franse regisseur Thomas Jolly en zijn team hebben gekozen voor een betrekkelijk klein, eenvoudig decor enerzijds en spectaculaire lichteffecten en zeer opvallende kostuums anderzijds.’’

‘’De Cappella Mediterranea onder leiding van Leonardo García Alarcón zorgde voor een uitstekende begeleiding. Het Koor van De Nationale Opera (ingestudeerd door Ching-Lien Wu) klonk als vanouds prachtig en de zes dansers wisten het geheel op aantrekkelijke wijze extra dynamiek te geven. Een mooie voorstelling.’’