Ode aan de meester: Wervelende hommage aan Hans van Manen

Vrijdag 15 september ging Ode aan de meester in première. Dit hommageprogramma, ter gelegenheid van de 85ste verjaardag van meesterchoreograaf Hans van Manen, oogstte veel lof in de pers:

Volkskrant ****

  • ‘Een greep uit 40 jaar Hans van Manen laat zien dat zijn choreografieën nog niets van hun sexy, stoere uitstraling hebben verloren.’
  • ‘Van Manens werk kent zulke heldere, leesbare patronen, zo’n sexy, stoere uitstraling en zulke frisse avontuurlijke préséance, dat het geen kans krijgt belegen te worden. Achter elke beweging schuilt een speels, doelgericht raffinement. Precies zoals hij tijdens het ovationele slotapplaus zijn bos bloemen met een kek zetje op de vloer deponeert om er met één gebaar zijn publiek mee te eren.'
  • ‘Gastviolist Liza Ferschtman vliegt als een slijpsteen over de snaren in Prokofjevs Eerste vioolconcert in On the Move, geholpen door een alert Balletorkest onder leiding van Matthew Rowe. De dansers antwoorden met loepzuivere wendingen.

Theaterkrant *****

  • ‘Wervelende hommage aan Hans van Manen’
  • ‘Van Manen noemde zijn balletten eens ‘meekijken met de muziek’, en dat is nog steeds het geval. In On The Move jaagt het Eerste Vioolconcert van Prokofjev, schitterend uitgevoerd door Liza Ferschtman, de explosieve en tegelijk strak en precies gehouden bewegingen van de dansers aan. Kijken en luisteren, luisteren en kijken vullen elkaar aan: de dans maakt diepere lagen van de muziek zichtbaar, dat wat je nooit eerder hoorde maar opeens ‘ziet’.’
  • ‘Deze hommage aan Van Manen is groots en wervelend. Zijn vroegere werk is in staat te ontroeren en betoveren, en dat is niet alles: in maart 2018 gaat een nieuw ballet van hem in première, Dutch Doubles. Na het zien van deze jubileumvoorstelling met al die weergaloze duetten, roept ‘doubles’ uit de nieuwe titel grote verwachtingen op.’

Het Parool ****

  • ‘’De dynamiek tussen een groep en twee uit die groep losbrekende koppels komt bij HNB uitstekend uit de verf.’’
  • ‘’De patronen mogen nog zo streng zijn, het resultaat is juist uitgelaten en sprankelend.’’

Telegraaf

  • ‘’Het publiek beloonde Hans van Manen na de prachtvoorstelling Ode aan de meester met een ruim tien minuten staand ovationeel applaus dat Van Manen op het grote toneel enigszins schuchter in ontvangst nam.’’
  • ‘’Prachtig waren ook de Vijf tango’s met Carel Kraayenhof en On the Move waarbij violiste Liza Ferschtman liet horen bij de wereldtop te horen.’’
  • ‘’Het balletorkest met Matthew Rowe begeleidde het hommage-programma vakkundig.’’