Gemengde reacties op producties tijdens OFF

Met de vele premières zorgde het Opera Forward Festival (OFF) de afgelopen dagen voor heel wat reuring in de pers. Net als bij Wozzeck, de opera waarmee het festival werd geopend, waren de reacties op andere producties uit het Festival heel uiteenlopend. De recensies over The New Prince, Caliban en Fortress Europe:

THE NEW PRINCE

Noordhollands Dagblad

‘Het toneel stond vol met de meest jonge zangers waar het enthousiasme en talent van afspatte, en in de zaal zat een publiek dat hen gretig opvrat.’

‘[…] het 31-jarige New Yorkse supertalent Mohammed Fairouz, die à la Gershwin alle denkbare muzikale kleuren uit de ‘city that never sleeps’ in zijn noten stopt.’

‘Een intrigerend plot die Lotte de Beer aanpakt op een manier die musicalmakers zal doen blozen. Ze voorkomt platheid met een knipoog.’

NRC Handelsblad  **** 

‘The New Prince bewijst effectief dat het kán: een opera aan de ader van onze eigen tijd.’

‘Ronduit een meesterproeve is het, dat Lotte de Beer in deze razende, bonte muziektheatrale parade visuele eenheid weet te scheppen, en je om details óók nog regelmatig hard laat lachen.’

‘Om een nieuw publiek warm te krijgen voor opera is The New Prince ideaal. En dat DNO deze productie nog succesvol zal doorverkopen, lijkt een zekerheid.’

Volkskrant  ***** 

The New Prince maakt van grote gebeurtenissen in de wereldpolitiek wervelend muziektheater. Strak gechoreografeerd en fraai gezongen’

‘Herhaaldelijk dringt de associatie zich op met Nixon in China, de geruchtmakende opera uit 1987 van John Adams. Dat komt door de treffende replica’s van journaalbeelden en ook door de stuwende muziek van Fairouz, die duidelijk verwantschap vertoont met die van Adams en Philip Glass, maar daar wel een eigen draai aan geeft.’

‘Het is toegankelijk en daarmee niet echt vernieuwend, maar Fairouz laat zich wel kennen als een man met een groot theaterinstinct. Dat treft, want ook regisseur Lotte de Beer beschikt over dat instinct. In deze strak gechoreografeerde voorstelling, die een grote hoeveelheid scènewisselingen bevat, strooit ze met vondsten en effecten, geholpen door het inventieve decor van ontwerpersduo Clement & Sanou.’

‘In de orkestbak laat het Residentie Orkest onder Steven Sloane de muziek van Fairouz fonkelen.’

Trouw *** 

‘Verheugend om bij beide uitvoeringen zoveel jongeren tegen te komen, die bij beide slotapplauzen jeugdig-joelend van hun enthousiasme blijk gaven. Daarop afgaand zou je kunnen concluderen dat de opera als niet genre met deze twee nieuwe uitdagingen (over The New Prince en Caliban) ervan stappen voorwaarts heeft gemaakt.’

‘[…] een flitsende show, die bijzonder knap in elkaar stak, vol vaart en humor zat en waarin harde politieke noten werden gekraakt.’
 

CALIBAN

Theaterkrant****

‘Chapeau voor Caliban’

‘met Caliban laten Eggert, Te Nuyl en operaregisseur Lotte de Beer zien waar de kleinschalige vorm van kameropera groot in kan zijn.’

‘Caliban is het zoveelste hoogtepunt in het Opera Forward Festival: een nieuw evenement van De Nationale Opera dat met deze tweede editie haar bestaansrecht al ruimschoots heeft bewezen. Opera Forward gaat over verrijking van het operarepertoire. Het festival richt zich op nieuwe en vernieuwende operavormen en daartoe mag je Caliban zeker rekenen.’

‘Met haar scherpzinnige, sprankelende regie laat De Beer deze voorstelling voortreffelijk balanceren tussen realisme en surrealisme, tussen spot en sarcasme, tussen droom (of beter gezegd: nachtmerrie) en werkelijkheid. De enscenering is rauw, minimalistisch en direct, waardoor elke scène bij de toeschouwer keihard ‘binnenkomt’. Chapeau!’

NRC-Handelsblad***

‘Ook hier slaagt De Beer erin haar zangers en de geweldige acterende Sandy Oliver (Prospero) optimaal te motiveren.’

‘Een festival als dit is er voor experimenten’

Volkskrant**

‘Alexander Oliver levert in zijn nadagen als tenor een fraaie spreekrol als Prospero en De Beer maakt inventief gebruik van de kale ruimte, waarin flightcases de enige hulpstukken vormen’.

Trouw***

‘Michael Wilmering was overtuigend als Caliban, en wat goed om Alexander Oliver weer eens te zien.’

FORTRESS EUROPE

Theaterkrant ****

'Zo blijft Fortress Europe als een onbesliste voetbalwedstrijd: Visser neemt geen stelling in. Hij maakte er geen links of rechts politiek pamflet van. Hij laat vooral zien hoe beide kampen gegijzeld zijn in hun onmacht om deze crisis het hoofd te bieden.'

'De kwetsbaarheid van een eenzame hobo vind je bij Tsoupaki vlak naast het donderend geraas van het slagwerk. Prachtig!'

'Muzikaal is Fortress Europe ook een buitengewoon oorspronkelijke productie. De muziek van de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki kent geen gelijke.'

Operamagazine

'Het libretto wankelt tussen abstract en concreet, vaardig verbonden door Floris Visser, die een uitstekende cast regisseerde.'

'Componiste Calliope Tsoupaki schreef beeldende muziek bij het verhaal, met lange, lyrische lijnen voor het orkest – Asko|Schönberg onder leiding van Bas Wiegers – en de zangers bij hun monologen. Bij actie, versnelling of verhoogde dramatiek maakt ze gebruik van nogal robuust slagwerk, dat een nerveuze spanning of een bepalende wending begeleidt.'

'Dankzij hem (Floris Visser) worden Europa, haar zoon Frans en de vluchteling Amar scherpe karakters, gebeurt er op het podium nooit meer dan strikt noodzakelijk is voor het drama en ontstaan er verschillende hoogtepunten, zoals een verzameling zingende vluchtelingen en een nachtmerrieachtige dreiging van vreemde figuren die moeder Europa tegen haar eigen voordeur dreigen te vermorzelen.'

thea.derks.wordpress.com

'... de Grieks-Nederlandse componist (Calliope Tsoupaki) heeft de bijval meer dan verdiend. In een kleine twee uur tijd voert ze ons mee op een meeslepende en enerverende muzikale reis, die perfect aansluit bij het thema van de vluchtelingenproblematiek.'

'Trefzeker schetst zij met wiegende ritmes de golfslag van de Middellandse Zee. Deze betekent voor zovelen een overtocht – naar het beloofde land of de verdrinkingsdood.'