Om de Wagner-klank van Albrecht alleen al is deze Parsifal niet te missen.

Parsifal is in première gegaan. Lees hier de reacties uit de pers:

 

NRC Handelsblad – Mischa spel (**** voor regie en zang, ***** voor orkest)

“Met dank aan Albrecht’s sensuele, stuwende orkestspel en het prachtig zingende koor is het toverspel in de bloementuin van Klingsor onder Kapoors spiegel nóg betoverender”

“Audi’s abstracte productie vervat verhaal en symboliek weliswaar vrijelijk, maar kernachtig. Zijn productie is geen meta-Wagner, maar oer-Wagner.”

“Om de Wagner-klank van Albrecht alleen al is deze Parsifal niet te missen.”

Theaterkrant – Oswin Schneeweisz (*****)

“Sommige producties van De Nationale Opera hebben het eeuwige leven. Dat geldt zeker voor de Parsifal die regisseur en artistiek directeur Pierre Audi in 2012 maakte met de wereldberoemde kunstenaar Anish Kapoor.”

“Luisterend naar de magnifieke klank van het Koor van De Nationale Opera en kijkend naar het oogstrelende decor van Kapoor, besef je waarom juist dit gezelschap vorig jaar werd uitverkoren tot ‘Opera Company of the Year’.

“De kracht van Audi’s regieconcept zit hem ook in de ruimte die hij laat voor Wagners muziek en de ijzersterke personenregie. Het is het soort poëtisch minimalisme waarbij een enscenering alleen maar aan aantrekkingskracht wint.”

“(..) Bastiaan Everink als Klingsor. Het is te hopen dat we deze voormalige marinier die bijna bij toeval operazanger werd snel in een grotere rol in Amsterdam terugzien, want dergelijk zwaar kaliber talent van Hollandse makelij is een unicum.”

Trouw – Peter van der Lint (*****)

“Het weerzien met de ‘Parsifal’ van De Nationale Opera was volmaakt. Een zangersbezetting zonder zwakke schakels, een enscenering die onder de huid kruipt en het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak – zo langzamerhand een gedroomd Wagner-elitekorps.”

“Albrecht kan profiteren van de enorme hoeveelheid Wagner-kennis die zijn voorganger Hartmut Haenchen in het DNA van het NedPhO heeft gestopt. Maar Albrecht zette dat magnifiek naar eigen hand en loodste het orkest met ontzagwekkend overzicht en gevoel voor stuwing door de ruim vier uur durende muziek heen.”

“Petra Lang zong en speelde Kundry met grote inzet van lijf en stembanden. Laaiend en zinderend klonken haar topnoten in de tweede acte, waar zij fenomenaal vocaal tegenspel kreeg van Christopher Ventris (Parsifal).”

“In dit wagneriaanse gezelschap hield Bastiaan Everink (Klingsor) zich prachtig volumineus staande. En ik het dozijn kleine rollen stonden allemaal uitstekende Nederlandse zangers. Hulde. Gaat dat zien.”

Leidsch Dagblad e.a. – Hans Visser (nog niet de recensie maar een nabeschouwing met Bastiaan)

“Al na de tweede acte vlogen er ‘bravo’s’ door de  zaal.”