Overwegend superlatieven voor Wozzeck

De eerste reacties op de première van Wozzeck afgelopen zaterdag 18 maart zijn binnen. Deze zijn - op één na - meer dan positief. Wozzeck kreeg een waardering van vijf sterren in de Volkskrant en op Bachtrack.com en vier sterren in NRC Handelsblad en de Theaterkrant. Daartegenover staat de recensie in Het Parool waarin Erik Voermans, die de opera met slechts één ster waardeert,  schrijft dat 'boegeroep terecht was geweest voor de regie van meesterwerk Wozzeck.'

Een overzicht:

 

Trouw *****

“Een wereld-Wozzeck”

“De première Krzysztof Warlikowski’s regiedebuut bij De Nationale Opera komt aan. Met dirigent Marc Albrecht kneedt hij ‘Wozzeck’ om tot een verbijsterende ervaring.”

“Met Warlikowski’s even geniale als waanzinnige enscenering van deze ‘volmaakte opera’, zoals Pierre Audi ‘Wozzeck’ tijdens zijn openingsspeech typeerde, opende zaterdag het tweede Opera Forward Festival.”

“Wat dat betreft had DNO een onvoorstelbaar goede topcast bij elkaar gezocht.”

“Het Nederlands Philharmonisch Orkest overtrof zichzelf in deze verraderlijke en voortdurend smeulende partituur, die helemaal aan het eind uitbarst in een van de mooiste orkestrale epilogen ooit geschreven. Hier wisten Albrecht en zijn musici de tijd volledig stil te zetten. Wat een klasse.”

“Het levert alles bij elkaar een heftige kijk- en luisterervaring op die nog lang in hoofd en lijf blijft rondspoken.”

 

de Volkskrant *****

Wozzeck laat publiek beduusd achter”

“Misschien nog wel het indrukwekkendst aan deze productie is hoe evenwichtig alles samenkomt: Warlikowski smoort Bergs meesterwerk niet in zijn eigen visie, maar laat ruimte voor interpretatie.”

“Zelden hebben de zangers een dieper psychologisch inzicht in hun rollen getoond, wat resulteert in vocaal opwindende prestaties.”

 “Dirigent Marc Albrecht voelde de emotionele gelaagdheid al even feilloos aan, waardoor het Nederlands Philharmonisch Orkest een personage op zich werd, het broeierige onderbewustzijn van het toneel.”

“Een onthutsende ervaring; het publiek was haast te beduusd om  te klappen.”

 

NRC Handelsblad ****

Wozzeck met veel emotionele impact”

“De visuele aantrekkingskracht van deze nieuwe DNO-productie is groot en er wordt voortreffelijk geacteerd en gezongen.”

“De dynamische spankracht liep van lieflijke intimiteit, via borrelende onderbuikdreiging tot gewelddadige erupties.”

“Dirigent Marc Albrecht wekt de bontgekleurde opera ‘Wozzeck’ van Alban Berg tot in verbijsterend detail tot leven”

“De Poolse regisseur Krzysztof Warlikowski maakte bij zijn DNO-debuut zijn reputatie waar door flink in te grijpen.”

“Stersopraan Eva-Maria Westbroek belichaamde met flair de complexiteit van Marie […]”

 

Het Parool*

"Er is nogal wat voor nodig de impact van Wozzeck teniet te doen, maar bij De Nationale Opera krijgt regisseur Krzysztof Warlikowski het bijna voor elkaar."

"Dat hij zaterdagavond na de eerste van zeven opvoeringen in maart en april niet van het podium werd geblazen door een orkaan van boegeroep had vermoedelijk te maken met de wellevendheid van het publiek, dat de kinderen die in de opera zo hun best hadden gedaan geen onnodige schrik wilde aanjagen."

"Het was trouwens al veelzeggend dat de hele zaal tijdens het slotapplaus aanvankelijk monkelend bleef zitten en pas opstond toen sopraan Eva-Maria Westbroek en dirigent Marc Albrecht het toneel betraden."

 

Noordhollands Dagblad 

“ ‘Wozzeck’ een voorstelling om stil van te worden"

 

Bachtrack.com*****

"This new Wozzeck at  Dutch National Opera is ugly, and disturbingly brilliant."

"The performance... slowly wrapped itself around one’s head like an encroaching migraine"

 

Theaterkrant****

"Krzysztof Warlikowski’s Wozzeck, naar het onvoltooide, slechts als flarden overgeleverde toneelstuk Woyzeck (1836-1837) van Georg Büchner, is monumentaal en groots."

"Het prachtige van Albrechts muzikale leiding, het samenspel met de solisten en het Koor van de Nationale Opera is juist dat de lange, overwegend melodische lijnen van de laat-Romantiek het klankbeeld overheersen. Meer dan de atonaliteit." 

 

Lees hier meer over deze productie.