Lovende recensies voor Shostakovich Trilogy

Zaterdag 17 juni ging Shostakovich Trilogy in première in Nationale Opera & Ballet. De pers is enthousiast over de choreografie van de Russische Alexei Ratmansky, die hiermee een eerbetoon brengt aan de componist Shostakovich (1906 - 1975). De voorstelling krijgt overwegend 4 sterren. Shostakovich Trilogy vindt plaats in het kader van het Holland Festival en is nog t/m 30 juni te zien.
 
NRC, 19 juni 2017 door Francine van der Wiel
4 sterren
 
‘De Russische choreograaf Alexei Ratmansky brengt met zijn ‘Shostakovich Trilogy’een eerbetoon aan de componist. Het drieluik is een feest voor de liefhebber van klassieke dans.’
‘Het Nationale Ballet brengt nu de Europese première, en dat is een moedige keuze van artistiek directeur Ted Brandsen: dit is geen titel die zichzelf verkoopt. Het is ook een terechte keuze. In Shostakovich Trilogy etaleert Ratmansky zijn beheersing van de klassieke danstaal, die hij ontdoet van rigueur terwijl hij toch de meest academische passen gebruikt.’
‘Het drieluik wemelt van inventies, snoekduiken en opmerkelijk liftwerk.’
‘De minnaar van het klassieke idioom komt gelaafd het theater uit.’
 
Trouw, 19 juni 2017 door Alexander Hiskemuller
4 sterren
‘Ratmansky weet te raken met integere emoties’
‘Het is steengoed hoe Ratmansky de drie muziekdelen, mooi uitgevoerd door Het Balletorkest, in alle rijkdom en gelaagdheid in de lichamen van de dansers visueel maakt.’
 
De Volkskrant, 19 juni 2017 door Mirjam van der Linden
4 sterren
‘Klassiek geschoolde dansers kunnen zich bij hem (red. Ratmansky) echt uitleven en etaleren. En dat doen ze; trefzeker, met flair en gevoel gaan ze de choreografie te lijf.’
 
Noordhollands Dagblad e.v.a., 19 juni 2017 door Nanska van de Laar
‘Een magnifiek drieluik van Ratmansky’
‘Ballet en orkest in topvorm’
‘De overgave waarmee de dansers Ratmansky’s complexiteit aan bewegingen en gelaagdheid aan emoties weten uit te drukken is fascinerend om naar te kijken. Het Balletorkest, onder leiding van Matthew Rowe, is al net zo in topvorm. Dat orkest zorgt voor eenheid in deze trilogie die met het ‘Eerste pianoconcert’ eindigt.
‘het is de energie van het gehele ensemble dat de opmaat vormt voor een overweldigend slotakkoord.’
 
Lees hier meer over deze productie.